Topics: 23
Wellicht voor de puristen onder ons geen vraag maar;
Wie kan er iets vertellen over (het inbouwen van) hydrolische bediening koppeling. De 245 rijdt heerlijk en de stuurbekrachtiger draagt daar zeker aan bij maar de koppeling is denk ik ontworpen door een wel hele grote en sterke Zweed met enorme kuiten. Het vergt de nodige kracht om de koppeling te bedienen. Nu geeft het volvo embleem al wel aan dat het een auto is bedoeld voor mannen maar ik zie graag mijn vrouw in deze schakelauto rondrijden en die is gelukkig bedeelt met
niet volvo benen

.
245DL 1980 USA
Topics: 82
Engelse 240's hadden meest een hydraulische koppeling omdat de pedalen aan de verkeerde kant zitten. De 260's ook (prestige, luxe?). Op zich past de 'slave cilinder' van een 740 in een 1989 240 kopp. huis, schuift allebei in dezelfde ronde houder. Geen idee waar je dan de 740 'master' moet vastmaken, misschien een 260 'master' erbij zoeken?
De hydraulische ontkoppelarm is een drukarm vs. een trekarm, dus die moet je ook omzetten. En de ontkoppelpedaal is anders, druklager schijnt ook anders zijn.
Zou hydraulisch lichter gaan? Onze 240 ontkoppelt zo licht dat ik het niet eens merk, ik denk dat er iets mankeert aan je kopp. kabel.
Echte Volvo kabels schijnen het best te zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 2
Bij een versleten koppelingsplaat komt de diafragmaveer van de drukgroep voorbij het "knikpunt" waardoor de koppeling een stuk zwaarder gaat.
Dus koppelingskabel controleren en als dat niet helpt koppeling vervangen....
In principe kan een koppeling met koppelingskabel net zo soepel of zwaar gaan als hydraulisch...
In principe kan een koppeling met koppelingskabel net zo soepel of zwaar gaan als hydraulisch...
[/quote]
O.K. daar hoef ik het dus niet voor te doen. (is het al weer eenvoudiger)
Dan wordt het eerst de kabel controleren en daarna de drukgroep als het daar niet in zit. De kabel is 3000 mile geleden vernieuwd in de USA en op de factuur staat een part.nr welke ik niet kan herleiden naar het orginele volvo 1377669-5 nummer. De koppelingsplaat is 13.000 mile geleden vervangen bij Smothers Volvo/Mercedes in Santa Rosa. Mijn vergelijk als het om de ontkoppel kracht gaat is een Astra, weet dus niet hoe zwaar zwaar is bij een 240 daar m'n andere 240 een automaat is en dat koppelt wel heel ligt

Als ik een andere 240er zie eens vragen of ik ff op de koppeling mag trappen. ( zie de gezichtsuitdrukking van die eigenaar al voor me)
Bedankt alweer voor de goede raad en het meedenken.
245DL 1980 USA
Topics: 2
Kabel dus onlangs vervangen. Er had dus al eerder iemand last van...
Hmmm, na 13000 miles kan een koppeling in principe niet versleten zijn.
Als er geen originele onderdelen zijn gebruikt kan het natuurlijk van alles zijn.
Als er bv een druklager met grotere diameter is gebruikt kan een koppeling ook zwaarder gaan...
Topics: 82
De echte ziet er zo uit:
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPag...&V_ID=8957
Te herkennen aan de schroefdraad op de buitenkabel, onderdeel van het verstelmechaniek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 22
een hydraulische koppeling inbouwen gaat goed, de meeste 240's hebben het gat er voor in het schutbord. koppelingscylinder 260 past perfect, die van een 700/900 ook maar dan wat krapjes geloof ik. leiding kan van 200/700 of 900 komen, alles werkt (allemaal net weer wat anders en die van de 260 past het beste). pedaal kan van een RHD auto kan, maar moet een hevel aan worden omgelast. 260 pedaal past direct (als de gaten voor het draaipunt aanwezig zijn, bij mijn 1991-er het geval). bak zelf heeft ook een andere koppelingsvork en draaipunt daarvoor nodig.
voorzover de ombouw. niet perse nodig, standaard gaat ie ook al behoorlijk licht. De echte volvo kabels zijn het beste, zeker die met de stalen ommanteling zou ik nemen, mocht je een nieuwe nodig hebben.
Ik zou het ergens anders zoeken dan ombouwen naar hydraulisch. alle gewrichten netjes? uitdruklager schijft nog gladjes?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Marc1970 schreef:De echte ziet er zo uit: http://www.ipdusa.com/version.asp?strPag...&V_ID=8957
Te herkennen aan de schroefdraad op de buitenkabel, onderdeel van het verstelmechaniek.
Die zit er dus
niet in. Er staat op de buitenmantel "made in Italy" al hoeft dat natuurlijk niets uit te maken.
Wat het uitdruklager en de diafragmaschijf betreft, om dit te controleren moet de boel uit elkaar en voordat ik daartoe besluit toch maar eerst een vergelijkend warenonderzoekje starten. Een kabel vervangen is dan het eerste waar ik aan denk gezien de geringe kosten en moeite die dat kost.
Nu we het zo over de koppeling hebben, er staat me iets bij over het bestaan van verschillende koppelingsplaten met bijbehorende verschil in diafragmaveerdruk wat te maken heeft met het verschil in koppel/vermogen van de verschillende motoren, weet iemand hier het fijne van? Het kan natuurlijk zijn dat er wat te "havy" plaat in is gesleuteld daar in de states. Dit zou dan ook inhouden dat er bijbehorende bedieningsmechanieken bestaan om de bediening qua benodigde kracht gelijk te houden.
245DL 1980 USA
Topics: 9
Mijn 244 uit '79 koppelt zwaarder dan een modernere auto, maar lichter dan andere volvo's waar ik een proefrit mee heb gemaakt.
Verder zit mijn koppeling erg hoog en ik heb de kabel zo ver mogelijk gesteld maar ik denk inderdaad dat mijn koppeling ergens in 2009 vervangen moet worden...
Toch hoor ik wel vaker dat de koppeling van een 240 in het algemeen vrij zwaar koppelt......
Helaas geen Volvo meer..
Topics: 135
bartman schreef:Mijn 244 uit '79 koppelt zwaarder dan een modernere auto, maar lichter dan andere volvo's waar ik een proefrit mee heb gemaakt.
Verder zit mijn koppeling erg hoog en ik heb de kabel zo ver mogelijk gesteld maar ik denk inderdaad dat mijn koppeling ergens in 2009 vervangen moet worden...
Toch hoor ik wel vaker dat de koppeling van een 240 in het algemeen vrij zwaar koppelt......
probeer eens een handgeschakelde (6 bak) Porsche 996 Carrera 4S ;D DAT is pas zwaar koppelen!! Maar wel direct! ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"