Topics: 22
Bij warme motor loopt mijn B21A stationair opeens niet lekker. Afslaan of juist te hoog toerental. Gevoel van een klevend gaspedaal en toename van toerental als ik de rem pompend intrap (waar duidt dat op?). Ik heb een Stromberg carburateur. Het slordige lopen op benzine deed hij al sinds ik hem heb maar nu dus ook op LPG. De ATF-olie verdwijnt binnen een dag. Warm starten gaat soms moeizaam. De bediening van de carburateur is best versleten.
Nu vraag ik me af of het interessant is een andere/nieuwe carb te monteren. Op het forum kan ik eigenlijk niemand vinden die een nieuwe heeft gemonteerd. Wat is een goede vervanger? Ik hoef geen andere eigenschappen maar gewoon een net lopende B21. Het blok is trouwens in prima conditie en verbruikt geen olie. Graag tips.
Hier een plaatje van het ding. Er lijken drie mogelijkheden te zijn om het stationaire toerental te regelen. Klopt dat of hoort deze carb eigenlijk niet op dit spruitstuk?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 78
Schroef "A"is voor de stationairafstelling.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Met B en C zet je de gasklep op een kiertje. Hoe verhouden deze zich tot schroef A?
Iemand een suggestie voor mijn probleem: opknappen of vervangen? Waardoor vervangen?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 78
"C" is voor de choke afstelling.
Afstellen gaat als volgt :Borgmoertje van de kabel los,chokehandle valt helemaal terug in de ruststand (of even duwen),borging van de kabel weer vast
Het stelboutje wat de gasschuif moet bedienen moet zo'n 1/2 mm vrij zijn.Zoniet dit even verstellen.
borgmoertje weer vast !
Als je met "B" de stationairafstelling gaat doen ,dan heb je een kleine kans dat de motor nadieselt wanneer je 'm afzet.
Daarom is de "A" schroef in het leven geroepen.
Dit is een omloopje om de gasschuif heen. De gasschuif staat dan helemaal dicht maar er gaat een beetje mengsel door het omloopje.
Wanneer de motor wordt afgezet wordt dat omloopje afgesloten met een klepje (nog net op de foto te zien,dat ding met die stroomdraden)
Omdat het vermoeden bestaat dat het om een B 23A gaat zou ik gaan voor de originele Pierburg.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Het is een B21 blok.
Bedankt voor je antwoord. Het is me nu duidelijk hoe het zit met de omloop van A. Wat is begrijp is dat B eigenlijk nutteloos is want in stationair moet de gasklep helemaal dicht staan.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Bij Scandcar verkopen ze een revisieset voor de Zenith-Stromberg carb. van de 21A 1978-1980
Hier
Volgens mij is de jouwe uit 1979. Nieuw vind ik overdreven en 2e hands is die revisieset vermoedelijk ook nodig. ;D
Overigens zijn onderdelen voor de Pierburg moeilijk te vinden.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 38
landloper schreef:toename van toerental als ik de rem pompend intrap (waar duidt dat op?).
Lekke vacuumbekrachtiger van je hoofdremcilinder.
De motor kan dan lucht aanzuigen via de membraam van je bekrachtiger.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 288
...en dan duurt het niet lang voordat je op een "plankje" trapt, tijdig vervangen..! Hoor je aanzuigen onder het dashboard..?
Ja, de mijne is uit 1979. Het revisiesetje voor de carburateur lijkt me een goed idee.
Bedankt voor de remtip. Hiervoor ga ik even naar dat deel van het forum.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 6
Wanneer de rembekrachtiger lek is, zuigt de motor continu valse lucht. Hierdoor kan het stat. toerental toenemen, of de motor met name onderin toeren op 3 cilinders gaan lopen. Pompend remmen stationair geeft altijd een ''anders'' lopende motor stationair. Dit omdat een deel van het motorvacuum verloren gaat via de rembekrachtiger. Geen zorgen dus!