Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2013
Hallo,
Ik ga over een paar weken mijn versleten B30 blok vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
Deze revisiemotor komt uit een 164 automaat. Ikzelf heb een M410 met overdrive en die wil ik laten zitten.
Mijn vraag is: Kan een schakelbak zo overgezet worden, of moet er een ander toplager in?
Dat ik de koppelomvormer en vliegwiel moet vervangen voor mijn eigen spullen weet ik wel. Het gaat mij alleen om het toplager. Of dat hetzelfde is als bij een schakelbak.
Het onderdelenboek dat ik online kon vinden is niet erg duidelijk. Bovendien is mijn Zweeds ook niet helemaal zuiver. Vandaar waarschijnlijk dat het mij niet duidelijk is.
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De automaat heeft geen toplager maar een soort centreerpunt voor de flexplaat. Maar het gat in de krukas is hetzelfde, tenminste bij mijn B20 was dat zo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2013
Dus dan zou ik een nieuw toplager moeten monteren voordat de schakelbak er op kan?
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Aangenomen dat het bij een B30 hetzelfde zit als bij een B20 wel. Net als Marc geen B30 ervaring, maar verwacht niet dat Volvo het dan opeens anders doet.
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2013
Ik heb het even nagekeken, maar vanaf 1955 (B4B) tot ver in de jaren 90 (B230) hetzelfde toplager gebruikt. Kost net een tientje.
Bedankt voor de informatie.
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Retsok schreef:Ik heb het even nagekeken, maar vanaf 1955 (B4B) tot ver in de jaren 90 (B230) hetzelfde toplager gebruikt. Kost net een tientje.
Bedankt voor de informatie.
Vergeet niet die circlip om het lager op zijn plaats te houden
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2013
Inderdaad, beetje late reactie, maar de circlip is ook nodig. Intussen motor gewisseld, heleboel paarden teruggevonden. Met de juiste onderdelen in reserve, plug and play. Oude motor gedeeltelijk gedemonteerd. Het enorme olieverbruik werd veroorzaakt door overdruk in het carter. Waarschijnlijk versleten zuigerveren. De olie werd via de carterventilatie het luchtfilter ingeperst en via de klepdekselpakking over de motor. Dit laatste zorgde ervoor dat mijn auto altijd naar de patatboer stonk.
Bleek een zo goed als nieuwe gaskop op te zitten. Deze kun je binnenkort op dit forum te koop zien staan. Eerst alles even schoonmaken. Alles zit onder de olie.
20 jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.