Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alweer een 240... (nu met meer turbo)
Klinkt allemaal zo eenvoudig. Mooi werk....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Knap werk inderdaad!
Ik ben bijna in het zelfde stadium met mijn remklauwen. Alle grove roest is er nu wel af. Best een rotklus met al die hoekjes en graatjes. Roest oplossen d.m.v. elektrolyse is misschien ook wel een optie voor mijne. Ik neem aan dat je de zuigertje in de klauwen heb laten zitten tijdens dat proces? Of is het ook weer niet zo agressief dat de diameter "remklauwcilinderwand" groter wordt, en het zuigertje minder afsluit?
Antwoord
thnx guys. echt veel werk was het niet maar door de drukte was het al maanden aan het opstapelen. genoeg andere dingen te doen en ook niet altijd zin om te sleutelen haha.

over het ontroesten, dat werkt mooi! officieel wordt alleen de roest opgevreten dus zou de diameter van de boring niet moeten veranderen. ik denk wel dat als je met hoge stromen gaat werken dat je moet opletten dat de boel niet gek heet gaat worden en er misschien andere reacties optreden. Ik heb nu ontroest met een accu en een 4 ampere Lidl ladertje er op, dus weinig power gemiddeld. Helaas is mn tig apparaat nu stuk anders had ik dat als stroombron kunnen gebruiken, dat is instelbaar van 3-250 Ampere, meer dan genoeg dus. Ook eens gezien/gedaan zo bij een vriend en dat ging echt mega goed, ook met onderdelen die echt heel moesten blijven. Met iets hogere stroom gaat het een stuk sneller. Nu heb ik de remklauwen zeker 24 uur laten sudderen, af en toe staalborstelen etc. Als anode heb ik een paar stukken rvs gepakt. EDIT: over dat rvs zie ik gemengd advies. uiteindelijk denk ik dat het niet meteen gevaarlijk voor jezelf is zolang je maar niet met je handen in het electrolyt gaat wroeten enzo. er kan/zal namelijk een chroomverbinding in ontstaan die erg giftig is en ook niet echt lekker is als je die door de gootsteen wegspoelt.
Heb inderdaad de zuigers gewoon laten zitten, wel de kanalen afgedicht zodat er geen remolie uit komt.

Moet nog steeds LH anders afstellen. nu direct na reset loopt ie met een beter vollast-boost mengsel (lambda .82/.85), als ie wat langer heeft ingeleerd dan geeft ie net wat meer brandstof, misschien 5-8% meer (Lambda .77 ongeveer) en dat is enorm merkbaar in hoe de motor loopt en het koppel dat ie geeft. Zeker bij 3000+rpm heeft ie bij het armere mengsel merkbaar meer kracht en loopt ie beter/eleganter. Ik kan iedereen aanraden het mengsel te meten als ie iets met afstellen/chips doet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
oke, klinkt goed dus!
Ik ga me even verdiepen in het electrolytisch ontroesten. Hier nog een ouder topic. Zo'n Lidl ladertje heb ik toevallig ook haha.
Antwoord
Mooi project! Had deze nog niet gelezen. Wat is het verhaal achter die 240 "Taxi Fusees" waar je over rept? Meer neg. camber, maar hoeveel?

En
tussen haakjes, waarom zouden taxi's meer neg. camber nodig hebben? Om harder door de bochten te gaan om hun passagiers misselijk te maken??
Antwoord
Goeie shit JW,

enne... het is hier een stuk spannender dan op het 700 forum ha ha, vooral qua techniek.
Zou jij mij trouwens in willen seinen inzake de "Nordschleife dag", wil daar al jaren met mijn auto naar toe, lijkt me helemaal leuk.

Ik heb je ook nog een pb gestuurd over de powerstage voor de wasted spark.
Antwoord
Zoo na een hele tijd weer eens ingelogd.

Afgelopen zomer op de camping:

[Afbeelding: IMAG2147_1.jpg]

Ik heb even een collega van de foto afgeknipt, foto is wat korrelig geworden na bewerken op de telefoon. Was op de camping, vol met spul geladen.

