Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kickdown kabel van AW71 op B23E
#1
In de voorbereidingen van de inbouw van een ander B23E blok met viertraps automaat kom ik nog een paar kleine dingen tegen die net niet lekker passen. Bijvoorbeeld de kickdown kabel.
[Afbeelding: luchtweger-teruggeplaatst.jpg]
Die hangt erg losjes. Wat moet hier nog anders?
Of hoort dit zo?
Bij trekt er nu wel netjes aan bij volgas.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Kabels horen strak op de rol. Die bak zat ongetwijfeld achter een andere motor, met andere afstanden. Als je die kabel met de hand uittrekt, voel je de klik vd kickdownpal in de bak, met de kabel op de gasrol haal je die klik niet.

1239929 t/m 1239933 zijn 5 verschillende kickdowkabels in de 240.

Dit zou hem dan zijn, een echte GEMO: http://www.fcpeuro.com/products/volvo-at...-1239932-1

Misschien kan je verderop je gasrol een dwarsgat boren zodat deze kabel netjes strak erop kan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dankje! De bak kwam inderdaad van een 940.
Ik had hier al een keer over nagedacht ontdekte ik.
Een tijdje geleden had ik de MTC variant van de 1239932 besteld.
Deze dus http://www.fcpeuro.com/products/volvo-at...40-1239932
Ik neem aan dat die dan ook past.
Gelukkig heb ik nog geen olie in de bak gedaan. Zal die nieuwe 1239932 kickdown kabel erin zetten.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
Nou, vreemd genoeg lost die nieuwe kabel (met nummer 1239932) het niet op.
De kabel is weliswaar minder te lang, maar nog steeds te lang.
[Afbeelding: 6468062699_cf439577bd_z.jpg]
De foto geeft het niet heel goed weer, maar het is ongeveer 1,5 cm.
Inderdaad maar even kijken of ik een extra bevestigingspunt op de gasrol kan maken of misschien een nieuw tonnetje op het uiteinde van de kabel zetten.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
Weet je zeker dat de kickdownpal in de bak teruggeklikt/veert is?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ja, die veert netjes helemaal terug naar boven. Als ik de kabel aankoppel en volgas geef, kan de kabel er (inderdaad zoals in Haynes staat) nog verder uitgetrokken worden.

Ook als ik hem dan plotseling terug laat schieten blijft er lengte over.

Heb het steuntje en de gasrol al vergeleken met mijn 245 die van origine een AW71 heeft en dat is hetzelfde.

Zou het dan toch niet de juiste kabel zijn? Dit zou toch 1 op 1 moeten passen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Dan weet ik het niet meer, ik zou er nog wel een hele poos van uitgaan dat je de goede kabel hebt en dat er ergens anders iets scheef zit (voor je erin gaat knippen). Is je gasrol wel op de juiste ruststand afgesteld?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ah, ook nog een goede gedachte!
Heb meteen even gekeken naar de gasrol op mijn 245 en een foto gemaakt.
Die zit (helaas Wink) hetzelfde:
[Afbeelding: 6470988397_1ed855e45e_z.jpg]

Ik heb bedacht dat ik misschien maar het steuntje ga aanpassen waar de stelschroef in zit. Ik las er dan gewoon nog een pootje aan die iets verder naar achteren zit. Dan blijft de gasrol gewoon heel en hoef ik de kabel ook niet de modificeren. Je wilt niet dat zo'n tonnetje eraf schiet als je een keer goed gas geeft.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#9
De afstand tussen tonnetje (niet die op het eind zit) en nippel (zeg maar waar je kabel uitkomt) moet 1,5 mm zijn nu is dat, als ik zo gok, 50 mm.

[Afbeelding: nipci.jpg]

Uploaded with ImageShack.us
Groeten van Frans
Antwoord
#10
Dank voor je tekening! Het tonnetje op de kabel zit er nog los op. Deze heb ik dus nog niet vastgezet omdat de lengte van de kabel nog niet goed is.
Het probleem is nu dat de kabel in een boog komt te hangen als ik het tonnetje op het uiteinde in de gasrol maak.
Het lijkt wel of de kabel gewoon te lang is of dat de bak hem niet verg genoeg terug trekt (zoals Marc ook al schreef).
Maar hij kan er echt nog een heel eind uit en gaat er echt niet verder in dan nu.

Ik zat dus te denken om het uiteinde / de nippel dus gewoon verder van de gasrol te plaatsen en dan het tonnetje op de kabel inderdaad 1,5mm van die nippel vast te zetten. Dan ben ik in elk geval het loshangende stuk kabel kwijt.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) BartJu 24 18.833 8 January 2023, 16:34
Laatste bericht: BartJu
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.952 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.152 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 7.792 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 9.562 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 6.172 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 4.039 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  AW71 slaat af Volvo 1800E Niels178 3 4.217 24 September 2015, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  overdrive selenoid AW71 jero 6 6.000 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje
  745 1986 B230K welke koppeling kabel heeft deze? MartjeB 1 2.017 2 February 2013, 14:17
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)