Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Beste mede-volvofanaten,
Ik heb mijn M46 OD bak er inmiddels een half jaar onder zitten (+-1500km), naar volle tevredenheid en nooit iets gehoord.
Echter: nu hoor ik de bak duidelijk wanneer de auto in z'n vrij staat, en vanmiddag ook bij het rijden. Het zingende geluid wordt helemaal duidelijk hoorbaar bij schakelen van 1 naar 2, 2 naar 3, en bij hard gas geven (o.a. op snelweg in 4 (met OD uit) van 100-120). Het verdwijnt dan echter ook weer daarna, bij dezelfde 120km/u.
Is dit een laag oliepijl van de bak? Want hij schakelt wel normaal, ook in OD, en ook in achteruit zonder te knarsen (iets dat normaal beide op een te droge bak wijst).
Ook is hij keurig droog aan de onderkant zonder zweetplekken. In april was bij de APK het oliepeil ook nog perfect (drie maanden na inbouw).
vreemd, niet? ???
PS hier http://volvolvo.nl/forum/topic,8073.0/ las ik over een geluid, maar dat is juist bij gas loslaten, vandaar een nieuw topic.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Iemand nog enig idee? :
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nou nee, beetje vreemde combinatie van klachten voor ÃÃn versnellingsbak. Hoor je het geluid ook als je stilstaat? ALs je er eronderkruipt terwijl de auto in z'n vrij draait?
Zet hem met z'n neus tegen een muur, de achteras op bokken, schakel een versnelling in en 'rijden' maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Bedankt voor je reactie Marc,
Ja, hij geeft ook een sterk 'meedraaiend' geluid in z'n vrij als ik eronder kruip, sterker dan hij altijd gedaan heeft en normaal is bij Volvo's.
Ik zal kijken wanneer ik hem even achter op bokken kan zetten en de wielen vrij kan laten lopen, goed idee. (het is nu alleen niet zo heel lekker sleutelweer in het zuiden  )
Ik houd je op de hoogte
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
buitenkansje voor als je het opgeeft: http://link.marktplaats.nl/379008694
Voor de klagers, hij is niet van mij...
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Is het niet het druklager? Kabel iets losser stellen!
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Bedankt voor jullie reacties!
Hier is wat ik gedaan heb: Op bokken gezet, maar het geluid bleef inderdaad.
Ik heb de koppelingskabel vervangen, aangezien die niet meer versteld kon worden, schroefje was helemaal lensgedraaid (wie verzint het ook om een kunststof stelwieltje te maken?  ). Dus een en ander verwijderd, nieuw ingezet, maar geluid bleef nog steeds. Koppelde wel makkelijker dan de oude kabel. Dus ik ben een stukje voorzichtig gaan rijden (nog wel een keer 'tanden gepoetst' bij achteruit zetten...), en na een paar km ging het vanzelf weg.
Wel doet-ie het nog zagjes stationair en schakelend van 1 naar 2, maar niet meer dat geloei dat ik hierboven beschreef.
Wat het geweest is? ??? Druklager ??? braampje op tandwielen ??? olietekort ???
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Hoe groot is je vrije slag? Heb je een originele kabel gebruikt?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Vrije slag van de koppelingsboom is enkele mm's, zoals in m'n Haynes manual ook aangegeven staat. De vrije slag is wel iets beter dan eerst (aangezien die oude kabel niet meer versteld kon worden). Hij koppelt ook iets beter vind ik.
Het is een originele Volvo-kabel die ik erin gezet heb, met ijzeren buitenkant en identiek aan de oude (wel met goed stelwiel dan  ).
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
|