Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor hapert even vanaf stationair
#1
Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.
Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. Is vooral lastig na het schakelen en het rijden met een bijna stationair toerental. De auto start prima, stationair loopt de auto goed met af en toe wat schudden en de topsnelheid en accelereren is prima in orde. De diagnose geeft geen enkele foutmelding en recent heb ik  de brandstofdruk regelaar vervangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik de storing, en de oplossing, moet zoeken?
Dank voor het meedenken.

Arnic
Antwoord
#2
Heb je dit ook met de benzinetank helemaal vol?

Controleer alle vacuum- en luchtslangen op gaten. Draai een bougie eruit, of ie erg versleten/vies is. Haal de luchtslang van de gasklep, is de gasklep erg vies/plakkerig? Doe ook s een voor een stekkers los en vastmaken zodat ze weer opnieuw contact maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(15 July 2021, 19:28)Arnic schreef: Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.
Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. Is vooral lastig na het schakelen en het rijden met een bijna stationair toerental. De auto start prima, stationair loopt de auto goed met af en toe wat schudden en de topsnelheid en accelereren is prima in orde. De diagnose geeft geen enkele foutmelding en recent heb ik  de brandstofdruk regelaar vervangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik de storing, en de oplossing, moet zoeken?
Dank voor het meedenken.

Arnic

Eerst een paar vraagjes:
Dat af en toe schudden, gebeurt dat ook tijdens het rijden?
Maakt het verschil of de motor koud of warm is?
Als je voorzichtig met de koppeling manoeuvreert, dus zonder het gaspedaal aan te raken, slaat de motor dan af of regelt de stationairklep (= IAC van idle air control valve) bij zodat het toerental zo goed mogelijk rond de 750 tpm blijft?
Als je bij stationair het gaspedaal net een fractie indrukt, wat gebeurt er dan?
Hoe zien de isolatorneuzen van de bougies eruit? Wit, lichtbruin of zwart?

Ik zou beginnen met een inspectie van de slangen om te zien of er nergens een vacuumlek is ontstaan door een scheurtje o.i.d. Vervolgens de connectoren van o.a. de luchtmassameter (= AMM van air mass meter), lambdasonde (= O2 sensor) e.d. eens loshalen en terugplaatsen (uiteraard met contact uit/accu los). Na een accu los scenario moet de ECU opnieuw "inleren", het is dan normaal dat de motor anders reageert dan je gewend bent, vooral bij het wegrijden vind ik dat merkbaar.

Als je je niet meer kunt herinneren wanneer je voor het laatst het gasklephuis (= TB van throttle body) en IAC hebt schoongemaakt, dan zou dat mijn volgende stap zijn.
Vuil koekt daarin aan en geeft op een gegeven moment allerlei problemen met mengsel en toerentallen e.d. Ook de gaskleppositiesensor (= TPS van throttle position sensor) kan roet in het eten gooien, dus controleer ná het schoonmaken daar de afstelling en werking van.
Zorg voor je begint alles los te halen eerst voor een nieuwe pakking en een geschikte TB reiniger (en dat is dus niet remmenreiniger).

Hier ook een FAQ om eens door te lezen (bovenstaande afkortingen worden daarin gebruikt). Is weliswaar gericht op de 700/900-serie, maar ook bruikbaar voor de 200-serie met dezelfde motoren.

Succes!
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 285.000 km
Antwoord
#4
valse lucht via de injector rubbertjes?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
zou ook in je ontsteking kunnen zitten, als de vonk wat zwak is, dan vraagt de bougie bij gasgeven net wat extra vermogen, als de ontsteking dan net niet voldoende "vonk" kan geven dan hapert het systeem een paar keer om vervolgens als de motor op toeren is toch goed te lopen.

is je vonk mooi blauw?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 608 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 1.715 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 4.960 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 338 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  schuddende motor (B200) heideltje 27 6.906 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 8.868 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200F motor probleempje Arnic 2 340 21 January 2021, 12:45
Laatste bericht: Arnic
  Identificeren motor Lubse 14 4.395 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 2.383 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 7.012 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)