Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niet starten, hoe zit het ook alweer.... HELLUP!
#11
De gemeten waarden zijn in orde, ga maar eerst voor Bozma's stroomverbruiker !
De volgende keer dan ;D
[img][/img]
Antwoord
#12
EDIT 23 MEI

Vanmorgen was het weer feest.
M'n vriendin belde dat de wagen wel even startte, toen niet lekker "rond" liep en uiteindelijk afsloeg.
Ze is toen met de eend naar haar werk gegaan (probleemloos natuurlijk).
Vanmiddag heb ik zelf geprobeerd te starten, de startmotor draaide zorgeloos rond maar de motor sloeg helaas niet aan. :'(

Toen maar besloten een Wegenwacht Woonplaats abonnement af te sluiten (gewoon lid zijn we al 13 jaar, in die 13 jaar 1 x de Wegenwacht nodig gehad)

Uurtje later stond de wegenwachter voor de deur en ging aan het werk.
Dynamo gaf genoeg stroom, bougies gaven vonk, injectoren kregen brandstof, alle kabels gecontroleerd, bougies d'r uit, starten zonder bougies (hij dacht dat de motor verzopen was), bougies d'r weer in, verdeelkap en bobinekabels waren in orde.
Ook nog getracht te starten mbv remmenreiniger direct in het spruitstuk ???
Toch besloot de motor om niet aan te slaan :'(
Na ruim een uur gaf de wegenwachter het op en stelde de diagnose: inspuitcomputer of luchtmassa meter waarschijnlijk defect, hij kon hier verder niets meer mee.
Ik hoefde mijn inschrijving voor de Woonplaats Service niet af te rekenen of waar te maken, hij vond dat dat niet nodig was omdat hij de storing niet had kunnen verhelpen.

Morgen zal ik eens bellen met Jan Heijstek (plaatselijk Volvo Specialist) om te vragen of hij er brood in ziet.

Iemand een idee of de wegenwachter het bij het rechte eind heeft, ik begin nu wel een beetje moedeloos te worden :'(
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#13
Als de luchtmassaweger kapot is kan je de stekker eruit trekken en dan gaat de motor in "limp home" mode, en zal in elk geval rijden (misschien met gaspedaal half ingetrapt flink doorstarten).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
@Marc: Zou hij dan ook moet kunnen starten met stekker uit luchtmassa meter denk je?
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#15
Jazeker (niet dat ik het ooit gedaan heb). Hier een leerzaam stukkie Engels:

The air mass meter (AMM) reads the flow of air and regulates the fuel mixture and when it fails it usually can be crudely diagnosed. Typical failure is a car that will not start. Simply unplug the AMM and try to start the car. With it unplugged the fuel injection defaults to full rich. It may be harder to start but once started it will idle and can be driven out of harm's way. Some people call this the "Limp Home Mode." It will stall regularly but it will only drive short distances. Once a bit warm you can get the engine to idle on its own with the AMM unplugged.
To test the AMM plug it in and if the engine dies the meter is bad. If the idle races and then idles better the AMM is working. Do not rely on the on-board diagnostic codes that tell you the AMM is bad. The OBD is primitive and may mis-diagnose the problem.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Dank voor de tip Marc, ik zal proberen hem door te geven aan de garage!
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#17
Hij doet 't weer!
Bleek toch een bobine probleem te zijn.
Er zit een stekkertje op de bobine (rood-wit meen ik?) dat slecht contact maakte.
De bougies vonkten wel maar volgens de monteur te weinig.
Na schoonmaken van dat stekkertje liep de motor al maar nog wel slecht.
Vervolgens bougies verwisseld voor nieuwe en hij loopt nu weer als een blote bil in de maneschijn Big Grin

Hopelijk blijft hij dat ook nog even volhouden :-\
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#18
Dus toch....................

Citaat:Tip: loop al je stekker-verbindingen eens na, zowel onder de kap als in je zekeringhouder.
een schuurpapiertje doet wonderen.
99 van mijn 100 "niet-willen-starten"problemen bleken te maken te hebben met brakke/gecorrodeerde stekkers.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#19
Alsnog dank voor je tip Rob.
Samen met de Wegenwacht heb ik (bijna) alle mogelijke stekkerverbindingen bekeken en eigenlijk nergens een probleempje kunnen ontdekken.
Toch nog minstens 1 verbinding overgeslagen blijkt dus na vandaag....
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 303 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 564 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.671 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.125 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.001 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.102 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 3.009 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.877 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: