Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B23A inlaatspruitstuk met Stromberg carb. 175CD op B230E of B230F?
#11
Zo! Dat is veel werk :Smile

@ DRK
Wat ik mij dus eigenlijk afvraag is, omdat er ook een hulpas in mijn B23A zit, waarom ik dan niet de benzinepomp van de B23A op een B230 kan zetten (op het afgedopte gat voor de benzinepomp)?. Of zit er soms op de hulpas van een B230 niet een excenter (nokje) om de mechanische benzinepomp aan de drijven? De kale blokken zijn toch min of meer hetzelfde?

@ Marc1970: wat ik mij ook afvraag, is wat wat je bedoelt met een opvoerpompje? Zou ik daarvoor de enkelvoudige benzinepomp van een Volvo 740 kunnen gebruiken, of is dan de druk te hoog? want het liefst ga ik toch voor de eenvoudige oplossing, want is het is mijn dagelijkse Volvo waar originaliteit niet helemaal belangrijk is.
De huidige B23A vertoont een enorme klop onderin de motor (volgens mij niet een lager, getest door bougies eraf te trekken)>zuiger?, en de kop is bijna uitgesteld.

@MartjeB
Mooi dat dit topic je een hint gegeven heeft! Wink
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#12
Volvo was helaas zo zuinig om niet alle hulpassen van benzinepompaandrijvingsnokje te voorzien. Dat had ik eigenlijk eerst moeten vermelden.
Een elektrisch pompje uit de tank van een 740 zou best kunnen. Die andere blaast de benzine door je carb.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Volgens mij is de tussenas van een B230F anders dan die van een B23. Inderdaad wat jij suggereert. Hij mist waarschijnlijk een "nokje" om de benzinepomp aan te drijven. De kale blokken zijn verder hetzelfde.

Het overzetten is echt geen werk. Stelt niks voor. Ik zou niet moeilijk gaan doen met benzinepompen.

Edit: Marc was me voor.
Antwoord
#14
Een volle 46 seconden sneller dan Dirk nog wel! En dan moest ik nog 2 kleuters jassen en schoenen aantrekken tegelijkertijd.

Je zou voor alle zekerheid nog een kijkje achter het afdekplaatje vd B230F kunnen kijken of die nok daar is, maar ik ben bang van niet. Wat er wel op zit, is de nok in ruwe gietijzeren vorm, maar daar heb je niks aan.

Hier heb je zo'n elektrieke pomp: http://www.suzisparts.nl/Vitara%20map/Vi...orisch.htm

Belangrijk is de werkdruk. De carbs werken met 2.2-4.0 psi benzinedruk. De hoofdpomp van een B230F maakt tot 92 psi. De intankpomp (v.a. 1986) maakt 4-5 psi, als je daar een lange leiding naar voren aankoppelt zou er vooraan ws. net precies druk overblijven.
De 740 pomp past helaas niet 1 op 1 in de 240 tank, da's dan weer jammer.

De meest verantwoorde lowbudget oplossing blijft de hulpas overzetten. Oh, als je B230F uit een 740 komt moet dat toch want de stroomverdeler moet van achter naar voor.


Benzinepompaandrijvingsexcenter, zoveel letters passen er niet eens op het bord!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Bedankt voor jullie reacties!
Heb een en ander ook nog eens goed bekeken in een aantal boeken (o.a. schema's hoe het brandstofsysteem met de pompen in elkaar zit).

Aangezien ook nog de kwestie van de tussenas speelt, denk ik dat het wijzer is voor een oud type motor te gaan (B23A dus). Beide B230 motoren (B230E en F) komen bovendien uit 740's, dus moet idd ook nog de stroomverdeler naar voren (onhandig achteraan bij een 740). Ze waren ook afkomstig van auto's met automaat terwijl ik een M47 heb, dus het vliegwiel diende ook omgezet te worden.

Ik heb dus maar besloten het 'B230 project' te laten varen en te zoeken naar een B23. Uiteindelijk een B23A met 200.000km gevonden, inclusief randapparatuur (carb, stroomverdeler, spruitstukken, dynamo en startmotor). Deze zelf in- en (de oude) uitbouwen moet goed lukken; Lijkt me een mooi leermoment als eerste echt grote project om mee te beginnen ;D. Zoveel ervaring en materiaal om een motor zelf half uit elkaar te halen heb ik nu helaas ook weer niet Tongue

Deze info is desalniettemin heel handig om te weten! Veel geleerd over redblocks. Nogmaals dus hartstikke bedankt voor de uitvoerige beschrijving! Wellicht kan het anderen met wat meer ervaring helpen bij een motorconversie (of wie weet mijzelf in de toekomst, als dit goed bevalt Wink )
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.613 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 730 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B230E octaangehalte Kogelman 6 1.076 16 April 2024, 06:54
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.269 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 590 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.526 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.400 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.473 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.556 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.411 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: