Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Aangezien mijn motor (B23A) op zijn einde gaat lopen ben ik op zoek naar een betaalbare optie om hem te vervangen. Ik kan een B230E motor ergens kopen en heb nog een B230F liggen uit een donor. Inhoud (boring, slag), compressieverhouding is nagenoeg gelijk. Dat zijn wel injectiemotoren. Ik heb echter een gasinstallatie die natuurlijk gebaseerd is op de huidige carburateurmotor (met Stromberg 175CD, zie foto onder). De injectoren van de B230 moeten er dus af om er een carburateurmotor van te maken. Deze zitten in het inlaatspruitstuk. Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is, het B23A inlaatspruitstuk en carburateur op een B230E of B230F te monteren, zodat ik ook mijn gas-mengstuk kan overzetten. Is zoiets überhaupt mogelijk zonder teveel aanpassingen? Alvast bedankt voor de tips!
Mijn B23A:
[img width=800 height=598]http://www.mijnalbum.nl/grotefoto-q4ru6nrs[/img]
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Volgens mij moet dat mogelijk zijn.
EÃn van de dingen waar je wel tegen aanloopt is het feit dat het inl.spr.stuk verwarmd wordt door je koelwater.
de B23A kop heeft daarvoor een boring bij cil.1 en 4.
Door het spruitstuk loopt een kanaaltje naar deze gaten.
Je hebt kans dat dat gaat vervallen met een nieuw(er) type blok.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb een 940 kop op mijn B23A en dat werkt prima. Er zit een plug in de kop op de plek waar de koelkanalen van het inlaatspruitstuk uitkomt. Die kan je er gemakkelijk uitwippen. Althans in mijn 531 kop.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met een B230x ben je wel je mooie alu deksel en scheve olievuldop kwijt, nieuwere blokken hebben een zwart deksel. Met een B230F raak je wat compressie kwijt, en pk. Dingen als vliegwiel en benzinepompaandrijving (hulpas) moet je allemaal overzetten.
Die carburateur is een Pierburg 175CDUS.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!!
@ Edwin en Henqui
Kennelijk is dat kanaaltje voor het koelwater dus geen groot probleem dankzij die plugjes die eruit kunnen. Goed om te weten!
@ Marc 1970
Wat bedoel je precies met het overzetten van de benzinepomp en het hulpasje? Ligt dat aan het feit dat een injectiemotor een electrische pomp zal hebben? Is dit makkelijk te doen?
Inderdaad jammer van het alu kleppendeksel. Ik zal hem wel bewaren, mooi ding
Ja, Pierburg, dacht ik ook al, maar er staat Stromberg op ???
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Een B230F heeft geen benzinepomp op het blok. Het gat voor de pomp is er wel, maar afgedopt.
Plaatje goed te zien (rechts van de beugel van de stuurbekrachtigingspomp):
Marc, drijft een oud type hulpas het benzinepompje aan?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja die bedoel ik. Op zich geen kwestie van oud of nieuw, ook de B230K heeft een pompaandrijving op de hulpas.
Deze as loopt van voor naar achter, omzetten is wel te doen, maar dan moet je bv wel de distributieriem weer erop zetten, en de stroomverdeler op tijd. En de carterventilatie moet eraf, het aandrijfasje vd oliepomp eruit en nog zowat van die kleinigheidjes. Die best lastig kunnen worden als je de spullen niet hebt (en de ervaring).
Om de behuizing vd hulpas eraf te krijgen, moet de krukaspoelie eraf. De pakking van die behuizing gaat er ook aan, en de carterpakking misschien ook.
Zal eens een paar foto's zoeken. Aha:
http://myblackbrick.com/ op ca. 2/3 van boven vervangt-ie de 'front oil seals', alle drie de assen in beeld. Zoals je ziet delen 'crankshaft' en 'intermediate shaft' Ã
Ã
n keerringbehuizing.
Nog mooier, reactie 7 van deze harige discussie heeft alle goeie plaatjes:
http://volvoforums.com/forum/volvo-240-7...one-38263/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
De ontsteking moet er ook nog uit volgens mij. Die carterventilatie mag er toch vanaf, want die gaat ie waarschijnlijk niet meer gebruiken.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ook nog. AL met al is dit niet ontzettend moeilijk, als je wel eens een distributieriem vervangen hebt en beide blokken staan voor je neus op de werkbank ben je 99% klaar.
Sleutelen, leuk! Wat je ook kan doen is een elektrisch opvoerpompje eraan hangen, minder origineel natuurlijk. En veel minder van dat leuke sleutelwerk!
Hoe is je B23A eigenlijk 'op'?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
edwin schreef:Volgens mij moet dat mogelijk zijn.
EÃn van de dingen waar je wel tegen aanloopt is het feit dat het inl.spr.stuk verwarmd wordt door je koelwater.
de B23A kop heeft daarvoor een boring bij cil.1 en 4.
Door het spruitstuk loopt een kanaaltje naar deze gaten.
Je hebt kans dat dat gaat vervallen met een nieuw(er) type blok.
Wat gebeurt er als je het inlaatkanaal niet verwarmt?
Ik heb vorig jaar namelijk de kop vervangen door een ander type maar realiseer me nu dat ik geen plug verwijderd heb.
Motor loopt nu stationair niet lekker.