Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Hoi iedereen!
Het B230A blok van mijn 86er 245 loopt vrijwel altijd stationair wat onrustig, zowel koud als warm. Soms wat erger dan anders. De motor slaat nooit af, maar schudt wel aanzienlijk met als resultaat een schokkerige auto in bijvoorbeeld de file. Ik kom altijd probleemloos van A naar B, maar het moet beter kunnen. Het euvel doet zich zowel voor op benzine als LPG. Er staat al het nodige over het onderwerp geschreven op dit forum, maar een aantal dingen heb ik al uitgesloten. Wat ik al gedaan heb:
- Opnieuw laten afstellen door LPG-specialist.
- Kleppen zijn gesteld.
- Bougies zijn vervangen (NGK, maar geen speciale LPG-bougies. Lees daar uiteenlopende meningen over: volgens mij zou dat wel een subtiel verschil kunnen uitmaken, maar waarschijnlijk geen verschil van dag en nacht. Dus een "Hee, het is weg"-ervaring verwacht ik daar niet mee).
- Net een nieuwe BERU bougiekabelset gemonteerd, de motor lijkt daarmee in elk geval al iets beter te lopen stationair, maar zou ook wishful thinking kunnen zijn. In elk geval is het probleem niet opgelost, hoogstens meer gemaskeerd/minder opvallend aanwezig.
Op de "to do list" staat nog de verdelerkap en rotor, komt komend weekend aan de beurt.
Iemand nog tips wat ik nog meer aan mijn "to do list" kan toevoegen of wat er nog meer mee te maken zou kunnen hebben?
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Vervang eerst eens de rotor en verdelerkap, misschien is het dan weg maar dat denk ik niet.
Heb je geen vacuümlek? Spuit eens rond met WD40, en dan vooral bij pakkingen (inlaatspruitstukpakking), rond de carburateur en bij de aansluitingen van de vacuumslangen.
Als de motor heel even hoger in toeren/beter gaat lopen, heb je een vacuumlek. Dat zorgt duidelijk voor een schuddende motor, en ook een bokkende auto bij constant laag toerental.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat eerst, en dan kan hij nog te arm afgesteld zijn op beide brandstoffen. De LPG stationair/CO schroef zit meestal vlakbij de drooggasslang, de CO schroef vd carb zit onderin onder een dekseltje. Uitdraaien geeft een rijker mengsel (en wat meer CO) en een gelukkigere motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Bedankt, dan zal ik het volgende proberen:
- Verdelerkap en rotor vervangen
- Checken op lekken (om in Sinterklaassferen te blijven)
- Eventueel beetje rijker afstellen
Het is gewoon zo jammer, wetende dat zo'n blok prima stationair kan draaien en dan zo schokkend voor het stoplicht te staan...
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Zou het ontstekings tijdstip er mee te maken kunnen hebben?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Volgens de LPG-inbouwer stond de ontsteking prima afgesteld, daar ga ik dan nu gemakshalve maar even van uit.
Update:
Ben zaterdag met de Volvo bezig geweest, in de hoop het schokken te verhelpen. De rotor en verdelerkap zijn vervangen, maar maakt niet echt verschil. Met WD-40 rondgespoten op vacuumslangetjes, en dan ging de motor niet beter lopen. Wel is me opgevallen, dat er een sissend geluid klinkt als ik de motor net heb uitgezet, wat dan langzaam verdwijnt. Het lijkt uit de buurt van de rembekrachtiger te komen. Er staat me iets van bij dat ik dat ergens heb gelezen, dat dat ook een vacuumprobleem is. Misschien heeft dit er ook mee te maken?
Tevens heb ik de remschijven en blokken voor vervangen, en na het ontluchten bleek ook dat bij het rempedaal flink intrappen de motor wat slechter gaat lopen (misschien ook rembekrachtiger?).
Heeft er misschien iemand ervaring met de rembekrachtiger in combinatie met een slecht lopende motor?
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
12 December 2011, 12:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2011, 20:36 door Rob.)
Marc1970 schreef:Ik denk dat de rembekrachtiger of een van de slangen daar naartoe een klein lekje heeft. Als je met stilstaande motor de rem een paar keer intrapt is het vacuum uit het systeem. Trap dan de rem in en start de motor. De rembekrachtiger moet de pedaal nog verder naar beneden trekken.
Vincent244 schreef:er schiet mij ineens ook iets te binnen: een beginnende lek bij de vacuum-terugslagklep van de rembekrachtiger.
Dat is het witte / zwarte plastic nippeltje op je rembekrachtiger, dat verbonden is met de laatste 2 cilinders. Hoor je iets sissen? Vervangen voordat het te laat is: lees het volgende maar:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5265.0
Ik had het in extreme mate (het was eraf gesprongen) en kon geen meter meer rijden, maar voordat het gebeurde hield de motor ook in stationair. Het kan natuurlijk een beginnend haarscheurtje zijn in 25 jaar oud PVC... Kost 20 euro oid.
Succes
PS: rubber slangen zijn inderdaad vaak problematisch als ze uitgedroogd zijn. Kijk ook de rem- en benzineslangen goed na!
Even nieuw stukkie slang proberen, is het nog niet weg, dan een nieuwe
vaccum terugslagklep?
(Sjeezus, best wel duur voor een plestik nippeltje...)
Aftermarket voor 1/4 van de prijs
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Ja, dat ga ik denk maar doen. Is inderdaad wel duur voor een simpel plastic dingetje, maar ja, dat ene dingetje kan (waarschijnlijk) wel het rijcomfort enorm verbeteren :biggrin: hopelijk lost dit dan het probleem op...
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Dat van die rem zal waarschijnlijk zijn dat je remlichten (misschien 3) vermogen vragen van de dynamo en daardoor het toerental iets laat zakken .....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2011
Had ik ook al over gedacht, maar ik heb nog "maar" 2 remlichten. Derde remlicht staat nog wel op het verlanglijstje maar kom ik waarschijnlijk de eerste tijd nog niet aan toe. Misschien dat dit dynamo-effect wel bijdraagt aan de ellende, maar ik ken dat probleem vrij goed (heb oude Citroëns gehad/nog steeds, en die hebben dat allemaal). Het huidige slechtere lopen bij remmen zou wel erg extreem zijn voor alleen remlichten, bij bijvoorbeeld het aanzetten van de koplampen, gevarenlichten of radio gebeurt er niets.
Inmiddels is de vacuum-terugslagklep besteld en als het goed is komt die een dezer dagen binnen, ben benieuwd...