Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schuddende motor (B200)
#11
Nou we hebben het (deels) gevonden. Er blijkt dus geen katalysator en lambdasensor meer in de auto te zitten. Die hebben mijn voorgangers eruit gehaald. Er wordt dus te veel benzine geïnjecteerd. Dat was ook wel te zien aan de staat van de injectoren...
Ik ga ook de compressie meten binnenkort
Big Grin  knalrode Volvo 245.243 1990  Big Grin 
Antwoord
#12
Kat is ook niet echt nodig / verplicht.
Zou zeker geen nieuwe kopen, gewoon kat-loos door het leven gaan (paar grats pk's extra).
Sensor daarentegen is dan wel weer handig Big Grin

had je nog nooit de auto "uitgelezen" ?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#13
Een 1990'er had destijds idd geen verplichting tot het hebben van een katalysator (dat was pas vanaf 1993). Maar als de auto af-fabriek wèl een kat had (d.w.z. als je kentekenbewijs "U9" achter de handelsbenaming heeft staan) gelden er toch strengere eisen.

Uit het APK-handboek:
Citaat:b.  3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c.  0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;

M.a.w. ook al is deze auto van voordat katalysatoren verplicht werden, de emissie-eis van 0,5% CO is degene die gehaald moet worden.
Is dat haalbaar zonder katalysator maar met een verder goed werkend brandstofsysteem?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#14
Volgens mij wel, bij de APK keek ik wel s naar voor de gein en benzine-CO was altijd bizar laag. Mijn 240 had geen lambda sensor in de uitlaat (stekker was er ook af geknipt) maar wel een continue "lamda = 1 chip" , wegens LPG. Kat moet zichtbaar aanwezig zijn is dacht ik de eis, mag leeggeklopt zijn.
Misschien heeft jouw 240 een LPG installatie gehad ooit?

Dus zonder kat en een vast lambda signaal loopt de motor niet veel anders dan met, het enige wat mijn LPG 240 ervan merkte was dat ie wat minder soepel in de lage toeren liep op benzine.
Teveel benzine injecteren geven de injectoren niks om, maar zou je goed moeten merken in het verbruik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
(27 September 2019, 10:22)Rob schreef: Kat is ook niet echt nodig / verplicht.
Zou zeker geen nieuwe kopen, gewoon kat-loos door het leven gaan (paar grats pk's extra).
Sensor daarentegen is dan wel weer handig Big Grin

had je nog nooit de auto "uitgelezen" ?
Uitgelezen? Wat bedoel je daarmee?
Big Grin  knalrode Volvo 245.243 1990  Big Grin 
Antwoord
#16
Foutcodes uitlezen
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#17
Dat is een heel verhaal maar hier draait het om: er hangt een klein zwart doosje bij de linker motorkapscharnier, met een knopje, een LED en een plastic pennetje. Steek pennetje in gat 2 voor foutcodes in de injectie, en 6 voor codes in de ontsteking. Draai de sleutel tot op positie II.
Druk tussen 1 en 3 seconde op de knop, laat los en de LED knippert een soort morsecode in een serie van 3, bijvoorbeeld 1-3-1. Iedere keer 1 tot 3 seconde drukken geeft een code maar maximaal drie verschillende. 1-1-1 betekent 'ik heb geen foutcodes, alles is OK'. Maak net zo lang en vaak gebruik van dit systeempje tot je betrouwbaar dezelfde morsecode er uit krijgt, je kan niks fout doen.

De codes wissen is weer een andere procedure, maar dit kan handig zijn om te kijken of ze weer terug komen (sommige codes kunnen al van jaren geleden zijn).

Schrijf de codes hier. De omschrijvingen in de foutcodetabel zijn nauwelijks beter te begrijpen dan de foutcodes zelf.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
@ Marc1970 en Rob: dat klinkt alsof ik dat ook zou moeten kunnen inderdaad. laat ik dat dan maar eens gaan doen.
@ Grey240Polar: 'Maar als de auto af-fabriek wèl een kat had (d.w.z. als je kentekenbewijs "U9" achter de handelsbenaming heeft staan) gelden er toch strengere eisen. 'ja vermoedelijk is dat dus bij mijn auto het geval, maar ik ga het nog even checken.

Thnx!
Big Grin  knalrode Volvo 245.243 1990  Big Grin 
Antwoord
#19
Heb je al een duidelijke oplossing gevonden? Het lijkt of ik hetzelfde heb met mijn b200k

Grt Richard


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#20
Ben benieuwd of je antwoord krijgt van heideltje want die lijkt niet (meer) actief op dit forum:
Citaat:Lid sinds: 22 March 2019
Laatste bezoek
: 12 December 2019, 12:15
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 320 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 523 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.070 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 954 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 774 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.557 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.282 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.182 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.582 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.514 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)