Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Inmiddels hebben we de witte 240 weer "rijdend". In de zin van de motor draait zodra je de sleutel omdraait. Maar daar heb je het dan ook mee gehad.
Als vervanger van de BW35 heeft de vorige eigenaar er zelf al een AW71L achter gehangen. Er moesten nog een paar zaken aangesloten worden (olieleidingen, aandrijfas, pook etc.) en dat is inmiddels ook gebeurd.
Bakolie weer wat aangevuld, gestart en rustig door alle "versnellingen" (P,R,N,D...) halen, helaas zonder resultaat. De auto verplaatst zich niet.
In welke richting moeten we gaan denken, want ik weet het niet. Jullie?
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Koppelvormer mogelijk stuk
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
(28 June 2018, 20:15)RM schreef: Koppelvormer mogelijk stuk
Dat is al iets, wat kan er aan zo’n ding kapot? Zou dat ook de olielekkage verklaren?
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Heb je hem al gespoeld, ik ben geen kenner wat betreft automaat bakken maar ik lees op internet dat een automaatbak intern kan vervuilen en als de koppelvormer geen druk op kan bouwen er dan ook niets gebeurt. Begin is met spoelen en het filter te vervangen.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zit er wel genoeg olie in? Ik heb ook wel eens zo gestaan. Totdat er voldoende in zit. De huidige olie is mooi rood? Welke dot af gaat er in?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
28 June 2018, 23:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 June 2018, 23:19 door Drk.)
Het carter is er onderuit geweest en alles is schoon gemaakt. Nadien de olie weer aangevuld tot zover als we dachten dat nodig was.
Mogelijk dat er toch niet voldoende olie inzit, zoals jij suggereert Joseph.
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Gezien dat de bak ombouw nog niet gereed was even het volgende.
Zit de koppelomvormer wel vast aan de flexplate/starterkrans/vliegwiel?
Olie bijvullen moet btw met draaiende motor in de P stand.
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Bijvullen zoals jij bijschrijft hebben we inderdaad gedaan.
Op zich nog niet zo'n gek idee wat betreft het vastzitten van de koppelomvormer. Het is de moeite om te checken. Aangezien de bak achter het blok hing zijn we er vanuit gegaan dat hij verder helemaal vast zat. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Even die alu kap met 4 bouten (kop 14) loshalen en dan zie je wel of er 4 bouten (kop 17) door de flexplaat aan de koppelomvormer zitten.
Zie nu wie je bent Dirk ergens rond Eersel toch? Welke witte 240 heb jij tegenwoordig? geen 940 meer?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Let op dat je de koppelomvormer goed op AW71 schuift. Er zit twee uitsteeksels op die de oliepomp in de bak aandrijven, als je die mist en het spul aandraait, gaat alles stuk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969