Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bovenste radiatorslang wordt +/- niet warm
Als ik in de bovenste radiatorslang knijp, voel ik dat er bijna geen koelvlst. in zit. Het expansievat laat een beetje gegorgel horen en soms ook dat niet. Er zit wel voldoende koelvlst. in het exp.vat.
Het duurt m.i. ook veel te lang voordat de bovenkant van de radiator enigszins warm wordt.

Gisteren een eind gereden. Radiator ook bovenin redelijk warm, iets meer gegorgel in het exp.vat., onderste radiatorslang was warm (wel gemakkelijk vast te pakken, dus niet heet). Nog steeds dezelfde hoeveelheid koelvlst. in het exp.vat. De dop kan ik er zonder gesis afdraaien. Dus geen enkele druk.

Er zit volgens mij wat te weinig koelvlst. in het systeem. Dat wordt kennelijk niet aangezogen vanuit het exp.vat. Dat zou toch moeten gebeuren als de waterpomp zijn werk doet. Is die dan niet oke? Maar de kachel doet het prima en temp.meter staat mooi iets onder het midden.

Hoe vul je eigenlijk anders dan via het exp.vat koelvlst. bij?

Wel is het kleppendeksel heet. Kun je je hand niet even op laten liggen. Mag dat wel zo heet worden, wordt de kop dan ook (te) heet? De twee dunste klepstelplaatjes (uitlaat) zitten al op 370 na 6000 km op LPG.
En met dit weer een opvallend witte pluim uit de uitlaat (LPG en ook, zij het wat minder, op benzine). Geen idee of dat ook zo was toen het nog warmer was.

Het gaat om een B21A. Ik was een B20 gewend en daar waren slangen en radiator gewoon heet na het rijden en moest ik het niet in mijn hoofd halen om het exp.vaatje open te draaien.
245 DL 1983
Antwoord
Staat het expansievaatje wel in verbinding met de rest van het systeem? Dat is de enige plek waar je bij kan vullen.
Kleppendeksel wordt oncomfortabel heet ja
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het vaatje is met een wat dikkere slang verbonden met de radiator (linksmidden als je ervoor staat) en met zo'n minislangetje naar pijpje op de radiator.
De verbinding lijkt er wel te zijn, maar................?
245 DL 1983
Antwoord
Maar.................gaat er ook vloeistof door?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
om te beginnen, never een dop na het rijden losdraaien... daar bereik je niets anders mee dan jezelf te verbranden...!!

is de dop zelf heel? er moet wel druk worden opgebouwd om "koken" te voorkomen, mogelijk gooit ie er dan water via de overloopgaatjes uit..

wat zegt het reservoir? het koelwater moet minstens tussen min en max staan. Als je kachel warm is (en hij doet het gewoon op LPG) heb je echt niet te weinig koelvloeistof.

Als de slang in te knijpen is betekent dat niet dat ie leeg is, en niet zo heet dat de thermostaat z'n werk doet.. die heeft de "kraan"gewoon optijd dicht gedraaid.

en "te lang duren" of "te koud blijven" , vergeet niet dat je s'zomers met +30 met rijwind op een +15 oid uitkomt, bij -10 heb je het dan over -25 bij 100 kmh bv.. hoeveel koeling wil je dan nog hebben, de thermosstaat gluurt waarscijnlijk net over het randje en dás dan duidelijk genoeg..

bijvullen is uiteraard alleen via die dop... heb je ergens een ontluchtingdopje..? meestal in een kachelleiding op een hoog punt..

als de waterpomp niet zou werken gaat de boel juist koken omdat de circulatie niet goed plaatsvindt

vergeet niet dat een B20 een ouderwetse, niet efficiënte motor is en dus veel warmte weggooit.. (stond gisteren met -5 stationair te draaien en de auto-fan schakelde in, geen rijwind ..) de slangen zijn ook een stuk harder van het (nog) oudere spul, knijp je minder makkelijk in ook al is de boel op temperatuur..

laat het koelsysteem maar eens afpersen...

kleppendeksel is maar een stukje blik of aluminium waar een olietemperatuur van 70-100 graden tegenaan spettert, daar leg je je hand idd niet op.. is ook bedooeld dat daar wat hitte middels straling wordt afgevoerd..

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Marc1970 schreef:Maar.................gaat er ook vloeistof door?

Geen idee, lijkt er niet op. Controleren door de slang wat los te draaien van de radiator?
245 DL 1983
Antwoord
@ jambon: bedankt voor je info en advies............het systeem is trouwens onlangs onder druk gezet, nergens een lekkage. En de dop is heel.

De onderste slang zou na opwarming van de motor toch aardig heet moeten zijn, uitgaande van een thermostaat van 92 graden.
245 DL 1983
Antwoord
Ik kan eigenlijk uit de punten die je opsomt in je bericht niets abnormaals ontdekken.
Antwoord
jos245 schreef:Ik kan eigenlijk uit de punten die je opsomt in je bericht niets abnormaals ontdekken.

Een echt probleem is het ook niet. Ik vind het wel bijzonder dat er kennelijk boven een bepaald niveau geen koelvlst. in het systeem zit. En ik vraag me af of dat wel wenselijk is. En dat het niet aan te vullen lijkt via het expansievaatje.
Daarbij was het uitzonderlijk dat de klepstelplaatjes een paar weken geleden fors aangepast moesten worden na slechts 6000km op LPG. Dus dacht ik dat de kop misschien wel onvoldoende gekoeld wordt.
245 DL 1983
Antwoord
Hoe hoog het koelvloeistofniveau normaal in de radiateur staat weet ik niet maar het "gorgelen" als je de bovenste radiateurslang samenknijpt dat heeft mijn auto ook.
Als het koelvloeistofniveau op peil blijft en de temperatiurmeter goed aanwijst lijkt me dat er weinig aan de hand is.

Je zou het koelvloeistofvaatje kunnen demonteren en het slangetje aan de radiateurloshalen en vervolgens kijken of de koelvloeistof goed uit het slangetje loopt als je het vaatje recht overeind houdt, maar zo'n slangetje zit eigenlijk nooit verstopt of er moet al een paar keer een pil in het vaatje zijn gegooid om koellekken te dichten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 449 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 826 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.244 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.644 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.102 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.646 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.640 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.598 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)