Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Komt je B23E uit een hele oude 740? Daarin is de gasrolhouder net wat korter of langer, ben ik even kwijt.
Het manipuleren van de gasrol- en kabelhouder lijkt mij hoedanook de beste optie, dan gaat je buitenkabel een iets andere bocht maken maar die raak je wel kwijt.
En dan kan je verdere afstelling volgens het boekje doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
B23E komt uit een 1983-er 244.
Ik zal nog eens goed in de bak proberen te kijken of de kickdown echt niet verder terug wil.
Zo niet, pas ik inderdaad de steun aan.
Ik zal laten weten hoe het afloopt!
En ben tegelijkertijd wel benieuwd naar ervaringen van anderen die deze ombouw hebben gedaan. Liepen die hier niet tegenaan?
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Mijn AW71 is in Woudenberg ingebouwd.
Als ik me goedherinner hebben ze daar de kabel passend gemaakt door het op plaatje waar de buitenkabel op vastzit op te schuiven met een stukje laswerk.
Indien gewenst kan ik wel een foto maken, laat maar horen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Ah, dan ben ik dus niet de enige

Een foto, graag! Ik heb het beeld wel in m'n hoofd, maar het is altijd leuk om te zien hoe anderen het hebben opgelost.
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Hierbij de foto.
Het is in feite een verlengd hoekje, waardoor de kabel langer kan zijn.
Hopelijk kun je er wat mee!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dank! Ik ga het hetzelfde doen, oude laten zitten en een nieuwe ervoor.
Heb nog een extra steuntje liggen.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Inmiddels zit mijn steuntje erop.
![[Afbeelding: kickdown-kabel-steuntje.jpg]](http://www.oudevolvo.nl/blog/wp-content/uploads/2011/12/kickdown-kabel-steuntje.jpg)
Uit m'n hoofd dacht ik dat de kickdown kabel bij volgas nog 2cm verder uitgetrokken moest kunnen worden. Na aanpassen van het steuntje las ik het nog even na en zag ik dat het maar 2mm moet zijn. Het is nu iets van 1cm. Hopelijk werkt de kickdown al gewoon goed.
Zo niet, dan moet ik het steuntje nog even verder verlengen.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bij deze bakken bepaalt de kabel behalve de kickdown ook het opschakelmoment van de versnellingen (de kabel is de enige manier waarop de bak weet wat je voet doet). De andere input is de snelheid (toerental uitgaande as).
Zonder kabel schakelt-ie ongeveer binnen 100 meter van 1-2-3 klaar zodat je met 30 in de hoogste versnelling voortploetert.
Dus wel belangrijk dat-ie volledig af te stellen is tot je er tevreden mee bent.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969