Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Demperolie loopt snel weg. Door het ontbreken van het O-ringetje of een gaar O-ringetje?
Heb al wel gelezen op
http://volvolvo.nl/forum/topic,4478.0/ en
http://volvolvo.nl/forum/topic,7796.0/
Volgens Marc 1970 zorgt de demperolie voor een kleine venturi waardoor het vacuum kan toenemen zodra je gas geeft. Ik rij nu vooral op LPG en af en toe op benzine. Het rijdt prima.
Vragen: 1. wat is het effect van minder vacuum (want de demperolie is weg) en 2. wat gebeurt er als ik door blijf rijden zonder demperolie.
In mijn 145 reed ik trouwens zonder die zuiger (uiteraard alleen op gas).
245 DL 1983
Berichten: 9.869
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op LPG doet-ie dus niks, je kon zelfs zonder de hele schuif rijden.
Op benzine is het effect als een acceleratiesproeier, dus als je goed gas geeft, wordt het mengsel wat verrijkt om lekker op te trekken. Eigenlijk zonde vd benzine.
Zonder demperolie (acceleratie-olie) mis je dus de extra "vroem" bij gasgeven, hij reageert wat zompiger. De auto versnelt wel natuurlijk, maar minder spectaculair.
Ik denk niet dat je het mist als je gewend bent rustig gas te geven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Meer info vind je ook
hier:
Citaat:While lifting the air valve youâll notice there is resistance to lifting it rapidly. (You can try this on the carb you havenât disassembled. If there is little resistance, try adding oil.) Youâll also notice that that when released, the air valve drops quickly. When the throttle is opened, the damper slows the air valve rise causing increased velocity and increased depression over the jet sucking in more fuel and producing the richer mixture desired when accelerating. As the air valve rises, the depression and hence the mixture is leaned back to normal.
During deceleration, a process in reverse to the above takes place. When the throttle closes, the amount of airflow is reduced radically. If the air valve stays up, the velocity of the air over the jet drops to a very low value and the mixture is very lean. This can cause a slow burn in the engine resulting in popping back in the carb and explosions in the exhaust system (backfires). The air valve must drop very rapidity during deceleration to prevent the overly lean mixture and associated side effects.
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Allebei bedankt voor jullie reactie....................
@Marc: ik mis de extra vroem idd totaal niet, ben een rustige rijder. Vind dat ik genoeg vroem heb, met benzine overigens meer dan met gas. Maar dat lijkt me normaal.
Klopt het als ik zeg dat t met mijn rijstijl geen kwaad kan of er nou demperolie in zit of niet? De carburateur (naald of zo) loopt geen schade op?
245 DL 1983
Berichten: 9.869
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In de demperolie hangt het stokje van het dopje met daaraan een tonnetje, dat gaat dan droog lopen in de luchtschuif. Maar ik heb de indruk dat dat vrij ruim past, dus zou weinig tot geen extra slijtage opleveren.
De naald slijt toch wel, en nog harder als je op gas rijdt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Bedankt weer...................hoef ik me dus niet mee bezig te houden. Altijd fijn.
En die naald, dat zien we dan wel weer.
245 DL 1983