Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M47 Guibo flens naar gewone flens
#1
Als ik me niet vergis hebben de latere M47's de Guibo flens (dus met tussen rubber) en de eerdere een "gewone" flens voor gebruik i.c.m. kruiskoppeling.
Zijn die uitwisselbaar?
D.w.z. Guibo flens eraf en gewone flens erop?

Zo ja, dan zoek ik een gewone flens en voorste deel aandrijfas voor 240 met M47 met kruiskoppeling.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
goeie vraag, ik zou het precies andersom willen.. maar dan op een 46,,
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Voorste deel kardanas met kruiskoppeling heb ik liggen. Komt van een m46. Zelf zou ik altijd een even aantal kruiskoppelingen in een aandrijfas willen (iets met eenparige beweging) en een hardyschijf tegen trillingen, klappen en kleine hoekveranderingen.
Antwoord
#4
De motor ligt onder een iets andere hoek dan origineel en er ontstaat een trilling bij een bepaald toeren bereik. Mijn idee is juist dat de rubberen schijf te stug is om het hoekverschil op te vangen en dat daardoor de trilling ontstaat. Een kruiskoppeling lijkt me toleranter (maar slijt wellicht wel sneller).
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
Is het niet mogelijk dat op te vangen door het tussenlager te verhogen/verlagen? Sowieso een stuk goedkoper Wink
Antwoord
#6
Het betreft hier niet mijn EV combi project, maar een al omgebouwde 240.
Kun je de hoogte van dat tussenlager makkelijk aanpassen bij een 240?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
oudevolvo schreef:Het betreft hier niet mijn EV combi project, maar een al omgebouwde 240.
Kun je de hoogte van dat tussenlager makkelijk aanpassen bij een 240?
Nee dat gaat lastig vrees ik. Maar als er een.roodblok in zit, waarom dan.scheef? Is het niet veel makkelijker, goedkoper en duurzamer door de motor goed te stellen? Of is dit een Frankenstein project?
Desniettemin heb ik het voorste deel van een 240 kardanas met kruiskoppeling voor je liggn. Ik weet niet of het de juiste lengte is maar je.mag hem tegen verzendkosten hebben.
Antwoord
#8
Frankenstein zou ik het niet willen noemen. De motor uit de 240 in kwestie is te zien in deze blogpost http://www.oudevolvo.nl/blog/2016/06/01/...h-gereden/
Is dus niet een kwestie van nog even aanpassen.
In mijn EV combi heb ik hetzelfde probleem.

Nb. Dank voor het as aanbod, ik houd het even in gedachten. Ze gaan voor de zekerheid ook de staat van de twee kruiskoppelingen checken.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#9
Hi Lars, ik heb met mijn elektrische 240 precies dezelfde situatie: bij mij ligt de elektromotor ook onder een andere hoek dan het Redblock en ook ik heb (lichte) trillingen (brom) in de aandrijfas in een bepaald toerentalbereik. Wij hebben hardyschijf en alle kruiskoppelingen vervangen, dat wel enigszins hielp, maar de trillingen zijn nog niet helemaal verdwenen. Dus ik vrees dat het vervangen van de kruiskoppelingen bij de groene elektrische 240 ook niet gaat helpen. Goed idee om het voorste deel te vervangen door een (korter?) deel met kruiskoppeling in de as in plaats van de hardyschijf. Heb je daar een tekening van? Wil ik ook wel eens onderzoeken. Binnenkort spreek ik 'Amsterdam' ook weer, zal dan ook even met ze overleggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
#10
Hmm, pleit des te meer om dat in mijn EV combi anders te doen.
Nu ligt mijn motor ook wat hoger. Anders moest ik mijn subframe verlagen.
De motorsteun is ook al af. Ik zal de boel nog weer eens inbouwen zodra ik klaar ben met lassen en dan checken of alles netjes in lijn ligt.
Zo niet, dan is middensteun rubber iets omhoog verplaatsen een goede optie wellicht.

Terug naar de 240. Ik heb het onderdelenboek er even bij gepakt.
[Afbeelding: Cf5Thfp.jpg]
Nummer 15 en 16 geven respectievelijk:
M47 gewoon = 1232972 ex trans 1208542 = 1985 to 1993
M47 Guibo = 1209834 trans 1208542
En laat trans 1208542 nou precies 1985 tot 1993 zijn.
Dus ik vrees dat de gewone flens alleen past op de oudere bakken met mechanische telleraandrijving.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.152 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.786 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.993 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 5.407 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.776 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  740 M47 naar M90 ombouw xseto 10 10.841 11 February 2015, 19:12
Laatste bericht: Jw240
  B30 blok van automaat naar schakel Retsok 6 12.393 25 May 2014, 20:58
Laatste bericht: Retsok
  Van M45 naar M46 met OD in een 245DL 1979 WilbertL 15 9.408 21 February 2014, 21:46
Laatste bericht: Black Moose
  BW55 monteren op B230fd omgebouwd naar carburatie dukeGLT 12 7.647 6 December 2013, 17:16
Laatste bericht: skidje
  automaat knakt bij schakelen van r naar d en andersom Van Schellen 4 4.793 10 September 2013, 14:00
Laatste bericht: Sietse

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)