21 April 2023, 13:48
Hallo allen,
Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik de juiste wegen heb gevonden om dit probleem aan te kaarten.
Onlangs ben ik begonnen met het rijdend maken van een 1992 Volvo 240 Polar, origineel 2.0 b200f. Deze is omgebouwd naar een b230F. In 1992 is er voor de eerste uitlevering een Vialle LPG installatie gemonteerd. Deze zit er nog steeds in. Ondertussen heeft hij 3,5 jaar stilgestaan. Momenteel heeft het chassis 460.000km en de motor ongeveer 230.000. Ik ben de tweede eigenaar en de auto is vanaf 1992 in mijn familie geweest en altijd dealer onderhouden.
Ik heb het volgende probleem.
De auto start niet op het benzinesysteem maar wel op het LPG systeem. Op het LPG systeem loopt hij perfect (heb al de olie vervangen en nieuw luchtfilter geplaatst). Echter wanneer ik naar benzine overschakel stopt de auto er direct mee.
Er komt geen brandstof bij de motor denk ik.
Beide pompen (denk ik) schakelen niet in en maken geen geluid
Dus wat heb ik al gedaan aan de auto?
Het brandstofpomprelais vervangen; het klikt, maar niet altijd. Lijkt alleen te klikken als de accu van de auto volledig is opgeladen of bij de eerste paar pogingen om te starten. Het oude (volvo origineel) relais lijkt even goed/slecht te werken als de nieuwe (vervangingsdeel van estateservices.nl).
Voor de zekerheid de brandstoftank afgetapt en nieuwe verse brandstof toegevoegd.
Jumpen van zekering 4 en 6 schakelen de pompen helemaal niet in (zowel de linker als de rechter connector van zekering 4 schakelen de verschillende pompen in). Dit is een bekende test en de pomp zou hierbij wel degelijk bij aan moeten slaan. Heb voor de zekerheid ook beide zekeringen vervangen.
Ik heb ook de zekering van 25 ampère naast de batterij vervangen, leek in orde, maar voor de zekerheid vervangen door een nieuwe.
Dus ik vermoed een slechte brandstofpomp (buitenste) en de binnenste is moeilijk te horen, heb ik gelezen, maar ik hoor niets. Wat kunnen andere problemen zijn? Het is een WIT label ECU dus niet de beruchte roze. Verder lijken aansluitingen en zekeringen in orde. De stekker en draden van de 25amp zekering en het pomprelais zien er ook prima uit. Enige tips?
Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik de juiste wegen heb gevonden om dit probleem aan te kaarten.
Onlangs ben ik begonnen met het rijdend maken van een 1992 Volvo 240 Polar, origineel 2.0 b200f. Deze is omgebouwd naar een b230F. In 1992 is er voor de eerste uitlevering een Vialle LPG installatie gemonteerd. Deze zit er nog steeds in. Ondertussen heeft hij 3,5 jaar stilgestaan. Momenteel heeft het chassis 460.000km en de motor ongeveer 230.000. Ik ben de tweede eigenaar en de auto is vanaf 1992 in mijn familie geweest en altijd dealer onderhouden.
Ik heb het volgende probleem.
De auto start niet op het benzinesysteem maar wel op het LPG systeem. Op het LPG systeem loopt hij perfect (heb al de olie vervangen en nieuw luchtfilter geplaatst). Echter wanneer ik naar benzine overschakel stopt de auto er direct mee.
Er komt geen brandstof bij de motor denk ik.
Beide pompen (denk ik) schakelen niet in en maken geen geluid
Dus wat heb ik al gedaan aan de auto?
Het brandstofpomprelais vervangen; het klikt, maar niet altijd. Lijkt alleen te klikken als de accu van de auto volledig is opgeladen of bij de eerste paar pogingen om te starten. Het oude (volvo origineel) relais lijkt even goed/slecht te werken als de nieuwe (vervangingsdeel van estateservices.nl).
Voor de zekerheid de brandstoftank afgetapt en nieuwe verse brandstof toegevoegd.
Jumpen van zekering 4 en 6 schakelen de pompen helemaal niet in (zowel de linker als de rechter connector van zekering 4 schakelen de verschillende pompen in). Dit is een bekende test en de pomp zou hierbij wel degelijk bij aan moeten slaan. Heb voor de zekerheid ook beide zekeringen vervangen.
Ik heb ook de zekering van 25 ampère naast de batterij vervangen, leek in orde, maar voor de zekerheid vervangen door een nieuwe.
Dus ik vermoed een slechte brandstofpomp (buitenste) en de binnenste is moeilijk te horen, heb ik gelezen, maar ik hoor niets. Wat kunnen andere problemen zijn? Het is een WIT label ECU dus niet de beruchte roze. Verder lijken aansluitingen en zekeringen in orde. De stekker en draden van de 25amp zekering en het pomprelais zien er ook prima uit. Enige tips?