Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeilijk schakelen bij warm weer?
#1
Tijdens de warme periode een tijdje terug schakelde mijn Volvo 240 met M47 nogal beroerd.

Met name de eerste versnelling was flink proppen en z'n achteruit gaat ook niet van harte.

Met achteruit schakelen moet ik paar seconden wachten. Anders is het tanden poetsen.


't is trouwens een echte Zweed. Nu het weer wat kouder functioneert hij een stuk beter. Alles schakelde weer soepel zoals ik gewent ben.

Is hier sprake van toeval, zit het tussen de oren? Of is er daadwerkelijk een verband?

Wat valt er te onderhouden, afstellen aan de pook en bak?
Antwoord
#2
Hele simpele vraag, olie nagekeken? lekt hij ergens?
je weet maar nooit...
Antwoord
#3
Beide symptomen wijzen naar een slecht/te langzaam vrijkomende koppeling. Zet hem eens een slagje strakker.

Anders schuift de koppelingsplaat te traag over zijn splines, dat kan gesmeerd worden (als je de bak eraf haalt). Of hij kleeft ietswat aan het vliegwiel, laat hem eens lekker slippen dat-ie goed opwarmt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bakolie op zn tijd vervangen en alles wat hierboven word aangegeven

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#5
Bedankt.. Ik ga er als ik tijd heb mee aan de slag.

Bak en motor zijn in ieder geval kurkdroog

koppeling maakt sowieso altijd al een apart piepgeluidje als ik hem teveel laat slippen. Misschien glazige koppelingsplaat?

Kan het zijn dat er nog de originele koppelingsplaat er nog in zit?
Kan namelijk helemaal niks vinden in de onderhoudshistorie.. En die is toch wel vrij compleet. (De Auto is uit 87 en heeft 285.000 gereden)
Antwoord
#6
kan inderdaad nog origineel zijn, dat is geen uitzondering
Antwoord
#7
Ik weet niet of je een kabel koppeling hebt of een hydraulische. In het laatste geval zou ik de cilinders eens nakijken/van nieuwe cupjes voorzien. Bij kabel ligt het voor de hand dat de plaat niet over de splines glijdt zoals dat hoort. Werd hierboven ook genoemd. In dat geval zou je kunnen proberen via het gat van de koppelingsgaffel wat olie op de as te spuiten. Als dat niet gaat zal de bak er af moeten.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#8
Of misschien is de plaat eindelijk versleten en is het piepen afkomstig van de klinknagels in de koppelingsplaat. Toch maar eens kijken naar het geheel. De plaat kan je 'testen' door met de handrem erop in z'n 1 weg te proberen te rijden, dat moet lukken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.149 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 4.914 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski
  automaat knakt bij schakelen van r naar d en andersom Van Schellen 4 4.584 10 September 2013, 14:00
Laatste bericht: Sietse
  Spontaan schakelen van AW bak bij 100 km/u!!!!! skidje 6 4.403 3 October 2012, 11:42
Laatste bericht: oudevolvo
  J-type Overdrive stopt met functioneren als de motor warm is daanheijn 2 3.238 2 June 2012, 16:07
Laatste bericht: daanheijn
  knarsend geluid bij schakelen naar 5e versnelling Volvo 240. volvomachinery 8 5.774 25 May 2012, 20:48
Laatste bericht: volvomachinery
  M46-overdrive schakelt warm niet/slecht uit. roel604 14 9.759 22 October 2011, 22:16
Laatste bericht: pwassink
  automaatbak BW35 geeft behoorlijk harde klap bij schakelen lyries 8 6.433 3 October 2011, 19:41
Laatste bericht: volvodutchy
  OD valt af en toe uit als motor warm is job245 13 6.035 5 March 2011, 23:02
Laatste bericht: wakka
  'Zingende' M46, m.n. bij gas geven en schakelen Vincent244 8 5.455 28 September 2010, 10:21
Laatste bericht: Vincent244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)