Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230K Het stationair mengsel blijft doorlopen
#1
Hallo,
vorige maand heb ik een 745GL uit 1987 gekocht met daarin de B230K motor: te herkennen aan de wirwar van regenboogkleurige vacuüm slangetjes die met de beste bedoelingen rondom het blok en tot onder het dashboard verweven zijn. Sinds ik hem kocht ben ik in taaie strijd verwikkeld met deze slangetjes en de daaraan gekoppelde elektronica.
Het probleem dat aanleiding is om hier te schrijven, is dat het stationair mengsel blijft doorlopen wanneer er gereden/gasgegeven wordt en dat resulteert in een dubbel zo hoog verbruik en krachtverlies.
De z.g.n stopplug voor stationair mengsel aan de onderzijde van de carburateur is vacuüm-bediend. De slang die dit vacuum moet veroorzaken begint op het inlaatspruitstuk en bestaat uit 2 delen: hij wordt namelijk onderbroken door een "fuel shut-of valve" die electronisch wordt bestuurd.
Zodra het contact aanstaat, sluit dit apparaatje de slangetjes af, zodat de start op stanionair mengsel geschieden kan. Dit gaat dus goed, maar daarna komt het probleem: hij gaat niet meer open, zodat de stop-plug onder de carburateur in werking treden kan als er gereden wordt.

Nu heb ik in het werkplaatshandboek gezien via welke techniek deze "fuel shut-of valve" zo ongeveer wordt bediend: bij 12 volt gaat hij dicht, en d.m.v. het wegvallen van massa moet hij vervolgens weer openen (verbeter me aub als ik dit verkeerd zie)
Dit wegvallen/onderbreken van massa echter, lijkt te moeten gebeuren vanuit 2 -of meer- verschillende hoeken:
-de "throttle pedal switch" ofwel de schakelaar op de gaskabel
-de "temperature sensor) (onder het inlaatspruitstuk)
En dan nog het mysterieuze vacuümslangetje dat door het schutbord heen, in de "EZK" controlunit onder het dashboard verdwijnt: misschien moet dit vacuum ook de massa onderbreken naar de "fuel shut-of valve"?

Als 1 van de verschillende onderbrekingen niet werken dan blijft er dus gewoon massa, daardoor vind ik het lastig om vast te stellen waar ik de oorzaak zoeken moet.

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:

-hoe werkt de temperatuur-sensor: onderbreekt hij het signaal als de motor op temperatuur komt?
-waarvoor dient het vacuüm in de EZ-K-unit onder het dashboard? Heeft het invloed op het functioneren van de "fuel shut-of valve"?
-Hoe controleer ik het functioneren van het vacuum in deze stekker, op welke aansluitingen is het vacuüm van toepassing?
-bestaat er een technische tekening van de "EZK control-unit" (Bosch, 0 227 400 108) ?
-In het Haynes werkplaatshandboek worden alle verschillende motortypes tussen '84 en '88 in 1 elektrisch schema gelijktijdig weergegeven, bestaat er ook een schema dat enkel van toepassing is op de b230K?

-Of heeft iemand een dergelijk probleem eerder gehad, en moet ik de oorzaak in een heel andere hoek zoeken?

Nog 1 dingetje: momenteel is het brandstofverbruik wel normaal: door een improvisorische bypass van vacuüm sluit de stopplug nu constant af. Gevolg is dat er continu een beetje gas gegeven moet worden om de motor draaiende te houden; ik heb de gaskabel dusdanig opgespannen dat de gasklep altijd een beetje open staat.
Bij het uitzetten van de motor blijft hij vrij lang 'nadieselen' en naderhand komt er rook door het luchtfilter en de grille onder de motorkap vandaan die metaalachtig ruikt. Is dat schadelijk voor een of ander?
Antwoord
#2
Ik kan je de manual vd carb. mailen.

Of kan ik deze hier ook uploaden?
Antwoord
#3
Ik heb een B200K met ongeveer zo'n zelfde carb, maar dan een stuk eenvoudiger als ik het zo lees.
Mijn carb werkt zonder aansturing net zo goed als met, ik ga vandaag een een poging wagen om de (uit mn hoofd 2) draden aan te sluiten.

@martje, uploaden kan alleen met hele kleine bestandjes. Een goede site voor uploaden van pdf's weet ik niet.
Ik heb wel wat info uit de 250 en 740 Haynes en op kjet.org staat ook een greenbook over carburateurs.
Antwoord
#4
http://wtrns.fr/-c03QJpp23GqBcK

Ik heb m erop gezet.
De download verwijst naar: TP307641 pierburg 2B5 volvo 740 B230K.pdf



Het bestand zal op 22 september, 2012 verwijderd worden.
Antwoord
#5
Hoi Sieko, Ik weet niet of je wat aan kijken/vergelijken hebt, maar ik woon in je regio met een 240 met b230K modeljaar '87. Ik neem aan dat ze dezelfde carburateur hebben?
Antwoord
#6
Bedankt voor het uploaden van de handleiding!

Beste Jes240,
vergelijken met een goed werkende motor met dezelfde techniek zou me erg goed kunnen helpen om een en ander beter te begrijpen.
Morgen (zondag) heb ik tijd, als u belt op 06 47955332 dan kom ik graag langs.

Groet Sieko
Antwoord
#7
De handleiding heb ik via Martijn B.
Hij had het originele boek gekocht via ebay en ingescand.
Antwoord
#8
Dit is de 'sensor' in de B200K carb.
[Afbeelding: 2012357.jpg]
Een schijfje kunststof, een metalen schuifje een een plastic huisje met een klein buisje erop...???

Het zal wel een soort bimetaal achtig iets zijn waar door de weerstand veranderd. Iemand een logische uitleg hoe dit zou moeten werken?

edit: volgens mij is de B230K een wat geavanceerdere carb, nu ik die manual lees.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 137 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair Nicolaas H 3 1.553 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.463 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.463 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.422 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Visco fan blijft constant blazen marc-f 2 1.222 10 March 2021, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 7.144 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  kleppendeksel blijft lekken adrianus240 7 3.149 28 November 2020, 14:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.266 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)