Berichten: 29
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
'k ben gaan informeren bij een LPG-specialist.
Hij raade voor mijn mechanische-injectie B230E een speciale NECAM-installatie aan, maar die zijn blijkbaar moeilijk te verkrijgen want ze maken die blijkbaar niet meer.
Een gewone installatie zou te veel problemen geven met backfire, wist hij te vertellen (dat las ik hier ook al op het forum).
Als tweede oplossing (waarschijnlijk de goedkoopste oplossing), raade hij mij aan de mechanische-injectie te vervangen door een carburateur, wat alle problemen met backfire volledig uitsluit. Heeft iemand dit al gedaan en zo ja wat zijn jullie bevindingen?
En anders, weet er iemand waar ik zo'n NECAM nog kan vinden?
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Die NECAM zou een "lekkende trap" hebben waardoor deze beter geschikt is voor K-jettronic. Mijn zwager rijdt met zo'n ding op K-jettronic en inderdaad, geen backfires ook al start ie altijd op gas en heeft het ding een poos te arm gelopen.
Je zou een gewone gasinstallatie kunnen laten inbouwen en later de verdamper kunnen veranderen naar een Necam.
Als je inderdaad voor goedkoop wil gaan dan is de ombouw naar carburateur een idee. Een ander idee is het VSi systeem dat ik aan het bouwen ben op een V6. Maar dat is niet goedkoop en nog niet uit de experimentele fase (nog 2 weken, schat ik)
Een B230 terug naar carburateur... Wel zonde. En of het de goedkoopste oplossing is, enkel als je handig bent en de onderdelen in goede staat voor weinig op de kop kan tikken.
Lees mijn Homebrew Megasquirt-topic eens door ?
Berichten: 29
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Zo'n VSI-systeem zou natuurlijk prachtig zijn, maar ik ben een beetje bang van de kostprijs. Alhoewel ik natuurlijk de onderdelen kan gebruiken van de LPI van mijn saab (een SGIS van bigas), of niet soms?
Dan zou ik dus, als ik het goed begrepen heb uit jou topic "Homebrew Megasquirt" alleen nog maar zo'n Megasquirt nodig hebben?
Maar hoeveel kost die en aangezien ik er zelf geen kaas van gegeten heb om die zelf te installeren, is daar veel werk aan om dit te laten doen?
't is natuurlijk wel een mooi systeem, aangezien je het vermogen nog wat kan opdrijven en vooral het verbruik wat terugdrijven (van 1/7 bij een gewone installatie naar 1/10). Dat scheelt toch snel wat litertjes LPG als je naar het zuiden rijd!!!
En zo'n NECAM, weet iemand of die gemakkelijk te vinden zijn in Nederland, in België blijkbaar niet?
De carburateur zal inderdaad de laatste optie zijn aangezien ik dan zelfs vermogen verlies op benzine. Wel is het voor mij niet zo moeilijk om aan een carburateur te geraken voor een mooi prijsje. Maar ik kan hem wel niet zelf plaatsen.
'k heb nu eigenlijk al drie mogelijkheden, wat het uiteindelijk des te moeilijker maakt om te kiezen!
Maar ja, 'k heb ondertussen nog mijn Saabke om goedkoop mee rond te toeren, 'k sta natuurlijk wel te popelen om met mijn GLT wat kilometers af te leggen, 't is te jammer om hem deze zomer de zon niet te laten zien. En eigenlijk heb ik wat plaatsgebrek in mijn Saab om deze zomer op reis te gaan.
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Nou... Voor een 4 cilinder is het een stuk minder lastig dan voor de V6. Alleen het spruitstuk eraf en er weer op sleutelen en de aanpassingen was al een dag werk.
De 4 cilinder is veel toegankelijker. En je hebt maar 4 injectoren nodig die je op 1 rail kan kopen. 1 juni is de deadline voor de V6 dat alles correct moet zijn. Wellicht dat ik dan een paar auto's van anderen onder handen ga nemen. Maar dat doe ik niet zomaar. Dan wil ik de auto ook zo afleveren dat je nooit meer terug komt (op een positieve manier). Hooguit voor een keer afstellen.
