Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro?
#1
Ik heb ongeveer hetzelfde bij mijn M47 bak. Schakelen tussen 1,2,3,4,5 gaat best prima.
Maar van vooruit naar achteruit of vanuit achteruit naar 1 gaat best lastig. Naar achteruit gaat meestal gepaard met ratelende tandwielen, als je hem er snel in kleunt voor kom je het. Een andere keer valt hij keurig netjes zonder geluid met een klik op zijn plek.

Na het stellen van de koppelingskabel niet veel verbetering. Wat kan dit nog meer veroorzaken, zo te horen staat de koppeling niet stil. Volgens mij was het druklager nog netjes soepel. Kan het toplagertje ook zoiets veroorzaken?
Antwoord
#2
De plaat moet over splines van op de ingaande as vd bak kunnen schuiven, die moet gesmeerd, en het druklager schuift over een buis die ook wel wat vet mag hebben, en het draaipunt vd ontkoppelarm. Molyvet is hier een goede, tenminste dat pak ik ervoor.
Er zijn allerlei soorten officieel 'koppelingsvet'.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ok dus toplagertje heeft er niet zoveel mee van doen? Dan ga ik eens proberen of ik via het gat voor de hevel nog eea kan smeren.
Antwoord
#4
Het toplager is het voorste van de 3 lagers van de ingaande as, maar het is meer ter ondersteuning dan ter draaiing (daarom is het ook maar zo'n kleintje). Het draait alleen als er verschil is tussen de draaisnelheid van krukas en ingaande as, en dat is alleen als de bak ontkoppelt is.
Slechte toplagers hoor je alleen dan zoemen/ruisen etc, en dat geluid hoor je lang voordat het toplager echt problemen maakt (in extremo als het vastloopt heb je een soort permanente aandrijving, wat je ook ontkoppelt).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik hoor in ieder geval niets. Om de lagertjes een beetje te testen ben ik al heuveltjes achteruit afgerold met versnelling in de vooruit en vice versa.
Hopelijk zit het dan wat meer richting druklager en is die van buitenaf te bevetten. Smile
Antwoord
#6
Inmiddels niet veel aan de auto gedaan. ermee leren leven heeft me geleerd dat als ik merk dat een versnelling moeilijk wil pakken, dan eerst in de 4 zetten en dan gaat hij daarna wel makkelijk in de gewenste versnelling.

Dus begin me af te vragen of het m'n koppeling is. Zijn er ervaringen met defecte synchroringen van de M47?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 613 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 5.546 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.208 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.323 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Moeilijk schakelen bij warm weer? Mr. Brown 7 8.919 30 May 2016, 22:19
Laatste bericht: Marc1970
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 5.898 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.298 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.374 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 16.671 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 16.517 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)