Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
Ik zou het gewoon proberen. Pakkingen blijven meest wel heel, vier moertjes los, kost niks.

Die vacuum valve is een ander onderdeel wat ik compleet niet begrijp, maar niet de overrun-valve die ik dacht te zien.
Hier is-ie te zien, half verstopt achter een koperen buisje (ook raadselachtig) http://volvolvo.nl/forum/topic,8013.msg1...#msg125169

Op het plaatje bij paragraaf C42 is een klein spoor ervan te zien. Gestippeld.

De Bierburg op D27 heeft er zeker ÃÃn! Throttle valve relief valve wordt-ie genoemd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Merkwaardig, ja. Het komt zo te zien nergens voor op de schema's (behalve dan eens die ene stippellijn), of exploded views. Net als dat koperen buisje. Ik zal het eens bekijken als ik de carb op tafel heb liggen.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
De Volvo deed 't goed vandaag. Toerental bleef behoorlijk stabiel rond 900 toeren hangen! Wat krijgen we nu? Die verbetering is er alleen als de motor echt goed warm is. Als hij nog koud is, of begint af te koelen (na ff stilstand), gaat 't toerental weer pruttelen rond 600 toeren.

Alleen toen ik na een stukje op hogere toeren (110 m/uur) weer 50-70 ging rijden, geraakte het stationair weer even in de war en zat effe te schommelen rond 6-700 toeren, maar uiteindelijk stabiliseerde het weer.

Ik weet niet of het toeval is, maar ik heb gisteren ook andere brandstof getankt. 98, met loodvervanger, daarvoor zat er 95 in, zonder loodvervanger, omdat ik er ook een reinigingsmiddel had ingedaan (om koolaanslag te verwijderen).

Ik ontdekte trouwens iets geks: als ik de koplampen aanzet, zakt het toerental ca. 100 toeren! Is dat normaal, of is er iets mis met de bobine?

Ik ga het nog even aankijken en de carb voorlopig nog niet erafhalen. Als 't weer gaat verslechteren, zal ik dat dan nog wel doen, maar dan na de VKB - kan ik er meer tijd voor uittrekken.
Antwoord
bobine is een apparaat. Lampen ook. Kennen elkaar niet. Je zet simpelweg extra verbruikers aan en moet de dynamo wat harder werken, that's all.. zet alles maar eens aan..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ja, dat weet ik. Maar het was me nog nooit eerder opgevallen. Dacht dat het verschil in toeren minder zou zijn en dat de bobine het misschien te moeilijk kreeg. Weet ik veel, daarom zit ik op dit forum ;D
Antwoord
ik heb nog even gedacht aan een doorgeslagen bobine, maar dan zou ie er sowieso mee ophouden en pas weer starten als ie is afgekoeld, dus nee, die parkeren we ff..

denk er wel aan dat de temperaturen nu wel een stuk lager zijn dan pak um beet anderhalve wk geleden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik wist niet dat er op die B19A al zo'n "elektrische" carb zit.
Ik ben geen kenner van deze dingen. Mijn Volvo's tot nu toe zijn veel nieuwer (injectie).
Maar ik weet wel wat van Reliant Scimitars af. De Scimitar GTE's en GTC (de types van 1980 t/m 1986) hebben het Duitse Ford V6 2.8 blok, de carb versie. De standaard carb is een Pierburg/Solex met elektrische truken erin )is wel een ander type carb). Die dingen staan er om bekend notoir slecht af te stellen te zijn. Met een beetje pech loopt de wagen nooit echt mooi. Op de Scimitars zijn deze ook vaak vervangen door een Weber 38 DGAS. Die zijn degelijk en goed af te stellen.
Rubicon, wat ik bedoel te zeggen is: het kan heel goed dat de carburatie eigenlijk niet goed te krijgen is, alleen een nieuwe zou wel goed lopen. Of dat je uitwijkt naar een niet originele specificatie met een ander merk carburateur.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Het enige elektrische aan die carb van mij, is volgens mij die ene solenoid valve op het spruitstuk ???

