Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B23A inlaatspruitstuk met Stromberg carb. 175CD op B230E of B230F?
#1
Aangezien mijn motor (B23A) op zijn einde gaat lopen ben ik op zoek naar een betaalbare optie om hem te vervangen. Ik kan een B230E motor ergens kopen en heb nog een B230F liggen uit een donor. Inhoud (boring, slag), compressieverhouding is nagenoeg gelijk. Dat zijn wel injectiemotoren. Ik heb echter een gasinstallatie die natuurlijk gebaseerd is op de huidige carburateurmotor (met Stromberg 175CD, zie foto onder). De injectoren van de B230 moeten er dus af om er een carburateurmotor van te maken. Deze zitten in het inlaatspruitstuk. Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is, het B23A inlaatspruitstuk en carburateur op een B230E of B230F te monteren, zodat ik ook mijn gas-mengstuk kan overzetten. Is zoiets überhaupt mogelijk zonder teveel aanpassingen? Alvast bedankt voor de tips!

Mijn B23A:
[img width=800 height=598]http://www.mijnalbum.nl/grotefoto-q4ru6nrs[/img]
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#2
Volgens mij moet dat mogelijk zijn.
n van de dingen waar je wel tegen aanloopt is het feit dat het inl.spr.stuk verwarmd wordt door je koelwater.
de B23A kop heeft daarvoor een boring bij cil.1 en 4.
Door het spruitstuk loopt een kanaaltje naar deze gaten.
Je hebt kans dat dat gaat vervallen met een nieuw(er) type blok.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Ik heb een 940 kop op mijn B23A en dat werkt prima. Er zit een plug in de kop op de plek waar de koelkanalen van het inlaatspruitstuk uitkomt. Die kan je er gemakkelijk uitwippen. Althans in mijn 531 kop.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Met een B230x ben je wel je mooie alu deksel en scheve olievuldop kwijt, nieuwere blokken hebben een zwart deksel. Met een B230F raak je wat compressie kwijt, en pk. Dingen als vliegwiel en benzinepompaandrijving (hulpas) moet je allemaal overzetten.

Die carburateur is een Pierburg 175CDUS.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!!

@ Edwin en Henqui
Kennelijk is dat kanaaltje voor het koelwater dus geen groot probleem dankzij die plugjes die eruit kunnen. Goed om te weten!

@ Marc 1970
Wat bedoel je precies met het overzetten van de benzinepomp en het hulpasje? Ligt dat aan het feit dat een injectiemotor een electrische pomp zal hebben? Is dit makkelijk te doen?
Inderdaad jammer van het alu kleppendeksel. Ik zal hem wel bewaren, mooi ding Wink
Ja, Pierburg, dacht ik ook al, maar er staat Stromberg op ???
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#6
Een B230F heeft geen benzinepomp op het blok. Het gat voor de pomp is er wel, maar afgedopt.
Plaatje goed te zien (rechts van de beugel van de stuurbekrachtigingspomp):
[Afbeelding: dsc08630klein.jpg]
Marc, drijft een oud type hulpas het benzinepompje aan?
Antwoord
#7
Ja die bedoel ik. Op zich geen kwestie van oud of nieuw, ook de B230K heeft een pompaandrijving op de hulpas.

Deze as loopt van voor naar achter, omzetten is wel te doen, maar dan moet je bv wel de distributieriem weer erop zetten, en de stroomverdeler op tijd. En de carterventilatie moet eraf, het aandrijfasje vd oliepomp eruit en nog zowat van die kleinigheidjes. Die best lastig kunnen worden als je de spullen niet hebt (en de ervaring).
Om de behuizing vd hulpas eraf te krijgen, moet de krukaspoelie eraf. De pakking van die behuizing gaat er ook aan, en de carterpakking misschien ook.

Zal eens een paar foto's zoeken. Aha: http://myblackbrick.com/ op ca. 2/3 van boven vervangt-ie de 'front oil seals', alle drie de assen in beeld. Zoals je ziet delen 'crankshaft' en 'intermediate shaft' ÃÃn keerringbehuizing.

Nog mooier, reactie 7 van deze harige discussie heeft alle goeie plaatjes: http://volvoforums.com/forum/volvo-240-7...one-38263/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
De ontsteking moet er ook nog uit volgens mij. Die carterventilatie mag er toch vanaf, want die gaat ie waarschijnlijk niet meer gebruiken.
Antwoord
#9
Ook nog. AL met al is dit niet ontzettend moeilijk, als je wel eens een distributieriem vervangen hebt en beide blokken staan voor je neus op de werkbank ben je 99% klaar.

Sleutelen, leuk! Wat je ook kan doen is een elektrisch opvoerpompje eraan hangen, minder origineel natuurlijk. En veel minder van dat leuke sleutelwerk!

Hoe is je B23A eigenlijk 'op'?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
edwin schreef:Volgens mij moet dat mogelijk zijn.
n van de dingen waar je wel tegen aanloopt is het feit dat het inl.spr.stuk verwarmd wordt door je koelwater.
de B23A kop heeft daarvoor een boring bij cil.1 en 4.
Door het spruitstuk loopt een kanaaltje naar deze gaten.
Je hebt kans dat dat gaat vervallen met een nieuw(er) type blok.

Wat gebeurt er als je het inlaatkanaal niet verwarmt?
Ik heb vorig jaar namelijk de kop vervangen door een ander type maar realiseer me nu dat ik geen plug verwijderd heb.
Motor loopt nu stationair niet lekker.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B230E octaangehalte Kogelman 6 634 16 April 2024, 06:54
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 933 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 497 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.334 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.249 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.100 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.332 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.018 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.047 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)