Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor hapert even vanaf stationair
#1
Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.
Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. Is vooral lastig na het schakelen en het rijden met een bijna stationair toerental. De auto start prima, stationair loopt de auto goed met af en toe wat schudden en de topsnelheid en accelereren is prima in orde. De diagnose geeft geen enkele foutmelding en recent heb ik  de brandstofdruk regelaar vervangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik de storing, en de oplossing, moet zoeken?
Dank voor het meedenken.

Arnic
Antwoord
#2
Heb je dit ook met de benzinetank helemaal vol?

Controleer alle vacuum- en luchtslangen op gaten. Draai een bougie eruit, of ie erg versleten/vies is. Haal de luchtslang van de gasklep, is de gasklep erg vies/plakkerig? Doe ook s een voor een stekkers los en vastmaken zodat ze weer opnieuw contact maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(15 July 2021, 19:28)Arnic schreef: Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.
Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. Is vooral lastig na het schakelen en het rijden met een bijna stationair toerental. De auto start prima, stationair loopt de auto goed met af en toe wat schudden en de topsnelheid en accelereren is prima in orde. De diagnose geeft geen enkele foutmelding en recent heb ik  de brandstofdruk regelaar vervangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik de storing, en de oplossing, moet zoeken?
Dank voor het meedenken.

Arnic

Eerst een paar vraagjes:
Dat af en toe schudden, gebeurt dat ook tijdens het rijden?
Maakt het verschil of de motor koud of warm is?
Als je voorzichtig met de koppeling manoeuvreert, dus zonder het gaspedaal aan te raken, slaat de motor dan af of regelt de stationairklep (= IAC van idle air control valve) bij zodat het toerental zo goed mogelijk rond de 750 tpm blijft?
Als je bij stationair het gaspedaal net een fractie indrukt, wat gebeurt er dan?
Hoe zien de isolatorneuzen van de bougies eruit? Wit, lichtbruin of zwart?

Ik zou beginnen met een inspectie van de slangen om te zien of er nergens een vacuumlek is ontstaan door een scheurtje o.i.d. Vervolgens de connectoren van o.a. de luchtmassameter (= AMM van air mass meter), lambdasonde (= O2 sensor) e.d. eens loshalen en terugplaatsen (uiteraard met contact uit/accu los). Na een accu los scenario moet de ECU opnieuw "inleren", het is dan normaal dat de motor anders reageert dan je gewend bent, vooral bij het wegrijden vind ik dat merkbaar.

Als je je niet meer kunt herinneren wanneer je voor het laatst het gasklephuis (= TB van throttle body) en IAC hebt schoongemaakt, dan zou dat mijn volgende stap zijn.
Vuil koekt daarin aan en geeft op een gegeven moment allerlei problemen met mengsel en toerentallen e.d. Ook de gaskleppositiesensor (= TPS van throttle position sensor) kan roet in het eten gooien, dus controleer ná het schoonmaken daar de afstelling en werking van.
Zorg voor je begint alles los te halen eerst voor een nieuwe pakking en een geschikte TB reiniger (en dat is dus niet remmenreiniger).

Hier ook een FAQ om eens door te lezen (bovenstaande afkortingen worden daarin gebruikt). Is weliswaar gericht op de 700/900-serie, maar ook bruikbaar voor de 200-serie met dezelfde motoren.

Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
valse lucht via de injector rubbertjes?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
zou ook in je ontsteking kunnen zitten, als de vonk wat zwak is, dan vraagt de bougie bij gasgeven net wat extra vermogen, als de ontsteking dan net niet voldoende "vonk" kan geven dan hapert het systeem een paar keer om vervolgens als de motor op toeren is toch goed te lopen.

is je vonk mooi blauw?
Antwoord
#6
(17 July 2021, 10:06)Grey240Polar schreef:
(15 July 2021, 19:28)Arnic schreef: Ik heb een Volvo 245 uit 1993 met een B200F motor.
Het probleem is dat de motor vanaf stationair bij redelijk wat gas geven even nodig heeft om het toerental te verhogen. Hij sputtert, slaat een paar keer over en pakt dan het gewenste toerental voortvarend op. Is vooral lastig na het schakelen en het rijden met een bijna stationair toerental. De auto start prima, stationair loopt de auto goed met af en toe wat schudden en de topsnelheid en accelereren is prima in orde. De diagnose geeft geen enkele foutmelding en recent heb ik  de brandstofdruk regelaar vervangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik de storing, en de oplossing, moet zoeken?
Dank voor het meedenken.

Arnic

Eerst een paar vraagjes:
Dat af en toe schudden, gebeurt dat ook tijdens het rijden?
Maakt het verschil of de motor koud of warm is?
Als je voorzichtig met de koppeling manoeuvreert, dus zonder het gaspedaal aan te raken, slaat de motor dan af of regelt de stationairklep (= IAC van idle air control valve) bij zodat het toerental zo goed mogelijk rond de 750 tpm blijft?
Als je bij stationair het gaspedaal net een fractie indrukt, wat gebeurt er dan?
Hoe zien de isolatorneuzen van de bougies eruit? Wit, lichtbruin of zwart?

Ik zou beginnen met een inspectie van de slangen om te zien of er nergens een vacuumlek is ontstaan door een scheurtje o.i.d. Vervolgens de connectoren van o.a. de luchtmassameter (= AMM van air mass meter), lambdasonde (= O2 sensor) e.d. eens loshalen en terugplaatsen (uiteraard met contact uit/accu los). Na een accu los scenario moet de ECU opnieuw "inleren", het is dan normaal dat de motor anders reageert dan je gewend bent, vooral bij het wegrijden vind ik dat merkbaar.

Als je je niet meer kunt herinneren wanneer je voor het laatst het gasklephuis (= TB van throttle body) en IAC hebt schoongemaakt, dan zou dat mijn volgende stap zijn.
Vuil koekt daarin aan en geeft op een gegeven moment allerlei problemen met mengsel en toerentallen e.d. Ook de gaskleppositiesensor (= TPS van throttle position sensor) kan roet in het eten gooien, dus controleer ná het schoonmaken daar de afstelling en werking van.
Zorg voor je begint alles los te halen eerst voor een nieuwe pakking en een geschikte TB reiniger (en dat is dus niet remmenreiniger).

Hier ook een FAQ om eens door te lezen (bovenstaande afkortingen worden daarin gebruikt). Is weliswaar gericht op de 700/900-serie, maar ook bruikbaar voor de 200-serie met dezelfde motoren.

Succes!

Dag,

Ik heb al van alles geprobeerd zoals de TPS vervangen en opnieuw afgesteld. Wat opvalt is dat als ik een heel klein beetje gas geef dus bijv. 50 toeren meer dan stationair, de motor schudt en bij wat meer gas goed oppakt en mooi regelmatig loopt. Het zit precies tussen de overgang van stationair naar gas geven met de voet.Heb ook alle checks uitgevoerd bij de connector van het motormanagement systeem en twee dingen vielen opBig Grine weerstand van koelwater temperatuur sensor kreeg ik niet goed uitgelezen en....connector 32 ontbreekt en is ook niet bedraad.
dit zou de aansluiting moeten zijn van de koude start klep. Motor start overigens prima; ook bij koud weer.
Heb je nog een andere suggestie waar ik naar kan kijken?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 121 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 154 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.607 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 402 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.890 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.060 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Stationair Nicolaas H 3 1.592 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.183 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.488 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.492 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)