Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
m40 bak vervangen voor m45 of m47
#1
ben in  mijn 244 uit 75 een andere motor en bak (m45) aan het in zetten.
Nu komt de onderste baksteun niet uit (lengte en hoogte) Oorspronkelijk zat er een m40 bak in. Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan veranderen. Wil er uiteindelijk een m47 bak in gaan zetten. Maar voor nu zou de m45 al erg leuk zijn.  Nu kan ik de bestaande steun vermaken maar wellicht zijn er al dergelijke steunen ??
Ik hoor het graag en alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 244, 242 (donor voor 244), 244 (donor voor 244), s60
Antwoord
#2
Uiteraard zijn die balken er, de M45 zat onder duizenden auto's. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de balk voor de M40 anders, hooguit zit er een andere beugel opgelast voor het rubber.
De 'standaard' balk is deze: https://ozvolvo.org/discussion/3815/m45-...sion-setup
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik heb een m45 balk maar de gaten in het chasis komen niet overheen als ik de b21 met m45 bak erin heb. het lijkt erop dat de gaten in het chasis te ver naar voren zitten om de m45 balk goed te monteren Om 1 of andere reden past het geheel niet. Ik weet dat de m40 bak korter is als de m45. Dus waar ik op hoopte is dat er of een ander rubber is of dat er een andere balk is om een m45 passsend te maken op een m40 chasis. Of zie ik iets over het hoofd??
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 244, 242 (donor voor 244), 244 (donor voor 244), s60
Antwoord
#4
Ik zou nog s heel goed kijken in de langsbalken of daar al niet de M45 t/m BW55 gaten inzitten, elke 240 is voorbereid op alle versnellingsbak-opties van die tijd.

De B20-M40 in de 240 was nogal een uitzondering. Misschien zijn de motorsteunen van de B20 anders waardoor de hele motor-bak-combi op iets een andere plek stond. Maar dan nog heeft je 240 al de gaten voor B21-M45.

Komt de aandrijfas wel op de goede plek uit?

Hier iemand die een B20-M40 vervangt door B230-M46, er zit een hele rits boutgaten onderin de langsbalk maar op één of andere manier komt ie ook scheef uit: https://www.flickr.com/photos/68144590@N...otostream/

Ben wel benieuwd waar dat in zit. Dwarsbalk misschien?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Iemand die het bakrubber vervangt, komt ineens scheef uit, dus bakrubbers zijn er blijkbaar ook in soorten en maten https://ozvolvo.org/discussion/5598/240-...ine-up-m46
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Bij het plaatsen van een m47 in een 142 uit 1973 hebben wij een rechthoekig m47 rubber gebruikt en de baksteun van de m40.
De montagegaten waren al voorbereid (automaat).
Antwoord
#7
Hoi

Alvast bedankt voor de reacties. Het is een orginele nederlandse 244. Maar er lag al een b21 in. Gekoppeld aan de m40 bak. Nu weet ik dat de eerste 244 ook nog delen van de 144 in zich hebben vandaar ook mijn vraag. Ik ga het uitzoeken. Van het weekend de achteras en aandrijfas maar eens plaatsen. Kwamen mee met de motor bak. Dan weet ik wellicht meer en wordt vervolgt. Ga in ieder geval ook nog even op zoek naar een m47 steun
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 244, 242 (donor voor 244), 244 (donor voor 244), s60
Antwoord
#8
Hier trouwens het betreffende topic van destijds...

http://volvolvo.nl/thread-6851.html


Pfff wat gaat de tijd toch snel...
Gelukkig staat het digitaal nog stil zo te zien, leuk om nog eens terug te lezen.
Werkt nog steeds naar behoren trouwens Smile.
Antwoord
#9
Waarschijnlijk moet ik mijn hoed opeten. De 240 uit 1975 was alleen te krijgen met de M40 of M41, pas in 1976 kwam de M45/46. Dus misschien heeft een Volvo chassisbalk uit 1975 nog geen gaten op de juiste afstanden voor een versnellingsbak uit 1976.

Ik kan me niet voorstellen dat Volvo de M45/46 niet had voorzien in 1975, maar goed. Misschien past het wel als je eerst het bakrubber vast zet en dan de motorkant laat zakken? Dat alles een beetje ingedrukt wordt?

Dat de hoogte niet klopt is ook wel raar, ik zag ergens vulplaten langskomen van ongeveer een centimeter dik voor onder de dwarsbalk. Maar geen idee voor welke bak die gebruikt werden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Voor mijn BW55 naar AW71 ombouw waren de gaten ook niet voorzien in een '76er. Door het langere staartstuk (overdrive) moest hier dus wat pas gemaakt worden. Ook was de tunnel wat nauw naar achteren toe. Ik wet het, is allemaal automaat en dus anders, maar wat ik maar wil zeggen: Vooral bij de vroege jaren (en daar valt 75 ook onder dus, is niet alles van de toekomst voorzien en moet je soms nog wat creatief/inventief zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 361 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 8 1.786 6 April 2019, 09:06
Laatste bericht: Grey240Polar
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 546 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 5.099 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  lager uitgaande as M47 vervangen TeunTimmermans 4 945 17 August 2018, 21:02
Laatste bericht: Marc1970
  BW35 vervangen? 244GL1978 13 3.045 31 May 2018, 20:01
Laatste bericht: 244GL1978
  Lager (of keerring?) BW35 transmissie vervangen Ohrtmann 1 1.651 16 December 2016, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  Adres voor balanceren aandrijfas markfranken 10 12.418 22 May 2016, 21:53
Laatste bericht: alexvanderlaan
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 1.703 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 6.815 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)