Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke motoren zijn geen vrijlopers?
#1
Afgelopen zaterdag heb ik de koppakking vervangen bij een B200 F motor. De cilinderkop heeft no 1000530, nokkenas M. Tot mijn verbazing had de zuiger aan de bovenkant geen verzonken maar een verhoogd deel. Dit deel steekt ongeveer 3 mm boven de cilinderkoppakking uit. De kleppen raken dus wel degelijk de zuigers als de distributieriem zou breken. Dus deze motor B200F in een 240 van 1993 is dus beslist geen vrijloper. Dit dus in tegenstelling wat ik zelf verkondigd heb en wat ik ook wel van anderen heb gelezen.
Wie weet hier het fijne (meer) van?
Timen
Antwoord
#2
De B200F is inderdaad geen vrijloper :

http://members.a1.net/karl.anger/freilaufer.html
Antwoord
#3
Hello,

Durf ik tegen te spreken.
De B200 en de B230 bestonden in 2 uitvoeringen.
De verbrandingruimte in de kop of de verbrandingruimte in de "piston".
De laatst genoemde is idd geen vrijloper.
Soms wordt de veronderstelling gemaakt dat alle B230 na 87 Hern motoren zijn. Ik heb zo es heel goedkoop eeen B230 K blok gehaald bij een garage: riem was over en ze waren ervan overtuigd dat het fataal was.
Het bleek een gewone B230 te zijn. Ik had "geluk".lol

Greetsels

Alexander
Antwoord
#4
Het wordt er niet duidelijker op. Is er iemand die het precies weet met motornummer, motortype e.d.
Timen
Antwoord
#5
nee, Heron koppen worden te pas en te onpas toegepast Big Grin
je weet het pas als je de kop los hebt Sad is mij ook al twee keer over komen dat ik dacht dat ik de juiste vervangende kop had, totdat ik de orginele los had :evil: :evil: :evil: :evil:
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#6
1000 631 heron
1000 530 standaard kop
1000 531 FB kop

Dit nummer staat net boven de uitlaatcollector op de kop.
Enkel van toepassing op de 4 cilinder motoren.

Greets

Lex

kaasie, is toch oki he?
Antwoord
#7
http://www.turbobricks.com/specs.php?content=sohc_heads
en:
alexander240glt schreef:de 631 heeft geen verbrandingskamers.
Dit is de zogenaamde Heron kop. De verbrandingskamer zit in de piston.
De distributieriem wissels moet hier heel nauw gevolgd worden: deze motor is geen vrijloper.

Wat de andere nummers betreft.

De 530 en de 531 hebben we op een B200K en B230K aangetroffen. Op de meeste B230F en K liggen deze beide.

De Heron is niet zo veel verbouwd geweest naar de info die wij hebben.

En dan moet je eens naar volvo zelf bellen. Die slaan helemaal tilt.

Alle holle koppen (van de B23/B200/B230) passen op deze blokken.
Alle nokkenassen uit de 7/9 reeks zijn geschikt voor de 2reeks. Omgkeerd gaat ook maar dan moet je de ontsteking veranderen.

Vanaf model en bouwj 1990 zijn de kleppen veranderd van kwaliteit: ze zijn zachter geworden. Dit kan wel probs geven als je op lpg rijdt.

De 16V kop past idd in een 240,mits de nodige aanpassingen. ZEt hem op een gewone B230 blok (geen 234 vanwege die balans assen). verkort de onstekingpin, andere riem spanner, andere distributieriem en klaar is kees. En vrien van me heeft die vonversie gedaan.
Als ik de fotos terugvind post ik de links, ofhoe kan je fotos ACTIEF maken?

greets lex
komt van:
http://www.volvo240-260register.nl/forum...ight=heron
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#8
de 1000530 / 405 / 398 end zijn alle hetzelfde van bouw in de compressie kamer
de 531 heeft een iets geoptimaliseerdere verbrandingskamer (gebruikt bij veel tuners)
de 631 is de heron-kop deze is anders dan de rest

zodra de caravans uit de stalling zijn zal ik de b230K uit de 240 halen, open halen en fotoos maken van de heron-motor in vergelijk met de gewone motors.
dat zal nog een maandje wezen denk ik
Antwoord
#9
Hier een foto van de Heron kop (doet het erg goed op lpg)
[img][Afbeelding: 1000756yz8.jpg][/img]

hieronder een andere kop, zie het verschil

[img][Afbeelding: 1000753yf2.jpg]
[/img]
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
#10
Dit weekend in "panne" gevallen met mijn 240Polar (Bouwjaar'93, motor230F)
Laten afslepen naar de volvodealer en hier luidde het verdict: Distributieriem geknapt! :o Sad >Sad

Na enig onderzoek bleek er voor de rest helemaal geen schade te zijn!!!! Smile
Nieuwe riem erop en hij rijdt weer als vanouds Smile Big Grin ;D

Ik ben geen technisch specialist die iets weet van vrijlopers enz.
Enkel dit praktijkvorrbeeld. Gewoon vÃÃl geluk gehad zeker ...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.295 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 730 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.482 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 991 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 15.470 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.463 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.811 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.048 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 3.105 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM
  Wel of geen katalysator RJH 2 3.118 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)