Berichten: 44
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2020
Wat ik mij dan wel afvraag:
Mijn B21 heeft injectie, is het dan niet handiger om een inlaatspruitstuk van een carburateur te plaatsen?
En dus de injectie uit te schakelen?
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
2 June 2020, 10:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 June 2020, 10:51 door gydomatra.)
(2 June 2020, 07:48)Ruud245 schreef: Wat ik mij dan wel afvraag:
Mijn B21 heeft injectie, is het dan niet handiger om een inlaatspruitstuk van een carburateur te plaatsen?
En dus de injectie uit te schakelen?
misschien ja. Ik weet zo even niet welk inlaatspruitstuk jij hebt met de injectie.
Mijn auto heeft al een carburateur en een kort inlaatspruitstuk. Het word denk ik nog wel een uitdaging op de throttle body perfect te laten aansluiten op het inlaatspruitstuk. Het laatste heeft een doorlaat van 44 mm dat uitgefreesd moet worden tot 65 mm. Er blijft dan aan de zijkanten weinig vlees over denk ik...
(2 June 2020, 01:47)Bromtol schreef: Dit is leuk topic zeg! Laat ik nu kortgeleden een B230K(H) gekocht hebben...
Ben wel vanplan benzine te behouden met een vacuum liftset op de carburateur.
Heb al het een en ander opgezocht over het vele lpg rijden ivm carburatie dus de bovengenoemde liftset is ter bescherming van de sproeiernaald.
Wat voor jou misschien ook een leuke upgrade zou kunnen zijn is een valvesaver-kit. Dit is een soort olieachtige vloeistof welke mee het spruitstuk in gaat en er voor zorgt dat de kleppen en zittingen minder hard slijten bij rijden op LPG. Ikzelf heb het al gekocht en ga ook zeker mijn bevingen posten
De shims op mijn heron kop zijn nog 4mm dik dus dat is wel leuk om te beginnen met de valvesaver test
En nu maar hopen dat het geen koptekst uit de fabeltjes krant is
Heb je een B230K of een b230KH? Die eerste heeft een 530 kop met de verbrandingsruimte in de kop. De 2e heeft de verbrandingruimte in de zuiger en heeft dus een geheel vlakke kop. Dit noemen ze de Heron kop (631) en het schijnt dat je die koppen niet kan vlakken. Of dit waar is? Geen idee.. bijde blokken zijn prima om op lpg te rijden vanwege de hoge compressieverhouding.
Valve saver kit heb ik al, en komt er ook op.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
@ bromtol de B230K of KH heeft een Solex Cisac register carburateur, geen constant vacuum carb, en dus geen naald. Alleen een hoop sproeiers en mengbuizen, die slijten niet van LPG.
De drijver van de vlotterkamer wil wel eens kapot stuiteren in de lege ruimte.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 42
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2020
De kop op de recent gekochte B230K is inderdaad een Heron kop. Vandaar dat ik ook "B230K(H)" benoemde.
Klopt Mark! Ben vanplan deze eraf te halen omdat ik op dit moment een pierburg DVG op mijn oude blok heb. Deze bevalt mij wel en het heeft niet die "stomme" EGR en air-pulse die bij de cisac van de B230K hoort. Met andere woorden, er komt het korte spruitstuk op van het motorblok welke ik nu heb incl Lpg verdamper en Carburateur, waar ik later de vacuum lift op maak.
Waar ik later over zat te denken:
De stelschroef van de LPG verdamper zou gestuurd moeten worden door een uitlaatsensor. Dit beteken dus dat er bij rijden zogoed als constant aan de schroef wordt gedraaid.
Geen idee of deze daar wel voor geconstrueerd is ivm dichtingen en sljtvastheid (bij normaal gebruik moet je daar heel af en toe eens aan draaien).
Misschien is er wel een unit verkijgbaar welke achter de verdamper wordt geplaatst. Dan zou het in twee stappen worden gedaan:
1. Verdamper verdampt vloeistof naar gas met een uitgangsdebiet wat net iets hoger ligt als dat je ooit gaat gebruiken.
2. "Unit" met stelschroef welke bedoeld is om constant geregeld te worden. Deze regelt de toevoer aan de hand van de sensor -> meer pk's theoretisch gezien?
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [
link]
Berichten: 66
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2007
De unit van de stag l plus set vervangt de mengschroef. Op die plek komt dus de stappenmotor geregelde schuif. De oude regelschroef kan in de kofferbak bij de reserve spulletjes.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
6 June 2020, 09:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 June 2020, 09:39 door BartJu.)
(2 June 2020, 18:53)wreccer schreef: De unit van de stag l plus set vervangt de mengschroef. Op die plek komt dus de stappenmotor geregelde schuif. De oude regelschroef kan in de kofferbak bij de reserve spulletjes.
Hallo Wreccer,
deze oplossing klinkt intersessant. Dat vind ik althans, en waarschijnlijk nog meer forumers met mij.In een
ander topic kwam het ook al even langs.
Zou je hier wat meer info over kunnen delen, ervaringen eventueel een paar foto's.
Het lijkt me een mooi en interessant onderwerp voor een nieuw topic!
Groet, Bart
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
28 June 2020, 20:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 June 2020, 20:31 door pepijnwk.)
(2 June 2020, 18:53)wreccer schreef: De unit van de stag l plus set vervangt de mengschroef. Op die plek komt dus de stappenmotor geregelde schuif. De oude regelschroef kan in de kofferbak bij de reserve spulletjes.
Wreccer heb je misschien een plaatje hoe de stappenmotor op de verdamper zit aangesloten? neemt de hoogte toe door de stappenmotor?
Verder ben ik wel benieuwd welke lamda sonde je er in hebt gedaan. Klinkt als erg interessante oplossing!!
Berichten: 66
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2007
Morgen zal ik eens foto's schieten. Lambda sonde is de goedkoopste Bosch met verwarming. Geloof 21 euro oid. Groetjes Robert
Berichten: 66
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2007
4 July 2020, 15:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 July 2020, 15:08 door wreccer.)
Hier is een fotootje van de stappenmotor regelschroef. Duurde wat langer dan gepland...
Hmm krijg hem niet toegevoegd
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Oke, het is al een wat ouder draadje, maar wat ik me nog afvraag: Gebruikt dit systeem alleen het signaal van de lambdasonde, of is er ook een signaal van de gasklep nodig? Ik kwam het volgende tegen:
https://nagaz24.com/stag-100-control-uni...ontroller/ Vergelijkbaar/hetzelfde als wat er eerder geopperd is, maar zover ik kan zien wordt er ook nog een gaskleppositiesensor toegepast. Ik wil in de toekomst graag iets vergelijkbaars gaan gebruiken.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997