Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
Afgelopen zaterdag heb ik de koppakking vervangen bij een B200 F motor. De cilinderkop heeft no 1000530, nokkenas M. Tot mijn verbazing had de zuiger aan de bovenkant geen verzonken maar een verhoogd deel. Dit deel steekt ongeveer 3 mm boven de cilinderkoppakking uit. De kleppen raken dus wel degelijk de zuigers als de distributieriem zou breken. Dus deze motor B200F in een 240 van 1993 is dus beslist geen vrijloper. Dit dus in tegenstelling wat ik zelf verkondigd heb en wat ik ook wel van anderen heb gelezen.
Wie weet hier het fijne (meer) van?
Timen
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
Berichten: 51
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Hello,
Durf ik tegen te spreken.
De B200 en de B230 bestonden in 2 uitvoeringen.
De verbrandingruimte in de kop of de verbrandingruimte in de "piston".
De laatst genoemde is idd geen vrijloper.
Soms wordt de veronderstelling gemaakt dat alle B230 na 87 Hern motoren zijn. Ik heb zo es heel goedkoop eeen B230 K blok gehaald bij een garage: riem was over en ze waren ervan overtuigd dat het fataal was.
Het bleek een gewone B230 te zijn. Ik had "geluk".lol
Greetsels
Alexander
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
Het wordt er niet duidelijker op. Is er iemand die het precies weet met motornummer, motortype e.d.
Timen
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
nee, Heron koppen worden te pas en te onpas toegepast
je weet het pas als je de kop los hebt

is mij ook al twee keer over komen dat ik dacht dat ik de juiste vervangende kop had, totdat ik de orginele los had :evil: :evil: :evil: :evil:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 51
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
1000 631 heron
1000 530 standaard kop
1000 531 FB kop
Dit nummer staat net boven de uitlaatcollector op de kop.
Enkel van toepassing op de 4 cilinder motoren.
Greets
Lex
kaasie, is toch oki he?
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
http://www.turbobricks.com/specs.php?content=sohc_heads
en:
alexander240glt schreef:de 631 heeft geen verbrandingskamers.
Dit is de zogenaamde Heron kop. De verbrandingskamer zit in de piston.
De distributieriem wissels moet hier heel nauw gevolgd worden: deze motor is geen vrijloper.
Wat de andere nummers betreft.
De 530 en de 531 hebben we op een B200K en B230K aangetroffen. Op de meeste B230F en K liggen deze beide.
De Heron is niet zo veel verbouwd geweest naar de info die wij hebben.
En dan moet je eens naar volvo zelf bellen. Die slaan helemaal tilt.
Alle holle koppen (van de B23/B200/B230) passen op deze blokken.
Alle nokkenassen uit de 7/9 reeks zijn geschikt voor de 2reeks. Omgkeerd gaat ook maar dan moet je de ontsteking veranderen.
Vanaf model en bouwj 1990 zijn de kleppen veranderd van kwaliteit: ze zijn zachter geworden. Dit kan wel probs geven als je op lpg rijdt.
De 16V kop past idd in een 240,mits de nodige aanpassingen. ZEt hem op een gewone B230 blok (geen 234 vanwege die balans assen). verkort de onstekingpin, andere riem spanner, andere distributieriem en klaar is kees. En vrien van me heeft die vonversie gedaan.
Als ik de fotos terugvind post ik de links, ofhoe kan je fotos ACTIEF maken?
greets lex
komt van:
http://www.volvo240-260register.nl/forum...ight=heron
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
de 1000530 / 405 / 398 end zijn alle hetzelfde van bouw in de compressie kamer
de 531 heeft een iets geoptimaliseerdere verbrandingskamer (gebruikt bij veel tuners)
de 631 is de heron-kop deze is anders dan de rest
zodra de caravans uit de stalling zijn zal ik de b230K uit de 240 halen, open halen en fotoos maken van de heron-motor in vergelijk met de gewone motors.
dat zal nog een maandje wezen denk ik
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
Hier een foto van de Heron kop (doet het erg goed op lpg)
[img]
![[Afbeelding: 1000756yz8.jpg]](http://img451.imageshack.us/img451/4195/1000756yz8.jpg)
[/img]
hieronder een andere kop, zie het verschil
[img]
![[Afbeelding: 1000753yf2.jpg]](http://img422.imageshack.us/img422/5079/1000753yf2.jpg)
[/img]
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
Dit weekend in "panne" gevallen met mijn 240Polar (Bouwjaar'93, motor230F)
Laten afslepen naar de volvodealer en hier luidde het verdict: Distributieriem geknapt! :o

>
Na enig onderzoek bleek er voor de rest helemaal geen schade te zijn!!!!

Nieuwe riem erop en hij rijdt weer als vanouds

;D
Ik ben geen technisch specialist die iets weet van vrijlopers enz.
Enkel dit praktijkvorrbeeld. Gewoon vÃ
Ã
l geluk gehad zeker ...