Berichten: 4
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2005
Mijn V6 uit 1978 start prima met een koude motor, maar wanneer deze warm is, draait alleen de startmotor zonder dat de v6 aanslaat. Na ongeveer 30 seconden doorstarten slaat deze wel in aan en rijd dan ook prima. Je kan je voorstellen hoe vaak ik al met een lege accu heb gestaan.....
Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb een zelfde soort probleem. Ik heb het nog niet helemaal onderzocht maar in mijn geval lijkt de brandstofpomp niet te draaien tijdens het starten. En dat zou weer kunnen komen door slechte contacten op de -pool van de bobine. Je relais onder het dashboard krijgt dan geen puls van de bobine dat de motor draait en geeft de brandstofpomp niet vrij.
Ik start dan meestal heel even en als ik de brandstofpomp nog hoor lopen start ik een 2e keer met een beetje gas. Na 2-3 keer lukt het meestal wel.
Een andere mogelijkheid is dat je luchtlekkage hebt op het extra-lucht systeem voor de stationairloopregeling. Bij koud starten krijgt de motor extra brandstof ingespoten door een extra injector, maar bij een warme motor niet. Als dit extra-lucht circuit nu valse lucht trekt dan gaat de aangezogen lucht allemaal langs de luchtmeter en zal er maar heel weinig brandstof ingespoten worden. Om dit te testen zou je tijdens het starten de luchtmeter zelf een stukje naar beneden kunnen drukken om te kijken of de motor dan wel start. Pas op dat je de motor niet vol benzine laat stromen !
Een derde mogelijkheid is dat de motor gewoon verzuipt omdat deze door een slechte bobine geen vonk krijgt. Je zou eens een bougiekabel op de bobine kunnen zetten en dan starten met een bougie tegen het blok. Soms gaan bobines stuk een meestal werken ze op temperatuur slechter dan koud. De vonk moet krachtig en blauw tot wit van kleur zijn. Rood of geel duid op een probleem. Controleer de stekker van de Hallgever, de stekker op de ontstekingskast, de stekkers op de bobine (laagspanningsgedeelte) en maak ze eventueel schoon en spuit ze in met contactspray (niet op de bobine spuiten, enkel op de pooltjes). Dat is altijd een goed idee.
Berichten: 4
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2005
bedankt voor de tips. Ga van het weekeinde de verschillende opties eens uitproberen. Als het lukt laat ik het weten.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Berichten: 36
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2009
Heel erg laat maar,...
Bij m,n 760 (1982)zit in de benzinepomp(onder de stoel) een soort terugslag klep deze zorgt er voor dat de benzine niet "terug stroomt"
Die 30 sec. kan net genoeg zijn om de (verloren)druk weer op te bouwen.