De gascomponenten uit de Saab zul je niet kunnen gebruiken. Je krijgt dan simpelweg geen goedkeur op de spullen en dus geen LPG vermelding in het kentekenbewijs.
Hou het Megasquirt-topic in de gaten. Er lopen hier genoeg technische mensen rond die dit op kunnen pakken. Volgens mij is er best vraag naar. Bovendien moeten we nog goedkoper aan de spullen zien te geraken.
Berichten: 29
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk, maar ik weet dit niet zeker, dat dit in België wel mogelijk is om de installatie van mijn SAAB over te plaatsen en toch een goedkeuring te krijgen bij de technische keuring.
Als alles natuurlijk technisch te verwezenlijken valt!
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
tjoene schreef:Ik denk, maar ik weet dit niet zeker, dat dit in België wel mogelijk is om de installatie van mijn SAAB over te plaatsen en toch een goedkeuring te krijgen bij de technische keuring.
Als alles natuurlijk technisch te verwezenlijken valt!
Is je Saab installatie zo oud dan? Staat er geen R67-01...... keur op de onderdelen?
Naar mijn weten is de LPG keuring in Belgie strenger dan in Nederland :o
Berichten: 29
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Ze is nog maar een jaar oud, 't is een lpi-installatie
SGIS van BIGAS
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ahh.. Maar dan heb je een gas-loze Saab ? En de tank zal niet zonder meer in de Volvo passen ? Er zitten gaten in je inlaatspruitstuk die je dan dicht zult moeten maken. Bovendien heb je dan een keer demonteren en afdichten + monteren, nieuwe montagematerialen zoeken, andere tank bestellen... Ik denk niet dat het handig is. Maar wel erg leuke spullen om mee te werken.
Berichten: 29
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
De tank is een cylindrische tank van 85 liter, in principe kan ik die wel overplaatsen, gewoon in de koffer van de volvo maar dan verlies ik enorm veel plaats en is mijn break-effect naar de knoppen. En 't is juist daarvoor dat ik de 245 gekocht heb. Dus 't is inderdaad geen oplossing en moet ik op zoek naar een meer passende oplossing.
Blijkbaar bestaan er nu ringtanks die verticaal kunnen geplaatst worden, dus op de plaats van het reserve wiel. Want zo'n kleine cylinder onder de koffer mag blijkbaar niet meer gedaan worden in België, je krijgt er geen goedkeuring voor op de technische keuring.
'k ben wel tevreden dat m'n SGIS-installatie zou passen in combinatie met een megasquirt. En die gasloze SAAB is dan eigenlijk toch maar voor een wekelijks ritje rond de kerk.
aab 99 bj 81 (opgeroest)<br />Saab 900 bj 93 (verkocht)<br />Volvo 240 GLT bj 89 (Estate)
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
tjoene schreef:De tank is een cylindrische tank van 85 liter, in principe kan ik die wel overplaatsen, gewoon in de koffer van de volvo maar dan verlies ik enorm veel plaats en is mijn break-effect naar de knoppen. En 't is juist daarvoor dat ik de 245 gekocht heb. Dus 't is inderdaad geen oplossing en moet ik op zoek naar een meer passende oplossing.
Blijkbaar bestaan er nu ringtanks die verticaal kunnen geplaatst worden, dus op de plaats van het reserve wiel. Want zo'n kleine cylinder onder de koffer mag blijkbaar niet meer gedaan worden in België, je krijgt er geen goedkeuring voor op de technische keuring.
Als onderbouw niet mag en je wil de laadruimte intact laten, dan blijft inderdaad alleen een ringtank over.Maar die hebben in het algemeen weinig literinhoud. Toch vrij vervelend als je zo vaak moet tanken, vind ik.
Misschien kun je hier je licht eens opsteken. Zijn bereidwillige mensen als je om informatie vraagt, is mijn ervaring.
http://www.lpg-europe.com/webshop/