Zoo na een hele tijd weer eens ingelogd.
Afgelopen zomer op de camping:
Ik heb even een collega van de foto afgeknipt, foto is wat korrelig geworden na bewerken op de telefoon. Was op de camping, vol met spul geladen.
Afgelopen oktober nog wat gesleuteld aan de 240. De voorste remblokken waren zowat op, enkel de binnenste. Dus de klauwen maar gereviseerd en in de verf gezet. Gelijk de voorwiellagers vetten maar het bleek dat die flink versleten waren, er zat een soort modder in als vet. En ik had ze te strak aangedraaid toen ik dacht dat de speling in de ophanging door de lagers kwam. Bleek dat de dempers stuk waren (Koni geel, 10.000 km...). Ohja ook de binnenste en buitenste stuurkogels vervangen, binnenste waren nog origineel en de buitenste waren van een merk dat geen goede rubber hoesjes er bij doet. Buitenste origineel genomen, was van TRW. Zien er goed uit.
De guibo/flex-disc tussen bak en cardan was ook wat slecht, die vervangen door een 2e hands exemplaar. In de achteras waren ook wat bussen stuk. Verder nog wat kleine zaken gefixt en wat roestpuntjes nagelopen.
Hier een paar pics:
Defecte wiellagers voor:
Die hadden een mooie mengsel van zand achtig spul, molycote en origineel vet. Nu de nieuwe met mooi helder SKF wiellagervet en dat werkt beter.
Poly bussen reactiestangen achter waren helemaal stuk. Zaten er wel al sinds 2007 in, had ze misschien eens moeten smeren in die tijd. De nieuwe, gekocht bij APP, waren een stuk mooier, namelijk uit een deel per bus ipv 2 losse poly delen per bus.
Remblokken van Remsa, doen het goed. De ontluchtingsnippels had ik via Nordicar maar die zijn in de onmogelijke maat inch van 6,35 mm, bah. inch is bah. Dus die heb ik al behoorlijk stuk gedraaid met de waterpomptang. Revisiesetje met de seals en rubber balgen is van Scandix en dat werkte perfect. Zuigers waren nog goed, licht schoongemaakt met scotchbrite.
En wat ATE remcilindervet er op.
Het resultaat:
Verf weer Brantho Korrux, fijn spul. Wiellagers van SKF.
En gemonteerd!
Tijdens het gesleutel bleek ook dat de bouten van de wastegate-drukdoos waren losgeraakt. Gelijk vastgezet en de wastegate iets meer voorspanning gegeven. Nu op 9 PSI, niet veel meer dan eerst maar wel weer een merkbare verbetering.
Auto is weer een stukje stiller (door de wiellagers), stukje stabieler (door de stuurkogels en bussen) en remt wat beter (alleen nog eens goed ontluchten).
En voor de toekomst:
Een TrueTrack limited slip diff.
Gelijk een setje set-up bearings gemaakt om het afstellen van de voorspanning makkelijker te maken:
Dat was bij Volzuki, mn eigen draaibank is daar niet meer goed genoeg voor. Ging echt mooi. Afstellen er mee ging ook goed (andere Truetrack deze zomer al gemonteerd in een nieuwe achteras voor de 760).
En omdat ik toch aan het posten ben, een leuke uitbreiding van de werkplaats:
Voor het betere freeswerk (gewicht is ruim 1,5 240). Alleen nog wat fixen voordat die goed werkt. Heb er al een frees bij (zie foto) die geschikt is om een cilinderkop mee te vlakken, lijkt me leuk eens te proberen.