Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Zingende' M46, m.n. bij gas geven en schakelen
#1
Beste mede-volvofanaten,
Ik heb mijn M46 OD bak er inmiddels een half jaar onder zitten (+-1500km), naar volle tevredenheid en nooit iets gehoord.
Echter: nu hoor ik de bak duidelijk wanneer de auto in z'n vrij staat, en vanmiddag ook bij het rijden. Het zingende geluid wordt helemaal duidelijk hoorbaar bij schakelen van 1 naar 2, 2 naar 3, en bij hard gas geven (o.a. op snelweg in 4 (met OD uit) van 100-120). Het verdwijnt dan echter ook weer daarna, bij dezelfde 120km/u.

Is dit een laag oliepijl van de bak? Want hij schakelt wel normaal, ook in OD, en ook in achteruit zonder te knarsen (iets dat normaal beide op een te droge bak wijst).
Ook is hij keurig droog aan de onderkant zonder zweetplekken. In april was bij de APK het oliepeil ook nog perfect (drie maanden na inbouw).

vreemd, niet? ???

PS hier http://volvolvo.nl/forum/topic,8073.0/ las ik over een geluid, maar dat is juist bij gas loslaten, vandaar een nieuw topic.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#2
Iemand nog enig idee? :Smile
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#3
Nou nee, beetje vreemde combinatie van klachten voor ÃÃn versnellingsbak. Hoor je het geluid ook als je stilstaat? ALs je er eronderkruipt terwijl de auto in z'n vrij draait?
Zet hem met z'n neus tegen een muur, de achteras op bokken, schakel een versnelling in en 'rijden' maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt voor je reactie Marc,
Ja, hij geeft ook een sterk 'meedraaiend' geluid in z'n vrij als ik eronder kruip, sterker dan hij altijd gedaan heeft en normaal is bij Volvo's.

Ik zal kijken wanneer ik hem even achter op bokken kan zetten en de wielen vrij kan laten lopen, goed idee. (het is nu alleen niet zo heel lekker sleutelweer in het zuiden Tongue)

Ik houd je op de hoogte Smile
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#5
buitenkansje voor als je het opgeeft: http://link.marktplaats.nl/379008694


Voor de klagers, hij is niet van mij...
Antwoord
#6
Is het niet het druklager? Kabel iets losser stellen!
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#7
Bedankt voor jullie reacties!

Hier is wat ik gedaan heb: Op bokken gezet, maar het geluid bleef inderdaad.

Ik heb de koppelingskabel vervangen, aangezien die niet meer versteld kon worden, schroefje was helemaal lensgedraaid (wie verzint het ook om een kunststof stelwieltje te maken? Tongue). Dus een en ander verwijderd, nieuw ingezet, maar geluid bleef nog steeds. Koppelde wel makkelijker dan de oude kabel. Dus ik ben een stukje voorzichtig gaan rijden (nog wel een keer 'tanden gepoetst' bij achteruit zetten...), en na een paar km ging het vanzelf weg.
Wel doet-ie het nog zagjes stationair en schakelend van 1 naar 2, maar niet meer dat geloei dat ik hierboven beschreef.

Wat het geweest is? ??? Druklager ??? braampje op tandwielen ??? olietekort ???
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#8
Hoe groot is je vrije slag? Heb je een originele kabel gebruikt?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#9
Vrije slag van de koppelingsboom is enkele mm's, zoals in m'n Haynes manual ook aangegeven staat. De vrije slag is wel iets beter dan eerst (aangezien die oude kabel niet meer versteld kon worden). Hij koppelt ook iets beter vind ik.

Het is een originele Volvo-kabel die ik erin gezet heb, met ijzeren buitenkant en identiek aan de oude (wel met goed stelwiel dan Big Grin).
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Moeilijk schakelen bij warm weer? Mr. Brown 7 9.556 30 May 2016, 22:19
Laatste bericht: Marc1970
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.495 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 5.764 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski
  automaat knakt bij schakelen van r naar d en andersom Van Schellen 4 4.929 10 September 2013, 14:00
Laatste bericht: Sietse
  Spontaan schakelen van AW bak bij 100 km/u!!!!! skidje 6 4.941 3 October 2012, 11:42
Laatste bericht: oudevolvo
  knarsend geluid bij schakelen naar 5e versnelling Volvo 240. volvomachinery 8 6.245 25 May 2012, 20:48
Laatste bericht: volvomachinery
  automaatbak BW35 geeft behoorlijk harde klap bij schakelen lyries 8 7.119 3 October 2011, 19:41
Laatste bericht: volvodutchy
  Zingende kardan ZoZo 5 4.786 4 October 2010, 15:34
Laatste bericht: SFRC
  zwaar schakelen M46 roel604 13 6.694 30 May 2010, 23:05
Laatste bericht: Rob
  schakelen automaat erik 1 2.624 22 July 2008, 11:27
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)