Maar wat betreft 'uitwijken', kan ik je wel gelijk geven. E.e.a. zal vast wel duidelijk worden als ik de bestaande carb eens vervang door een andere. Ik heb al een reserve stromberg liggen, maar die kan er nu nog niet op. Is al schoongemaakt, heeft nieuwe pakkingen enz, maar er moet nog een nieuwe sproeier (heb ik wel liggen, maar kan ik niet zelf) en pakkingen voor de bypass valve. Eens kijken wat ik op de VKB kan vinden. Ben wel benieuwd naar het resultaat van zo'n switch en kunnen we er achter komen of het aan de carb ligt of niet..
Antwoord
Jemig, dit verhaal is echt EXACT mijn 345!!

Zaterdag ga ik ook naar de VKB, zullen we de beestjes eens naast elkaar zetten?

Ook ik heb het verschijnsel dat jij beschrijft: zodra de motor ook maar een kwartiertje niet gelopen heeft, draait hij stationair zo'n 500 tpm. Ook al heb je ervóór een paar honderd km gereden.
Wat ik dus maar doe, is direct na het starten een paar keer gas geven. Een kikje van de startmotor (ik kan de sleutel bij starten direct weer loslaten) is al genoeg om het apparaat op gang te krijgen, maar door een paar keer gas te geven blijft hij ook veel beter lopen.
Ik wijt het dan ook aan een brandstoftekort.

Heb je al geprobeerd om het CO iets verder op te schroeven? Hij mag gerust 3,5 hebben om lekker te draaien! Denk eraan: eerst een paar tikken op de carburateur geven voor je zaken gaat verstellen, dit tikje is om de zuiger geforceerd terug te laten zakken naar de stand waarop 'ie eigenlijk staat. Dit wordt zelfs voorgeschreven door Volvo-documentatie. Ook leuk als je voor het stoplicht staat en de motor draait teveel toeren; geef een korte, maar krachtige dot gas en prompt draait hij weer netjes 800 tpm.

Ook ik heb trouwens een net-niet-helemaal-maar-wel-bijna afslaande motor als je het stekkertje van die solenoid lostrekt... wat een toeval dit.
Uit welke streek komt je 242? Mijn 345 komt van origine ook uit België, regio Deinze/Dentergem geloof ik. Afgeleverd door Gaby Cars. Misschien ligt het aan die streek. Ik tank trouwens altijd al 98, da´s beter voor de motor.

Maak je trouwens geen illusies over andere carburatoren e.d. Ik heb ook nog een oude 343DLS, dezelfde motor, dezelfde carb etc, maar met die carb loopt mijn wagen geen slag beter. Die DLS draaide boterzacht 400 tpm, die carburateur is zeker weten goed! Mijns inziens ligt het aan het inlaatspruitstuk.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
Lol, wat een toeval inderdaad!

Mijn Volvo komt ook uit België, meer bepaald Beveren-Waas (provincie Antwerpen). Hij is zijn hele leven zowat naar dezelfde garage gegaan: Garage Dias en zoon, in Stekene. Toch wel een beetje uit elkaars buurt, maar misschien is er een vreemde traditie onder de Belgische garagisten levend om de Volvomotoren net op die ene typische manier af te stellen (om zeep te helpen?) ;D

Ik heb het CO niet verder meer opgeschroefd dan die 2%. De naald staat dan al behoorlijk diep in de zuiger, en dat vind ik maar vreemd. Kan mij niet voorstellen dat 't zo hoort. Misschien staat de sproeier zelf wel een tikkeltje te hoog dan zou moeten, maar veel zal het niet zijn. Het zou ook maar wat makkelijker zijn als CO-meters lekker compact en schappelijk geprijsd mochten zijn, want het gaat tegen steken om voor elke handeling terug naar de garage te moeten louter om het CO te meten. :Smile

Starten doet die B19 van mij eigenlijk probleemloos. Als de motor koud is (en bij dit weer dus wel sneller en vaker) moet de startmotor wel een keertje rond, maar vanzodra ie warm is, is een tikje genoeg. Ik start (koud) wel altijd met de choke uit. Vanzodra ie loopt de choke een stukje terug in en als ie lekker op temperatuur begint te komen, gaat de choke helemaal terug. Te veel in toeren blijft de motor eigenlijk nooit lopen. Daar had ik vroeger wel eens een keertje last van, maar dit jaar niet meer gehad.

Lijkt me wel leuk om ze eens naast elkaar te zetten op de VKB. Zal je een PB sturen Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.258 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.437 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.328 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.904 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)