Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: May 2014
Tijdens de warme periode een tijdje terug schakelde mijn Volvo 240 met M47 nogal beroerd.
Met name de eerste versnelling was flink proppen en z'n achteruit gaat ook niet van harte.
Met achteruit schakelen moet ik paar seconden wachten. Anders is het tanden poetsen.
't is trouwens een echte Zweed. Nu het weer wat kouder functioneert hij een stuk beter. Alles schakelde weer soepel zoals ik gewent ben.
Is hier sprake van toeval, zit het tussen de oren? Of is er daadwerkelijk een verband?
Wat valt er te onderhouden, afstellen aan de pook en bak?
Berichten: 361
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Hele simpele vraag, olie nagekeken? lekt hij ergens?
je weet maar nooit...
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Beide symptomen wijzen naar een slecht/te langzaam vrijkomende koppeling. Zet hem eens een slagje strakker.
Anders schuift de koppelingsplaat te traag over zijn splines, dat kan gesmeerd worden (als je de bak eraf haalt). Of hij kleeft ietswat aan het vliegwiel, laat hem eens lekker slippen dat-ie goed opwarmt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Bakolie op zn tijd vervangen en alles wat hierboven word aangegeven
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: May 2014
Bedankt.. Ik ga er als ik tijd heb mee aan de slag.
Bak en motor zijn in ieder geval kurkdroog
koppeling maakt sowieso altijd al een apart piepgeluidje als ik hem teveel laat slippen. Misschien glazige koppelingsplaat?
Kan het zijn dat er nog de originele koppelingsplaat er nog in zit?
Kan namelijk helemaal niks vinden in de onderhoudshistorie.. En die is toch wel vrij compleet. (De Auto is uit 87 en heeft 285.000 gereden)
Berichten: 565
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
kan inderdaad nog origineel zijn, dat is geen uitzondering
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik weet niet of je een kabel koppeling hebt of een hydraulische. In het laatste geval zou ik de cilinders eens nakijken/van nieuwe cupjes voorzien. Bij kabel ligt het voor de hand dat de plaat niet over de splines glijdt zoals dat hoort. Werd hierboven ook genoemd. In dat geval zou je kunnen proberen via het gat van de koppelingsgaffel wat olie op de as te spuiten. Als dat niet gaat zal de bak er af moeten.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Of misschien is de plaat eindelijk versleten en is het piepen afkomstig van de klinknagels in de koppelingsplaat. Toch maar eens kijken naar het geheel. De plaat kan je 'testen' door met de handrem erop in z'n 1 weg te proberen te rijden, dat moet lukken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969