Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zekering 16
Vrienden,
Ik heb nu ook een probleem met zekering 16. Vandaag tijdens het rijden klapte die er opeens uit. Heb van alles nagekeken (kentekenverlichting, gewone verlichting, dashboardverlichting, dimschakelaar dashboardverlichting) maar niets helpt: hij blijft eruit knallen. Nu lees ik hier een topic dat over precies hetzelfde gaat maar zonder resultaat. Iemand die me kan helpen met een suggestie? Of wellicht heeft de vorige topicschrijver inmiddels de oplossing gevonden en zou die hier willen delen?
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord
Klopt het dat de verlichting op een dubbele zekering zit? (twee keer wit). Ikzelf heb ook dit probleem gehad, en toen bleek er inde dashboardverlichting een sluiting te zitten (turboklokkenhuisje). Natuurlijk niet direct een algemeen probleem, maar zekeringen die eruit klappen duid toch echt op sluiting. Eventueel middenconsole van het dashboard even losschroeven en bekijken of alle stekkertjes nog goed zitten. Eventueel kun je ook zaken elimineren door bijvoorbeeld de stekkers van je koplampen los te trekken en te kijken of de sluiting dan stopt.

Altijd lastig dit.

Kijk anders even op http://www.k-jet.org. Hier staan alle bedradingschema's online. Dit kan het zoeken mogelijk wat makkelijker maken.
Antwoord
Doe anders de truc van de lamp voor het opsporen van de sluiting.
Weet eerlijk gezegd niet meer door wie of waar het geschreven was, maar was erg handig.
Antwoord
bedoelde je dit stuk?

240diesel schreef:nog een handigheidje;

plaats in plaats van de zekering NEE GEEN SPIJKEReen flinke verbruiker.
bijvoorbeeld een koplamp-lamp van 55 watt
je sluit op de ene koperen zekering-clip de ene (willekeurige) draad aan van de gloeilamp en op de andere clip de andere.

als je nu een flinke sluiting hebt gaat de lamp fel branden
je hebt immers voeding op je lamp via de zekeringkast en massa aan de verbruikerskant(veroorzaakt door de sluiting naar massa)

DENK AAN BRANDGEVAAR WANT JEGLOEILAMP KAN ERG HEET WORDEN!!!!!!

aan de andere kant is er geen risico dat je je elektrische cicuit overbelast want je gloeilamp doet ook dienst als stroombegrenzer
hij is 55 watt en trekt dus hooguit I=P gedeelt door U >>> I=55 gedeelt door 12 is ongeveer 4,5 ampere.
(zou het alsnog niet vertrouwen kan je je gloeilamp altijd nog uitrusten met een zwevende zekering van de juiste waarde)

WEL SLUITING;de lamp brandt fel
GEEN SLUITING: de lamp brandt zwakjes

uiteraard heb je alle verbruikers om beurten ingeschakeld die onder verdenking vallen, gaat de lamp fel branden als je een bepaalde schak. bediend dan weet je dus in welke groep je t'zoeken moet.

voordeel van deze methode;

-je blaast niet voor 4 euro zekeringen op
-je hoeft niet 85 x heen en weer te lopen
-je kunt terwijl je bij de achterklepbedrading staat te friemelen aan de draadboom, direkt effect zien aan de gloeilamp
-je kunt dus heel methodisch zoeken met dit hulpgereedschap van een paar euro

spreekt de methode je aan dan heb ik ook nog een topicje geschreven over een methode om spanningval vast te kunnen stellen
kan ook heel handig zijn en is even goedkoop als simpel(zoek maar op dit forum naar spanningvalzoeker)

succes.

of dit:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2915.0
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
De draadjes voor de kentekenverlichting lopen bovendoor het scharnier vd klep, en hebben niet het eeuwige leven. Misschien maken ze kortsluiting, je kan ze nazien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
dank voor het meedenken
kentekenverlichting zit bij mij niet op die zekering (brandt ook gewoon, terwijl zekering eruit is) en bedrading in de scharnieren van de achterklep zijn niet zo lang geleden vervangen
overigens vandaag gewoon >400 km mee gereden, enige is dat instrumentenverlichting, rechter stadslicht en rechterachterlicht het niet doen (remlicht wel)
moet ik toch maar nog systematischer alles nalopen, maar het is mij nu even onduidelijk wat er allemaal precies op de zekering zit dus ik ben bang dat ik wat over het hoofd zie.
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord
Bij mij staat het op de binnenkant van het deksel vd zekeringskast. #16 is zo te zien alleen die drie dingen die jij noemt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik had ook ooit sluiting op dezelfde zekering. Boosdoener was de verlichting in de gordelvangers vooraan! Er zat een slecht contact en door het lampje te vervangen kortsluiting gemaakt. Misschien daar ook even checken?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Hoe simpel kan het wezen:
contra-stekker op de trekhaak was doorgebrand, losgekoppeld, probleem opgelost. nu nog een nieuwe bestellen,
bedankt voor het meedenken!
240 GL Estate LPG 1991
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 359 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 2.805 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  Zekering 6 klapt eruit 240 1993 marc-f 13 5.236 15 February 2021, 12:28
Laatste bericht: Dopski
  Zekering 27 van V70 classic springt er telkens uit. abco 1 2.444 10 February 2018, 22:01
  RAW laat zekering springen Nicolaas H 7 5.379 8 October 2017, 11:33
Laatste bericht: Nicolaas H
  zekering 5 steeds kapot John Wolters 15 15.822 26 June 2017, 23:58
Laatste bericht: Jerry
  Plaats lpg zekering Joost Zuidam 4 4.686 25 February 2017, 15:24
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Zekering Fuel Pump springt eruit Boet 4 4.668 25 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Laurens Zondag
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 8.356 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  Zwevende zekering in motorruimte Dopski 1 2.405 26 October 2015, 19:58

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)