Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive
#1
Het is de bedoeling om me opnieuw voor te stellen, helaas heb ik een dringende vraag.
Ik ben in bezit van een Volvo 240 uit 1982 met een b21ft en M46.
De koppeling was geheel uitgesteld en wilde deze afgelopen weekend vervangen. Heb daarvoor de volgende koppeling set besteld, Sachs 271266, die voor een b21ft met M46 zou moeten zijn.
Nadat we die oude naast de nieuwe legde hadden we al gewaarschuwd moeten zijn. De hoogte van de drukgroep en de koppelingsplaat waren anders. Maar wel Volvo labeled. Uiteindelijk na inbouwen, kregen we de auto niet in de versnellingen. Na contact met de leverancier kreeg ik te horen dat wat ze gestuurd hadden niet voor de turbo was ondanks dat het boek wat ze hadden wel aangaf dat het het juiste onderdeel was.
Ter verduidelijking, de drukgroep die eronder uit kwam had Sachs nummer 3082 113 033, die was ook hoger dan de drukgroep die in de nieuwe set zat.
De koppelingsplaat die eronder uit kwam had Sachs nummer 1861 849 106, en had Volvo erop. Die had nog een extra verdikking aan de drukgroep zijde. Het druklager was hetzelfde 35.5 mm, terwijl ik dacht dat voor b21 dit 43 mm moest zijn.
De oude onderdelen zijn Volvo, dus het leek mij origineel te zijn.
Heeft er iemand een idee wat de juiste koppelingset is voor een b21ft met M46?

Ik moet nog even de tijd nemen om me voor te stellen. En voor onderdelen, zit ik voor snelheid vast aan VS leveranciers...
Antwoord
#2
Typ de nummers, motorcodes e.d. in de webat van ZF Sachs: https://webcat.zf.com/?SPR=4

Deze drukgroep 3082 113 033 gaat in het vliegwiel i.p.v. erop, klopt dat?

Kit 271266 is voor plat vliegwiel, 271267 is voor het 'dogdish' holle vliegwiel. Die onderdelen zijn hier ook allemaal wel te vinden denk ik, alleen moet je dan zelf weten wat je precies nodig hebt. Heeft je M46 10 of 22 splines waar de plaat opschuift, ook nog belangrijk.

Ah kijk, een tijdje terug al eens zitten spitten in koppelingsets: http://volvolvo.nl/threads/17991-Uitwiss...-vliegwiel
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Was de diameter van de koppelingsplaat wel de juiste maat?
Als de verkeerde is geleverd dan is het waarschijnlijk een met een grotere diameter omdat 215mm al smal is.

Ik zit even te denken waarom je koppeling niet vrij komt. De kabel heeft een ruime stelmogelijkheid dus ook al zou de dikte van de drukgroep anders zijn zou je de koppeling toch nog vrij moeten kunnen laten komen lijkt me....

Tenzij de koppelingsplaat dusdanig breed is dat ie buiten de rand van de drukgroep valt maar dat had je dan met het monteren gemerkt denk ik.

Een l*llige vraag maar heb je niet per ongeluk de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd?
Antwoord
#4
Bedankt voor de reakties, de koppelingsplaat en druklager passen beide op de as, de diameter en vertanding zijn gelijk aan wat er vanaf komt. Het vliegwiel is een vlakke 'plaat'.
Omdat het vliegwiel vlak is zit de koppelingsplaat tussen drukgroep en vliegwiel geklemd.
De koppelings kabel hebben we helemaal in de uiterste stand moeten draaien, maar dat heeft niet geholpen.
Omdat de hoogte van de drukgroep anders is heb ik het idee dat er voor een turbo een andere drukgroep met koppelingsplaat moet zijn.
Of het druklager met 35.5 mm is the klein, zoals eerder vermeld staat in Olving dat het druklager 43 mm moet zijn.
Eigenlijk moet ik dus weten welke Sachs set de onderdelen bevat die er onderuit komen.
Diameter van koppelingsplaat is hetzelfde als oude onderdeel.

Iemand nog andere ideeën?
Antwoord
#5
Het merk Luk geeft voor de Turbo een 36,5 mm. druklager aan. Ik denk dat de druklagers per merk wat mm.'s afwijken.
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat een druklager niet paste ; ik vermoed dat ze voor alle typen 2 serie uitwisselbaar zijn ,alhoewel niet 100 % zeker.
Antwoord
#6
Je zegt dat de maten van het oude en nieuwe spul hetzelfde zijn. In dat geval lijkt het er inderdaad op dat de te dikke drukgroep de boosdoener is.
Antwoord
#7
Hier wat plaatjes van de oude drukgroep en koppelingsplaat.

[Afbeelding: IMG_20160120_161705335_zpsjqcd9tg5.jpg]

[Afbeelding: IMG_20160120_161617523_zpsn51n8p9h.jpg]
Antwoord
#8
Hier een foto van oude drukgroep en koppelingsplaat.

[Afbeelding: IMG_20160120_161705335_zpsjqcd9tg5.jpg]
Antwoord
#9
Vorige week heb ik een koppeling vervangen van een 240 turbo, BJ 1983.Bestelnr bij mijn grossier was, AK8010. Sacks nr voor de complete koppeling is, FS 30 82 185 231.
Antwoord
#10
Sorry, de drukgroep die er onderuit kwam is Sachs 3082 113 032. Die is speciaal voor b19et en b21et..., blijkbaar een oud nummer. En zou opgevolgd moeten zijn door 3082 185 231....
Zou misschien het vliegwiel aangepast zijn. Morgen gaat alles er weer onderuit, dus dan eens een paar foto's maken.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 1.776 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Veer koppeling 245 Rin 2 614 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 5.546 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 7.690 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 4.814 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.166 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 11.236 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Overdrive pakt niet Lubse 9 7.688 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.879 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 8.855 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)