Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost
#1
Ik heb een paar weken terug de motorswap gedaan van B200F naar B230FK. Ging opzicht allemaal prima. Nu heb ik alleen het gevoel dat de motor aarzelt met optrekken. houd soms echt even in met klimmen in de toeren lijkt wel.

Specs:

1992 240 polar estate
240 kabelboom (alles gedaan wat nodig is voor een swap)
1997/98 B230 FK
16T turbo op 0,8 bar https://www.turbomeck.se/node/160
A nokkenas
Oliekoeler op koelwater
Chip van boostinbilly in de 984 ECU (die ecu is er nu uit ivm codes) Nu een 962 ecu erin en geen codes meer.
Wasted spark Buchka
940 grote radiator en intercooler met e-fan netjes op de ecu bedraad.

Daarnaast is een aantal keer het lambda lampje gaan branden. Uitlezen OBD geeft storing: Mengel te arm/rijk tijdens stationair en tijdens deellast. Na veel storingszoeken toch maar eens een andere ecu eraan gehangen, nu al 200km zonder codes of lampje. Het aarzelende blijft echter. Ook heb ik het gevoel dat de auto heel wisselend stationair loopt. Toerental blijft redelijk gelijk, maar de motor loopt soms bokkig rond.

Nu zoek ik eigelijk iemand die gewoon eens een ochtend/middag met mij naar de motor kan kijken/sleutelen. Forums en zoeken is leuk, maar de motor echt horen lopen en er iemand bij hebben (met een frisse blik) werkt toch het beste. Ik kan hier natuurlijk gewoon een vergoeding voor geven. 

Voor iemand met ervaring zou het niet moeilijk moeten zijn. Alle slangen/leidingen zijn nieuw, kop is gereviseerd, turbo is nieuw, buchka wasted spark, Verstelbare nokkenaspoelie, regelbare brandstofdrukregelaar, nieuwe intankpomp, (eigenlijk allemaal dingen die gewoon nodig waren voor een goede swap) Ik ben nu wel klaar met de partscannon.
Antwoord
#2
Ik kan beamen dat dit een hele nette swap is geweest (om je vingers bij af te likken).
Hoop dat Teun snel met een gerust gevoel met de witte 245 op pad kan.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Misschien wel goed om te vermelden, het gaat idd om een 240 uit 1992. Dus kabelboom heb ik niet al te veel aan gedaan.
Antwoord
#4
Tsja met elektronische injectie valt niet veel te sleutelen en afstellen, het gebeurt allemaal in de computers. Die code is niet perse de oorzaak, kan net zo goed een gevolg zijn van een storing.

De klopsensor kan de ontsteking vertragen, heb je die los gehad?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Klopsensor is wel los geweest ja, tijdens de koprevisie. Nog dingen waar ik op moet letten?
Antwoord
#6
Die sensor schijnt nogal gevoelig te zijn voor het juiste aandraaimoment:

Sensor Styles. [John Sargent] The knock sensor is located on the cylinder head under the junction between number two and three intake manifold runners. It is next to the two coolant temperature sensors also bolted to the head. LH 2.1, LH 2.2, and LH 2.4 all use the same knock sensor, offered in two interchangeable styles that may be used on the red engines. Type 1 is on the left in the photo on the right, and Type 2 on the right. The only difference in the parts is the torque for the bolt holding the sensor to the block. Type 1 has the flat top, and the fastening bolt is torqued to 8 ft-lbs (11Nm), and Type 2 has the domed top and the fastening bolt is torqued to 15 ft-lbs (20Nm). If you use anti-seize paste, reduce the torque setting by 30-40% to account for the lubrication by the paste.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineS...nockSensor
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Citaat:The knock sensor is located on the cylinder head under the junction between number two and three intake manifold runners.

Is dit altijd het geval? Bij mijn B200F zit de klopsensor weliswaar onder dezelfde inlaatpoorten, echter niet op de kop maar op het blok vlak onder de kop. Maakt dit nog verschil voor de werking?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
'under' zal ie bedoelen, de sensor zit in het gietijzer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik ga morgen de klopsensor en ect sensor nog eens doormeten.

Bedacht me vandaag ook ineens dat ik er een 92 graden thermostaat in heb zitten. (nog vanuit de B200F besteld) Ik lees nu overal dat er eigenlijk een 88 graden in hoort. Kan dit er iets mee te maken hebben? Ecu die denkt dat motor te heet loopt (door de hitte spikes van de turbo) en daardoor rijk gaat lopen? 

Ik heb wel het gevoel dat de motor vaak beetje rijk loopt, puur op geur uit de uitlaat. Kan natuurlijk ook komen omdat de cat weg is.

Ik ga er morgen in ieder geval een 88 graden thermosstaat in zetten.
Antwoord
#10
Nee toch? De FK is een mini turbo op halve druk met ook nog een joekel van een intercooler erachter. Evt. piekjes verdwijnen in een enorme heatsink.
Pas als ik in de derde versnelling de Col de Boeuf opjakker gaat de TEMP naald opzij, 2 mm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cilinder #2 perikelen (OPGELOST) Grey240Polar 2 756 17 April 2020, 10:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 1.076 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 1.474 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 met b230ft Naciremus 3 1.423 8 November 2018, 08:39
Laatste bericht: Naciremus
  Opgelost: 240 B230f Start moeizaam bij bijna lege (kwart) benzinetank henri84 8 3.408 29 August 2017, 10:19
Laatste bericht: henri84
  Opgelost: Volvo 240 b230f start moeilijk henri84 5 2.752 22 March 2017, 12:21
Laatste bericht: Marc1970
  Geluid bij stationair/ gas geven lenlux 2 1.872 28 July 2016, 21:05
Laatste bericht: lenlux
  Koelingvraag na motorswap van B21 naar B19 VolvoTom 12 4.066 8 December 2015, 09:44
Laatste bericht: VolvoTom
  Weet iemand de omschrijving/maat van dit schroefding? Stevves 11 3.266 21 September 2015, 22:53
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 3.291 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)