20 September 2012, 17:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2012, 18:37 door Coenraad.)
Ongeveer 15 dkm geleden de koppelingsplaten van mijn 240 turbo met B21ET vervangen voor standaard vervangingsplaten.
Het blok levert ruim 350 NM en 200PK.
Sinds enige tijd trad enige slip op bij het inschakelen van de overdrive op de snelweg. Door een paar seconden te wachten met gas geven was het probleem weg.
Nu treed er ook slip op als je (zonder te schakelen of koppelen) in de 3e of 4e versnelling rijdt. Het is maar even en altijd tussen de 3000 en 4000 rpm bij plankgas waar het optimale koppel zit. Behoorlijk vervelend omdat je niet lekker door kan rijden.
Ik heb de vrije slag van de koppelarm gemeten, deze sit op ca 5 mm. Als je de handremproef doet in de 2e versnelling en wat gas erop dan slaat de motor keurig af of trekt door de handrem heen.
Enkele opties;
* Door koudere weer meer effect van nieuwe (overmaats) intercooler dus koppel (te) hoog?
* Olie op de koppelingsplaten?
* Drukgroep defect?
* Wat is eigenlijk het maximale koppel wat standaard koppelingsplaten aankunnen
* zeg het maar...
Het lijkt mij niet logisch dat nieuwe koppelingsplaten na maar 15 DKM zijn versleten, maar waarom toch slip?
Wie heeft ervaring met het koppelfalen?
Ik ben erg benieuwd
Het blok levert ruim 350 NM en 200PK.
Sinds enige tijd trad enige slip op bij het inschakelen van de overdrive op de snelweg. Door een paar seconden te wachten met gas geven was het probleem weg.
Nu treed er ook slip op als je (zonder te schakelen of koppelen) in de 3e of 4e versnelling rijdt. Het is maar even en altijd tussen de 3000 en 4000 rpm bij plankgas waar het optimale koppel zit. Behoorlijk vervelend omdat je niet lekker door kan rijden.
Ik heb de vrije slag van de koppelarm gemeten, deze sit op ca 5 mm. Als je de handremproef doet in de 2e versnelling en wat gas erop dan slaat de motor keurig af of trekt door de handrem heen.
Enkele opties;
* Door koudere weer meer effect van nieuwe (overmaats) intercooler dus koppel (te) hoog?
* Olie op de koppelingsplaten?
* Drukgroep defect?
* Wat is eigenlijk het maximale koppel wat standaard koppelingsplaten aankunnen
* zeg het maar...
Het lijkt mij niet logisch dat nieuwe koppelingsplaten na maar 15 DKM zijn versleten, maar waarom toch slip?
Wie heeft ervaring met het koppelfalen?
Ik ben erg benieuwd
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio