Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateur Naald en sproeierbuis
#1
Mijn '82-er 244 met B19A heeft een brakke carb. (175CD), typeplaatje ontbreekt..
Nu wil ik die laten reviseren maar dan heb ik wel de juiste onderdelen nodig en nu zie ik door de (naald)bomen het bos niet meer......

Volgend de TP 11740/2 hoort er in een '82-er B19A naald: B1FE

[Afbeelding: 52021263783_802e508217.jpg]

Vragen: 

- Waarom moet het persé de B1FE zijn? een B1EE past toch ook? of is het écht specifiek voor een '92-er B19A?

- De B1EE is verkrijgbaar in 2 smaken: op de site van Skandix heet dat: Adjustable swinging ( tonnetje met intern schroefdraad ) en swinging ("dicht" tonnetje)
   
[Afbeelding: 52021770055_83e70b238c.jpg]
Wat is het verschil tussen adjustable en non-adjustable , hangt dat weer van je type piston af?
En dan heb je ook nog swinging en non-swinging?!? 

Om het nog lastiger te maken heten ze op de site van BCCP weer anders:

[Afbeelding: 52021303173_88f9bd7821_w.jpg]

En dan moeten ze ook nog in een sproeierbuis, maakt het dan uit voor de buis of de naald vast of swingend is?

En dan nog een keer de juiste pakkingset (service-set of repair-set?) voor de 175CD, dan word je ook helemaal gek als je die wil vinden........


Anyway's om een lang verhaal nog langer te maken:
Om mijn '82-er B19A te voorzien van een verse 175CD denk ik nodig te hebben:

  1. Sproeiernaald Carburateur B1EE Volvo-Nr: 237784

    [Afbeelding: 52020353697_d3ee81d398_w.jpg]
  2. Sproeier  / Naaldzitting / Jet

    [Afbeelding: 52020357567_41b4a104c8_w.jpg]
  3. Revisieset voor Zenith 175 CD 2SE Carburateur voor Volvo 240 B20    Zenith PMS208 9505476352345
[Afbeelding: 52021932155_34c615e71d_w.jpg]


Of is een Reparatiekit 175CDSE o.a. Volvo 340 (B17A/B9A) 1979+ (de CDRK47) van BCCP alles wat een man nodig heeft ?  

[Afbeelding: 52021955425_35cf2136e6_c.jpg]


En ja, ik ken o.a.:
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een auto met deze carburateur had (1970 Amazon met B20A), maar ik vermoed dat het profiel van de naald geoptimaliseerd is voor de toepassing. Met het blote het oog lijkt er geen verschil in te zitten, maar schijn bedriegt. Dat is ook waarom je de snelle slijtage bij rijden op LPG (omdat ze droog in de sproeierbuis bewegen en daarmee die en zichzelf doen slijten) met het blote oog amper of niet kunt zien, maar ik beloof je uit eigen ervaring dat het veel verschil maakt.

B1FE is overigens nog verkrijgbaar bij o.a. Scandcar.

Hier nog een Engelstalig (net) filmpje van een Fin over de afstelbare sproeiernaald met demonstratie.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Volgens mij zijn alleen hele vroege naalden 'non-swinging', ze kwamen er al snel achter dat als je de naald tegen de sproeierwand drukte of 'biased' (rare tikfout bij BCCP), er een betere verstuiving optrad.
De sproeiers zijn allen 0,100".

De verstelbare naald heeft aan de zijkant van de zuiger een schroef waarlangs ie glijdt, de andere niet.

Aha, de prachtige how-to van de Triumphclub bestaat nog: https://www.buckeyetriumphs.org/carburetors
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
wellicht dat men hier hulp kan bieden?
https://www.bccp.nl
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord
#5
Thx iedereen,

op de 1 of andere manier is een B1EE gangbaarder/makkelijker verkrijgbaar dan een B1FE én stukken goedkoper.

B1EE ong €24 (RenD) tegen €38 (BCCP) ~ €53 (Scandcar) voor een B1FE

Vandaar mijn vraag of ik het verschil zou merken als ik er een EE in zou stoppen of een FE.
Mijn gevoel zegt niet....
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Mijn gevoel ook niet nee. Er is een bestand op www. waarmee je alle naaldprofielen kan vergelijken: https://sucarb.co.uk/needle-comparison

Ik krijg die spreadsheet niet aan het werk maar de waardes staan keurig van EE en FE naast elkaar. Vanaf referentiepunt 10 op de naald is de FE iets tot veel armer dan de ander, alles onder volgas is erg vergelijkbaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 6 292 3 May 2022, 20:32
Laatste bericht: Latten
  dubbele carburateur pieter2 7 1.397 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 5.172 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 4.682 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 4.405 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 4.369 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Aansluiting Solex Carburateur B200K Stephan_244 2 3.828 23 April 2016, 22:21
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem ZNIV 9 7.146 15 February 2016, 22:58
Laatste bericht: ZNIV
  carburateur CD-2 met zwart dopje versus CD-US met geel dopje... jero 1 1.702 24 June 2015, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Naaldhouder carburateur monteren kleineman244 3 2.642 19 January 2015, 10:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)