Berichten: 21
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Gevonden!
De voeding van zekering 4 geeft geen plus. Ik las al van matige kabelbomen in de eerste serie 2xx en vermoed dat er een draad onderbroken is van het contact naar de zekeringkast.
Ik heb de afgaande draad richting het pomprelais een zekering lager gestoken in de zekeringkast (zekering 5 dus) en hij doet het weer.
De zekering is inderdaad 8 Amp (witte).
Nu heb ik alleen weer een nieuw probleem want edwin maakte me attent op lekkage in de inlaat met valse lucht als gevolg en toen moest ik denken aan een slissende uitlaat die ik al een tijdje hoorde.
Het uitlaatspruitstuk maar even van de motor afgehaald en ja hoor scheuren in het uitlaatspruitstuk en erger nog in de turbo.
Dit kan zo niet terug op de motor.
Heeft er iemand nog een goed uitlaatspruitstuk met turbo liggen voor een zacht prijsje voor een B21ET motor?
alvast bedankt
robin
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Berichten: 21
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
mironiko schreef:Gevonden!
De voeding van zekering 4 geeft geen plus. Ik las al van matige kabelbomen in de eerste serie 2xx en vermoed dat er een draad onderbroken is van het contact naar de zekeringkast.
Ik heb de afgaande draad richting het pomprelais een zekering lager gestoken in de zekeringkast (zekering 5 dus) en hij doet het weer.
De zekering is inderdaad 8 Amp (witte).
Nu heb ik alleen weer een nieuw probleem want edwin maakte me attent op lekkage in de inlaat met valse lucht als gevolg en toen moest ik denken aan een slissende uitlaat die ik al een tijdje hoorde.
Het uitlaatspruitstuk maar even van de motor afgehaald en ja hoor scheuren in het uitlaatspruitstuk en erger nog in de turbo.
Dit kan zo niet terug op de motor.
Heeft er iemand nog een goed uitlaatspruitstuk met turbo liggen voor een zacht prijsje voor een B21ET motor?
alvast bedankt
robin
Helaas toch nog niet helemaal goed. Op de sloop een goed spruitstuk en een turbo gevonden en een nieuwe uitlaat gemonteerd maar helaas.
De auto slaat niet lekker aan en blijft nog steeds niet lopen.
Meten wees uit dat er geen spanning aan de voedende kant van de zekering 4 in de zekeringkast kwam. Ik ging ervan uit dat de draad van het contactslot kwam en dat er daar een probleem tussen was dus had de afgaande draad naar de benzinepomp omgestoken naar een zekering eronder en toen liep de benzinepomp weer.
De voedende draad van de zekering 4 in de zekeringkast komt echter van het benzinepomrelais (in het bedradingschema kun je dat ook terugzien).
Het lijkt dus een probleem in het benzinepomprelais dus ik moet zorgen dat deze in orde komt want tot die tijd werken de koudstartinjectie en het hulpluchtregelventiel niet waardoor hij nu niet start.
Zit er dan electronika in een 245 uit 84? Nou het benzinepomprelais is een combinatie met de aansturing voor de koudstartinjectie en hulpluchtregelventiel en dit ziet eruit als een groot relais. Hij zit niet in de motorruimte maar hangt onder het dashbord aan de linkerzijde van de auto iets boven de zekeringkast. Het is een groen relaiskastje met een printje erin.
Even op zoek naar een nieuwe/andere,
wordt vervolgt.
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Berichten: 21
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Jan-Willem schreef:Wat ik verwacht is inderdaad benzine relais, en benzine drukken.
Als er verkeerde drukken zijn door een defecte pomp of door steeds een uitvallende pomp loopt de motor moeilijk.
Relais even doorsolderen en goed opletten bij de eilandjes van het relais. (kunnen los breken)
Meet als eerste de dempdrukregelaar eens na, deze moet rond de 20 Ohm zijn op de pennen.
Dus dan moet er ongeveer 0,6Amp gaan lopen als er spanning op staat..
Heeft hij geen interne weerstand van ca. 20 Ohm is deze ten dode opgeschreven...
Deze zal dan vervangen moeten worden voor een juiste werking van het systeem.
Controleer ook eens de injectoren, deze moeten een mooi sproeibeeld geven..
Dit zijn ongeveer de waardes die gemeten moeten worden.
Gemeten drukken voor K-jet systeem:
Koud
- 5,1Bar met de kraan dicht
- 1,6Bar met de kraan open
Warm
- 5,1Bar met de kraan dicht
- 4,1Bar met de kraan open
Dempdruk regelaar heeft 18 Ohm op de spoel.
De stroom die er loopt naar de dempdrukregelaar is 0.63Amp
Warm houd dus in dat de dempdrukregelaar regelt, doet hij dit niet dan mis je die druk dus.
Dank voor het meedenken!
Ik heb de hoofdpomp onder de auto vandaan gehaald omdat ik op de draad onder de achterbank, die naar de pomp loopt, even direct aan spanning vanaf de accu gelegd had en geen sjoege kreeg. Ik twijfelde aan aarding o.i.d maar bij nader onderzoek bleek de pomp brakkig want hij liep soms wel en soms niet (bij een klap erop deed ie het wel en liet je hem weer een tijdje liggen dan deed ie het niet meer)
Ik had even met een reserveaccu getest zonder tussenkomt van alle bedrading en relais in de auto en toen kon ik goed vaststellen dat het echt de hoofdpomp was. Ik heb hiervoor een nieuwe gehaald bij de automaterialenzaak bij me in de buurt (auto indus) van een volkswagen/ford/mercedes maar hij had de goede afmeting en dat was voor mij het voornaamste. De druk is wel iets hoger dan de pomp die erop hoort (5,5 bar) maar hij startte er weer prima mee. Maar even een proefrondje rijden en kijken hoe een en ander zich houd.
Ik heb nu een andere turbo met spruitstuk en een nieuwe uitlaat en een nieuwe benzinepomp.
-Het relais heb ik doorgesoldeerd en dat zit weer goed (ik had een nieuwe gehaald maar de oude doet het eigenlijk nog prima)
Ik vind het zo vreemd dat de benzinepomp pas spanning krijgt op stand 3 van het contactslot, doorgaans is dit al in stand 2 meen ik(je hoort dan gelijk de benzinepomp lopen)
-Weerstand in de dempdrukregelaar was goed.
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Berichten: 21
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Helaas is de turbo, die ik van de sloop had gehaald, niet goed en de auto rookte als een gek.
Nu heb ik een nieuwe gehaald en daar is de nieuwe uitdaging ook weer:
Er moet waterkoeling op komen want de nieuwe heeft waterkoeling en ik moet dus mijn koelsysteem aanpassen om dit te kunnen doen.
Heeft iemand een idee waar de turbo dan tussen moet komen?
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Je hebt ook niet veel geluk met je auto!
Berichten: 21
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Het zat erin natuurlijk met een turbo die jaren in een vochtige ruimte gelegen heeft dat ie vermoedelijk wat roestig is geworden op de as want deze liep stroef (met kruipolie kwam ie wel los hoor maar vermoedelijk zijn de lagers eruit gelopen)
Ik heb nu een nieuwe zonder draaiuren en als ik het nu maar secuur in elkaar zet dan moet het goed komen en heb ik er weer jaren plezier van. Ik kan me nog steeds verplaatsen met mijn amazone staionwagen maar ik was al wel aardig aan de luxe gewend van de 245.
De problemen met de brandstofvoorziening zijn in ieder geval opgelost door de hoofdpomp te vervangen.
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Kijk er gloort licht aan de horizon!
Berichten: 21
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969