Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
In de voorbereidingen van de inbouw van een ander B23E blok met viertraps automaat kom ik nog een paar kleine dingen tegen die net niet lekker passen. Bijvoorbeeld de kickdown kabel.
![[Afbeelding: luchtweger-teruggeplaatst.jpg]](http://www.oudevolvo.nl/blog/wp-content/uploads/2011/12/luchtweger-teruggeplaatst.jpg)
Die hangt erg losjes. Wat moet hier nog anders?
Of hoort dit zo?
Bij trekt er nu wel netjes aan bij volgas.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 December 2011, 15:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 December 2011, 15:33 door Marc1970.)
Kabels horen strak op de rol. Die bak zat ongetwijfeld achter een andere motor, met andere afstanden. Als je die kabel met de hand uittrekt, voel je de klik vd kickdownpal in de bak, met de kabel op de gasrol haal je die klik niet.
1239929 t/m 1239933 zijn 5 verschillende kickdowkabels in de 240.
Dit zou hem dan zijn, een echte GEMO:
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-at...-1239932-1
Misschien kan je verderop je gasrol een dwarsgat boren zodat deze kabel netjes strak erop kan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dankje! De bak kwam inderdaad van een 940.
Ik had hier al een keer over nagedacht ontdekte ik.
Een tijdje geleden had ik de MTC variant van de 1239932 besteld.
Deze dus
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-at...40-1239932
Ik neem aan dat die dan ook past.
Gelukkig heb ik nog geen olie in de bak gedaan. Zal die nieuwe 1239932 kickdown kabel erin zetten.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Nou, vreemd genoeg lost die nieuwe kabel (met nummer 1239932) het niet op.
De kabel is weliswaar minder te lang, maar nog steeds te lang.
![[Afbeelding: 6468062699_cf439577bd_z.jpg]](http://farm8.staticflickr.com/7004/6468062699_cf439577bd_z.jpg)
De foto geeft het niet heel goed weer, maar het is ongeveer 1,5 cm.
Inderdaad maar even kijken of ik een extra bevestigingspunt op de gasrol kan maken of misschien een nieuw tonnetje op het uiteinde van de kabel zetten.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Weet je zeker dat de kickdownpal in de bak teruggeklikt/veert is?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Ja, die veert netjes helemaal terug naar boven. Als ik de kabel aankoppel en volgas geef, kan de kabel er (inderdaad zoals in Haynes staat) nog verder uitgetrokken worden.
Ook als ik hem dan plotseling terug laat schieten blijft er lengte over.
Heb het steuntje en de gasrol al vergeleken met mijn 245 die van origine een AW71 heeft en dat is hetzelfde.
Zou het dan toch niet de juiste kabel zijn? Dit zou toch 1 op 1 moeten passen.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dan weet ik het niet meer, ik zou er nog wel een hele poos van uitgaan dat je de goede kabel hebt en dat er ergens anders iets scheef zit (voor je erin gaat knippen). Is je gasrol wel op de juiste ruststand afgesteld?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Ah, ook nog een goede gedachte!
Heb meteen even gekeken naar de gasrol op mijn 245 en een foto gemaakt.
Die zit (helaas

) hetzelfde:
Ik heb bedacht dat ik misschien maar het steuntje ga aanpassen waar de stelschroef in zit. Ik las er dan gewoon nog een pootje aan die iets verder naar achteren zit. Dan blijft de gasrol gewoon heel en hoef ik de kabel ook niet de modificeren. Je wilt niet dat zo'n tonnetje eraf schiet als je een keer goed gas geeft.
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
De afstand tussen tonnetje (niet die op het eind zit) en nippel (zeg maar waar je kabel uitkomt) moet 1,5 mm zijn nu is dat, als ik zo gok, 50 mm.
Uploaded with
ImageShack.us
Groeten van Frans
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dank voor je tekening! Het tonnetje op de kabel zit er nog los op. Deze heb ik dus nog niet vastgezet omdat de lengte van de kabel nog niet goed is.
Het probleem is nu dat de kabel in een boog komt te hangen als ik het tonnetje op het uiteinde in de gasrol maak.
Het lijkt wel of de kabel gewoon te lang is of dat de bak hem niet verg genoeg terug trekt (zoals Marc ook al schreef).
Maar hij kan er echt nog een heel eind uit en gaat er echt niet verder in dan nu.
Ik zat dus te denken om het uiteinde / de nippel dus gewoon verder van de gasrol te plaatsen en dan het tonnetje op de kabel inderdaad 1,5mm van die nippel vast te zetten. Dan ben ik in elk geval het loshangende stuk kabel kwijt.