Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
(2 January 2019, 19:45)Grey240Polar schreef: (31 December 2018, 21:38)RM schreef: Ja de min loshalen is voldoende. Als die tegen de body aan komt is dat niet erg. De plus loshalen en die naast de accu leggen is kans op kortsluiting als die tegen de body komt of een ander component raakt die weer verbonden zit met de body. Weet je het niet zeker dan altijd eerst de min eraf en dan de plus.
Elektrisch gezien is het totaal irrelevant welke pool losneemt. Totaal, 100%. Ook als die losgenomen pluskabel tegen het chassis zou hangen is er niets aan de hand - de accu maakt immers geen deel meer uit van het circuit.
De enige reden om eerst de minpool te doen is omdat je met de sleutel op de moer van een pool tijdens het draaien een stukje chassis zou kunnen raken. Op de minpool maakt het niet uit als je het chassis mocht raken - die zit er immers aan verbonden. Mocht je hetzelfde met de pluspool doen (terwijl de minpool nog aangesloten is), dan laten zich de gevolgen raden.
Let even op bij voertuigen met de positieve pool aan het chassis (ja, die bestaan), dan doe je het uiteraard andersom.
Je hebt idd gelijk, ik weet ook niet waarom ik het eigenlijk mezelf zo heb aangeleerd. Maar er is idd geen circuit meer dus maakt niet uit.
Berichten: 36
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2015
(31 December 2018, 23:01)Marc1970 schreef: Doet je grootlicht-seinen het nog wel wel? Dan is dat is de 'dead headlights' stekker van het lichtrelais bij je voeten, die is gesmolten, dat kan je zelf ook oplossen zonder ambulance.
Het relais zit bij je linkervoet, onder het kleed, klein zilver Bosch blokje. Dat de stekker doorgebrand is, geeft niks. De stekker is alleen handig om alle draden in 1 keer op de juiste plek aan te sluiten. Je haalt de afzonderlijke draden met hun stekkertjes uit de puinhoop en steekt ze (evt. met een vers stekkertje) op hun pin aan het relais. Let uiteraard wel op dat ze elkaar niet kunnen raken anders krijg je verlichting bij je voeten.
Of je doet dit alleen voor de massadraad, dat is de draad die nu middenin de zwart geblakerde plasticklomp zit vastgesmolten.
Art heeft weer de plaatjes erbij: https://fo.tbforums.com/showpost.php?p=4...ostcount=7
Als je stekkers ververst, knijp dan het stekkertje echt goed vast liefst met het daarvoor bestemde gereedschap. En hang de bobine kabel op z'n plek. En een goed 2019 voor iedereen.
Je had helemaal gelijk! Dat was het probleem, opgelost door de garage. Ze hadden het gelukkig snel gevonden. Ik probeer steeds meer zelf te doen, maar electra vind ik onprettig...
Grijze 1993 Volvo 240 Polar U9