Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke olie voor welke motor?
Naar aanleiding van het topic van Edje over zijn olielampje die blijft branden zit ik met een vraag. Welke olie is het best om zo lang mogelijk plezier te hebben van je Volvo?
Mn buurman die een garagebedrijf heeft en die mn auto in onderhoud heeft gooide bij olieverversen Texaco 10W40 in mn auto. Toen ik vroeg waarom hij niet de olie gebruikte die eigenlijk voorgeschreven is voor mn auto antwoorde hij dat hij best die "ouwe troep" er in wilde gooien, maar dat de nieuwe oliesoorten beter zijn. Mn auto loopt er voor de rest goed op, olieverbruik zal zo'n litertje op de 6000KM zijn wat me eigenlijk wel meevalt. Wat me wel opviel is dat er bij 160 gas los een wolkje in mn binnenspiegel verschijnt. Maar eigenlijk hoor je helemaal niet zo hard met zo'n mooie auto te rijden, dus dat vind ik niet zo heel erg.

Ik lees in dat topic dat er in de volvo's hier op 't forum olie wordt gebruikt van 5W30 tot 20W50, ik zit daar mooi middenin. De theorie achter de dikke olie in een B20 blok begrijp ik. Die motoren zijn wat ruimer dan moderne waardoor dunne olie meeverbrand wordt omdat de olie langs de olieschraapveer kan komen en verbrand wordt stel ik mij zo voor. De 5W30 begrijp ik dan weer niet helemaal, want dat lijkt mij nog dunner dan de olie die er in zat, die 15W40?

Welke olie is dus het beste om in mijn volvo 244 met B23A motor te gebruiken? Ik kan naar mn buurman luisteren, maar aangezien hij niks met oude auto's heeft, en al helemaal niets met Volvo dacht het beter hier even te vragen. Ben ook benieuwd naar de theorie achter het gebruiken van een bepaalde olie.
Antwoord
Mijn theorie is dat gewoon goed al goed genoeg is. HEMA 15W40 van nu is betere olie dan 'echte' olie van 1990. Van het geld wat ik overhou koop ik oliefilters. Je wilt dat de oliekanalen naar de 'lagers' van de nokkenas open blijven, de rest is meegenomen.

Een oliediscussie ;D, op naar de 1.000.000 hits!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
als ik me niet vergis vertelt het getal je voor de W iets over de dikte van de olie in koude toestand: hoe lager dat getal hoe dunner. Te dun zorgt ervoor dat je olieverbruik krijgt, te dik voor onvoldoende smering. Vlgs mij is 10w40 prima en kan 15w40 ook nog wel.
20w50 wordt wat twijfelachtiger, heb ik gebruikt bij een hele oude 245 die veel olie verbruikte en rookte. Dat hielp prima (korte termijn oplossing uiteraard, maar hij hoefde t ook nog maar effetjes te blijven doen).
Antwoord
Voor de "gewone"redblocks gebruik ik 10W40 semi-syntetisch,sommige volvodealers gebruiken 5W30.

Vroeger werd er 15W40 gebruikt maar dat gebruik ik al jaren niet meer.

Turbo's zeker op 10W40 of 5W30 maar zeker GEEN 15W40 mineraal,onlangs de ellende van jarenlang gebruik van 15W40 in een turboblok gezien en dat is geen goedkope reparatie,lees kapotte turbo en alle leidingen verstopt,vraag Jelmar maar.........

Voor de V6 oftewel 260 ook een dunnere olie(10W40 of 5W30) dan gebruikelijk en regelmatig verversen en goede filters gebruiken maar dat geldt eigenlijk ook voor de 240/7/9
Antwoord
Er is vast wel een lijstje met motoren en bijbehorende olie. Deze kan je hanteren en vervolgens kan je naar mate een motor veel olie verbruikt een dikkere olie toepassen.
Antwoord
meer olieverbruik = dikkere olie erin, hmm zou kunnen bij een gewone atmosferische motor.
Bij een turbo motor kan het ook als je maar niet dikker gaat dan 10w40, een turbo vind dat gewoon niet leuk.

ik wil de 26e in woudenberg wel even laten zien wat te dikke olie, of olie die niet vaak genoeg ververst word met een turbo doet Wink
ik heb ook al een stukje geschreven in het 'turbo' gedeelte hierover.

tuurlijk is goedkope olie van nu al een heel stuk beter als het spul van vroeger, en LIDL en HEMA kopen het ook in bij een andere fabrikant.
maar als ik LIDL olie gebruik, hoor ik mn motortje beduidend harder tikken en allerlei geluiden maken.
Stop ik er Castrol RS (of iets soortgelijks), loopt het motortje echt een stuk stiller.

Maar als ik mijn motortje verwen met een Volvo oliefilter, en een kannetje Castrol RS, ben ik *even de rekening pakken*

*Volvo filter -om de hoek bij de dealer vandaan- €11.86
*4 Liter Castrol RS 5w30 €35.68

totaal €47.54

Vind ik geen extreem bedrag ?
Dit doe ik zowel met mn scheurijzer (740 turbo) en mn dagelijse hondenhok (940 gl)
(de pausmobiel van de zaak mag de garage lekker doen ;D )

Antwoord
is het echt zoveel verschil?
heb na de motorswap in de 740 gewoon 15W40+Mann filter erin& erop gedaan
beter verwisselen met 10W40??
vind 5W30beetje dun namelijk
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
de 20w50 die ik erin had gegooid kon ik iig zeker merken: was in Australie en 30 graden. Maar 's morgens had de startmotor aardig moeite om 'm rond te krijgen.

ALs je met dit koude weer ook nog veel toeren maakt met een koude motor, dan heb je een probleem, anders valt het vlgs mij wel mee.

Overigens: als je op de beurs bent moet je gewoon een karton met 10 originele volvo filters halen, kosten dan iets van E6 per stuk! Ideaal en altijd voorraad op je plank thuis.
Antwoord

[Afbeelding: Oil_graph_2.jpg]

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
ja, die kennen we allemaal, staat in het boekje, maar wat ik me afvraag:
AUTO+MOTOR is +/- 20 jaar of>, en 20 jaar geleden waren de olieën toch half mineraal of zelfs vol mineraal?
kun je er dan nu zonder problemen half- of vol synthetisch ingooien?
en what about de slijtage aan de zuigers/zuigerveren enz?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 323 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.012 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 533 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 714 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.092 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 960 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.617 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 985 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.209 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.521 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)