Afgelopen oktober nog wat gesleuteld aan de 240. De voorste remblokken waren zowat op, enkel de binnenste. Dus de klauwen maar gereviseerd en in de verf gezet. Gelijk de voorwiellagers vetten maar het bleek dat die flink versleten waren, er zat een soort modder in als vet. En ik had ze te strak aangedraaid toen ik dacht dat de speling in de ophanging door de lagers kwam. Bleek dat de dempers stuk waren (Koni geel, 10.000 km...). Ohja ook de binnenste en buitenste stuurkogels vervangen, binnenste waren nog origineel en de buitenste waren van een merk dat geen goede rubber hoesjes er bij doet. Buitenste origineel genomen, was van TRW. Zien er goed uit.

De guibo/flex-disc tussen bak en cardan was ook wat slecht, die vervangen door een 2e hands exemplaar. In de achteras waren ook wat bussen stuk. Verder nog wat kleine zaken gefixt en wat roestpuntjes nagelopen.

Hier een paar pics:

Defecte wiellagers voor:

[Afbeelding: IMAG2353_1.jpg]

Die hadden een mooie mengsel van zand achtig spul, molycote en origineel vet. Nu de nieuwe met mooi helder SKF wiellagervet en dat werkt beter.

[Afbeelding: IMAG2524.jpg]

Poly bussen reactiestangen achter waren helemaal stuk. Zaten er wel al sinds 2007 in, had ze misschien eens moeten smeren in die tijd. De nieuwe, gekocht bij APP, waren een stuk mooier, namelijk uit een deel per bus ipv 2 losse poly delen per bus.

[Afbeelding: IMAG2491.jpg]

Remblokken van Remsa, doen het goed. De ontluchtingsnippels had ik via Nordicar maar die zijn in de onmogelijke maat inch van 6,35 mm, bah. inch is bah. Dus die heb ik al behoorlijk stuk gedraaid met de waterpomptang. Revisiesetje met de seals en rubber balgen is van Scandix en dat werkte perfect. Zuigers waren nog goed, licht schoongemaakt met scotchbrite.

[Afbeelding: IMAG2492.jpg]

En wat ATE remcilindervet er op.

Het resultaat:

[Afbeelding: IMAG2502.jpg]

Verf weer Brantho Korrux, fijn spul. Wiellagers van SKF.

[Afbeelding: IMAG2519.jpg]

En gemonteerd!

Tijdens het gesleutel bleek ook dat de bouten van de wastegate-drukdoos waren losgeraakt. Gelijk vastgezet en de wastegate iets meer voorspanning gegeven. Nu op 9 PSI, niet veel meer dan eerst maar wel weer een merkbare verbetering.

Auto is weer een stukje stiller (door de wiellagers), stukje stabieler (door de stuurkogels en bussen) en remt wat beter (alleen nog eens goed ontluchten).

En voor de toekomst:

[Afbeelding: IMAG1882.jpg]

Een TrueTrack limited slip diff.

Gelijk een setje set-up bearings gemaakt om het afstellen van de voorspanning makkelijker te maken:

[Afbeelding: IMAG1881.jpg]

Dat was bij Volzuki, mn eigen draaibank is daar niet meer goed genoeg voor. Ging echt mooi. Afstellen er mee ging ook goed (andere Truetrack deze zomer al gemonteerd in een nieuwe achteras voor de 760).

En omdat ik toch aan het posten ben, een leuke uitbreiding van de werkplaats:

[Afbeelding: DSC02493.JPG]

Voor het betere freeswerk (gewicht is ruim 1,5 240). Alleen nog wat fixen voordat die goed werkt. Heb er al een frees bij (zie foto) die geschikt is om een cilinderkop mee te vlakken, lijkt me leuk eens te proberen.
Antwoord
Tijdje offline, mooie update Big Grin.
Ben benieuwd naar je ervaring met de sperretjes.
Antwoord
thnx! Ja ik ben ook benieuwd naar de sperren. Helaas deze winter er nog niet in, zou handig zijn in de sneeuw.

Overigens tank ik nu weer gewoon benzine ipv bio-ethanol. Moet nog wel een beetje afstellen maar eigenlijk doet ie het prima zolang je onder de 0,4 bar turbodruk blijft. Daar boven is het mengsel voelbaar wat te rijk. En het starten is een fractie rijker dan nodig. Maar voor de rest goed flexi-fuel zo, heb de afgelopen maanden afwisselend benzine, ethanol en een mengsel daarvan gebruikt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.599 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 151.764 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.199 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.429 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.098 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.159 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 472.208 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 4.913 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 96.005 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)