Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
steekassen uit- en inbouwen en afstellen
#1
Om de achteras en remankerplaten te kunnen stralen wil ik de steekassen van mijn 140 uitbouwen. Nu is me alleen niet duidelijk hoe de speling van de assen wordt afgesteld. Mijn Haynes en ook Olyslager hebben het over een afstelbout die volgens Olyslager aan de rechterzijde in de opsluitplaat van de as zou zitten. Beide opsluitplaten zijn volgens mij (en ook volgens het onderdelenboek) gelijk en uitgevoerd zonder stelbout. In het autohandboek van Kluwer (van de 240 serie) wordt helemaal niet gesproken over het afstellen van de steekassen. Wie kan me zeggen hoe het zit? :-\ :-\
Antwoord
#2
aan de 200 wiellagers die zich op de steekas bevinden valt niets af te stellen.

het lager is conisch en zou normaal gesproken naar buiten willen schieten met wiel en al maar de binnenring van het lager verhinderd dat.
op die binnenring zit een schouder die dat verhinderd

de enige remedie bij teveel speling op een 200 achterwiellager is dus vervangen

ik kan je niet zeggen hoe het bij een 100-serie zit

Antwoord
#3
In mijn Haynes staat dat de constructie in 1970 gewijzigd is. Daarvoor wel afstellen, 1970 en later niet meer. Ook het jaar waarin de handremaansluiting van boven naar beneden ging.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
dank voor je reactie. De steekassen liggen er inmiddels uit en de koppen van de as heb ik afgesloten met triplex plaatjes. Nu de as, de draagarmen en de reactiestangen laten stalen, nieuwe bussen er in, motor verder afbouwen etc.
Antwoord
#5
kijk alsjeblieft heel goed uit met dat "verrekte" stralen.

als je bijvoorbeeld je kroonwiel / dif laat zitten moet je ook je ontluchting hermetisch afdichten anders krijg je er zeker weten grit in!!!!!

hetzelfde geldt voor je ingaande as (pignon) zorg dat er geen schade angericht kan worden door het geweld waarmee gestraald gaat worden.

tenslotte;

als je je as laat poedercoaten wordt hij opgestookt tot 200 graden laat hem zo hangen dat uitlopende olie (gaat heel makkelijk bij die temp) je coatlaag niet vernaggeld.

maar je hebt gelijk dat je laat stralen hoor het is de enige remedie voor een goede ondergrond.

succes en post eens wat foto's als je wilt,altijd goed voor inspiratie...............
Antwoord
#6
Ik had bedacht dat leeghalen eigenlijk de enige optie was. De as compleet leegtrekken en de ontstane gaten afdichten met vriesdoppen. Die zijn in alle soorten en maten te verkrijgen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#7
een leuk alternatief voor powdercoaten is denk ik wel 2K verf, die is ook verrekte hard. alleen weet ik niet of die nog toegestaan is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Al een tijdje (10 jaar!) geleden dat ik gepost heb over steekassen. Ik ben inmiddels begonnen met de restauratie van een 144S 1970. Ik heb de steekassen verwijderd. Daarbij viel het me op dat de remankerplaten tussen de as en de opsluitplaat zijn gemonteerd, dus verwijderd kunnen worden zonder het lager van de steekas te verwijderen. Ik meen me te herinneren dat de remankerplaat alleen verwijderd kan worden als ook het lager is verwijderd?
Antwoord
#9
Meest is zoals je het aantreft ook zoals het ooit bedoeld was, er zijn twee verschillende as-opzetten geweest. Voor de volgorde van verschillende onderdelen in verschillende bouwjaren gaat er niks boven de werkplaatshandboeken. Haynes is ook erg goed.

Service School Rear Axle is een leuk pdf-je, en TP30039 het boek voor de 240 en de 'nieuwste' as vd 140.

Hier staan veel manuals, maar mijn computer wil ze niet laden, misschien heb je meer geluk: http://www.volvotips.com/index.php/140-1...ce-manual/

Deze is in het Zweeds voor de oude as, maar plaatjes zijn altijd goed: http://www.240.se/litteratur/tp10338_3.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  automaat inbouwen ipv M46 met OD pepijnwk 4 3.006 5 June 2011, 22:46
Laatste bericht: Anthony
  afstellen schakelmoment BW55 Black Moose 4 2.826 15 May 2010, 23:18
Laatste bericht: Black Moose
  stuurbekrachtiger inbouwen op een 244 van 1981 manuel60 3 3.537 24 April 2010, 11:16
Laatste bericht: jos245
  Inbouwen hydrolische bediening koppeling 245 1980 mogelijk? M&M 9 6.187 29 December 2008, 14:45
Laatste bericht: TheSaint77
  kick down kabel afstellen bw55 abco 2 3.456 27 November 2008, 22:15
Laatste bericht: abco

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)