Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek?
#11
(2 January 2019, 19:45)Grey240Polar schreef:
(31 December 2018, 21:38)RM schreef: Ja de min loshalen is voldoende. Als die tegen de body aan komt is dat niet erg. De plus loshalen en die naast de accu leggen is kans op kortsluiting als die tegen de body komt of een ander component raakt die weer verbonden zit met de body. Weet je het niet zeker dan altijd eerst de min eraf en dan de plus.

Elektrisch gezien is het totaal irrelevant welke pool losneemt. Totaal, 100%. Ook als die losgenomen pluskabel tegen het chassis zou hangen is er niets aan de hand - de accu maakt immers geen deel meer uit van het circuit.
De enige reden om eerst de minpool te doen is omdat je met de sleutel op de moer van een pool tijdens het draaien een stukje chassis zou kunnen raken. Op de minpool maakt het niet uit als je het chassis mocht raken - die zit er immers aan verbonden. Mocht je hetzelfde met de pluspool doen (terwijl de minpool nog aangesloten is), dan laten zich de gevolgen raden.

Let even op bij voertuigen met de positieve pool aan het chassis (ja, die bestaan), dan doe je het uiteraard andersom.

Je hebt idd gelijk, ik weet ook niet waarom ik het eigenlijk mezelf zo heb aangeleerd. Maar er is idd geen circuit meer dus maakt niet uit.
Antwoord
#12
(31 December 2018, 23:01)Marc1970 schreef: Doet je grootlicht-seinen het nog wel wel? Dan is dat is de 'dead headlights' stekker van het lichtrelais bij je voeten, die is gesmolten, dat kan je zelf ook oplossen zonder ambulance.

Het relais zit bij je linkervoet, onder het kleed, klein zilver Bosch blokje. Dat de stekker doorgebrand is, geeft niks. De stekker is alleen handig om alle draden in 1 keer op de juiste plek aan te sluiten. Je haalt de afzonderlijke draden met hun stekkertjes uit de puinhoop en steekt ze (evt. met een vers stekkertje) op hun pin aan het relais. Let uiteraard wel op dat ze elkaar niet kunnen raken anders krijg je verlichting bij je voeten.
Of je doet dit alleen voor de massadraad, dat is de draad die nu middenin de zwart geblakerde plasticklomp zit vastgesmolten.

Art heeft weer de plaatjes erbij: https://fo.tbforums.com/showpost.php?p=4...ostcount=7

Als je stekkers ververst, knijp dan het stekkertje echt goed vast liefst met het daarvoor bestemde gereedschap. En hang de bobine kabel op z'n plek. En een goed 2019 voor iedereen.

Je had helemaal gelijk! Dat was het probleem, opgelost door de garage. Ze hadden het gelukkig snel gevonden. Ik probeer steeds meer zelf te doen, maar electra vind ik onprettig...
Grijze 1993 Volvo 240 Polar U9
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.492 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 494 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.064 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 790 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.587 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 773 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.202 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.393 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.612 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 21.240 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)