Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb ongeveer hetzelfde bij mijn M47 bak. Schakelen tussen 1,2,3,4,5 gaat best prima.
Maar van vooruit naar achteruit of vanuit achteruit naar 1 gaat best lastig. Naar achteruit gaat meestal gepaard met ratelende tandwielen, als je hem er snel in kleunt voor kom je het. Een andere keer valt hij keurig netjes zonder geluid met een klik op zijn plek.
Na het stellen van de koppelingskabel niet veel verbetering. Wat kan dit nog meer veroorzaken, zo te horen staat de koppeling niet stil. Volgens mij was het druklager nog netjes soepel. Kan het toplagertje ook zoiets veroorzaken?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
9 June 2015, 09:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 June 2015, 09:54 door Marc1970.)
De plaat moet over splines van op de ingaande as vd bak kunnen schuiven, die moet gesmeerd, en het druklager schuift over een buis die ook wel wat vet mag hebben, en het draaipunt vd ontkoppelarm. Molyvet is hier een goede, tenminste dat pak ik ervoor.
Er zijn allerlei soorten officieel 'koppelingsvet'.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ok dus toplagertje heeft er niet zoveel mee van doen? Dan ga ik eens proberen of ik via het gat voor de hevel nog eea kan smeren.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het toplager is het voorste van de 3 lagers van de ingaande as, maar het is meer ter ondersteuning dan ter draaiing (daarom is het ook maar zo'n kleintje). Het draait alleen als er verschil is tussen de draaisnelheid van krukas en ingaande as, en dat is alleen als de bak ontkoppelt is.
Slechte toplagers hoor je alleen dan zoemen/ruisen etc, en dat geluid hoor je lang voordat het toplager echt problemen maakt (in extremo als het vastloopt heb je een soort permanente aandrijving, wat je ook ontkoppelt).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik hoor in ieder geval niets. Om de lagertjes een beetje te testen ben ik al heuveltjes achteruit afgerold met versnelling in de vooruit en vice versa.
Hopelijk zit het dan wat meer richting druklager en is die van buitenaf te bevetten.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Inmiddels niet veel aan de auto gedaan. ermee leren leven heeft me geleerd dat als ik merk dat een versnelling moeilijk wil pakken, dan eerst in de 4 zetten en dan gaat hij daarna wel makkelijk in de gewenste versnelling.
Dus begin me af te vragen of het m'n koppeling is. Zijn er ervaringen met defecte synchroringen van de M47?