Topics: 1
Hoi, ik heb een 940 uit 1991, en vandaag begaf mijn koppeling het, trapte het koppelingspedaal in en deze wilde niet meer omhoog komen, ik zag dat uit de cilinder bij de koppeling de olie eruit liep.
Ik heb hierover 2 vragen,
De cilinder op het koppelingshuis is de hulpkoppeling cilinder.
Naar mijn idee staat de cilinder in de uiterste stand, ik kan de auto gewoon in de 1e versnelling zetten.
Met name dat laatste vind ik er vreemd, ik dacht dat als de cilinder het zou begeven ik de auto niet meer in de versnelling zou kunnen zetten.
Wat verwachten jullie dat er kapot is, alleen de cilinder of is er meer aan de hand, en moet de cilinder vervangen worden of kan deze gerepareerd worden ?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie's, alvast mijn dank daarvoor.
Groet,
Dave.
Topics: 43
Ik heb je bericht gehad.
Bij mijn volvo trapte ik 's morgens een keer door de koppelingscilinder heen. Uit de cilinder liep remvloeistof, en ik dacht dat vervanging van de cilinder de oplossing zou zijn. Niets was minder waar, de gaffel was bij het scharnierpunt doorgeroest en de pen die erachter zit was er dwars door heen gegaan. Hierdoor kreeg de koppelingscilinder geen druk meer en was ik er doorheen getrapt. Mijn koppelingspedaal zat er toen 'los' in, er was geen druk meer.
De oplossing:
1. Vervang de koppelingscilinder, een nieuwe kost 71,00 euro. Dit is niet nodig, je kunt beter het manchet met de rubbertjes vervangen, hooguit 20,00 euro.
2. Las de gaffel weer dicht of zet er een goede in van de sloop ofzo. De gaffel eruit halen is moeilijk, aan de bovenkant is een vork die vast zit. Dit is mij niet gelukt. Ik heb de gaffel dichtgelast in het koppelinghuis. Wil je het grondiger aanpakken, dan bouw je de versnellingsbak uit. Dit is zonder brug een nog moeilijker karwei.
Het enige wat ik niet kan thuisbrengen is dat je nog steeds kunt schakelen, dit kon ik niet meer. Bij mij deed de koppeling niets meer, omdat de gaffel kapot was.
Volvo 740 tic '84.
Hoi Harry,
Bedankt voor je reactie, de cilinder is vandaag vervangen maar dat had geen enkel effect, het meest waarschijnlijke is dat de koppeling het heeft begeven hoewel ik dat in eerste instantie niet kan geloven, morgen wordt de bak eronderuit gehaald om te kijken wat er precies aan kapot is wellicht is het alleen de gaffel zoals jij aangeeftm of de koppeling is werkelijk kapot.
Het lijkt mij dat als de bak er toch onderuit is meteen de drukgroep compleet te vervangen ook al is dat de oorzaak niet maar dan kan ik daar voorlopg mee vooruit.
Beeje balen is het wel, het is mijn eerste Volvo en ik heb de auto net 4 dagen, ik hoop dat het hierbij blijft.
Als de auto klaar is laat ik hier nog even weten wat er precies kapot was.
Groet,
Dave.
De auto is gemaakt, in de werkcilinder zat een draadeind wat te lang is geweest waardoor alles kapot is gedrukt.
Complete drukgroep is vervangen.
Dave.