Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
De teneur uit jullie reacties is toch wel dat ik eerst maar eens de conditie van mijn eigen motor moet checken. Waarom dit doen als ik inderdaad nog in goede conditie ben met de huidige motor?
Ik zag een filmpje voorbijkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=B0UtDN0nLXw
De man legt het wel uit maar ik begrijp niet goed waarom hij de motor 15 seconden laat lopen met zijn bougies een hele slag losgedraaid ...
Verder haalt hij de injectors los. Dat hoef ik toch niet te doen als ik de zekering van de benzinepomp loshaal?
Maakt het verder nog iets uit dat ik op LPG rijdt? [Auto start op benzine en schakelt na 10 seconden over op gas.]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
12 April 2020, 16:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2020, 17:05 door Grey240Polar.)
Hij doet het naar zijn zeggen om eventuele afzetting kan koolstof in de bougieschroefdraad te lossen en te verbranden om te voorkomen dat dat de testresultaten van de compressietest zou beïnvloeden (doordat het bijv. tussen de klepzittingen terecht zou komen). Injectors loshalen is ook een methode die werkt, ik vind het minder werk om de zekering van de pomp eruit te halen. Zelfde resultaat. Aangezien je auto niet start verwacht ik niet dat die op LPG over gaat.
Het lijkt erop alsof hij dit met koude motor doet terwijl zijn eigen service manual zegt "the engine should be at normal operating temperature". Voor de rest is het wel hoe het in zijn werk gaat, ik doe meestal een paar omwentelingen meer per cilinder (minimaal 7 volgens mijn Haynes manual).
Het maximaal toelaatbare verschil tussen de cilinders bedraagt volgens Volvo voor de B230F 0.2 MPa, wat gelijk staat aan bijna 2 bar of 28 PSI.
WTF: zijn achterste uitlaatpoort mist beide tapeinden (2:10)...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 146
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Je geeft aan dat je motor tegen de 400.00 km aan staat.
Om je een idee te geven: Ik kocht ooit eens een 745 op gas met B230 met tegen de 4 ton op de teller.
Ik reed er alle dagen mee heen en weer tussen Zwolle en Hilversum en heb er zo nog eens 100.000 km bij gezet. Toen de auto weg ging reed ik er nog steeds alle dagen die afstand mee.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
OK, dank je wel. Zo bezien kan ik er nog wel drie jaar mee vooruit dus. Maar omdat de ene motor de andere niet is toch maar even de compressietest na de paas! ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 42
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2020
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn en ga zelf mijn blok ook eens testen.
Heb een B200f met carburateur op benz en gas, maar vind de B230 stiekem wat mooier. Vooral door de vrijlopende kleppen die de cilinder niet kunnen raken en de grotere inhoud ivm rijden op gas. (meer inhoud voor gas = beter, right?!).
Eerst maar eens testen hoe het staat met het huidige blok, net als jij.
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [
link]
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
17 April 2020, 17:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 April 2020, 14:43 door Grey240Polar.)
Benzine is na inspuiting en menging met lucht evengoed een gas geworden.
Ik hoor tegenstrijdige berichten of de B200F een vrijloopmotor is. De een zegt van wel, de ander niet. Veiligheidshalve dus uitgaan van niet.
Het grootste verschil tussen de B200F en de B230F is het koppel. Het vermogen scheelt maar 5 pk (111 pk vs 116 pk volgens mijn instructieboekje modeljaar 1991), maar het koppel van de B230F is 27 Nm hoger (158 Nm vs 185 Nm), en dat voel je best wel.
De B200F kun je niet opjagen, accelereren gaat zoals het gaat. De B230F voelt levendiger maar is natuurlijk nog steeds geen snelheidsmonster.
Mijn B200F doet meestal 1:11,4 (lange afstanden, benzine), de leenauto met B230F die ik onlangs had deed 1:8,3 op LPG, dus ik gok dat die op benzine 1:10 doet bij dezelfde soort ritten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47