Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzine: motor loopt even normaal, slaat dan af. LPG: geen probleem
Even voorstellen, mijn naam is Pieter en rijdt al jaren volvo, nu al meer dan een jaar een 244. Ik heb al gezocht naar een probleem als dit, maar niet exact hetzelfde gevonden, dus maar eens lid geworden.

Mijn 244GL uit 1980 rijdt niet meer op benzine. Wel op LPG. Het vreemde is dat ie wel start, maar na enkele seconden afslaat. Ik heb het volgende gecontroleerd:

- Vlotter werking en nivo
- Benzine toevoer
- Werking van de demper
- Ontsteking

Het is een stromberg carb met zo'n vlakke afdichtplaat aan de onderkant, niet met zo'n vlotterbakje. Ik heb de pakking op het spruitstuk vervangen en de pakking van het vlotterkamer plaatje.

Als ik de benzine toevoer uitzet start ie helemaal niet, dus iig niet te veel benzine. Als ik onder het rijden overschakel van LPG naar benzine loopt ie meteen goed, echter maar enkele seconden.

Ik hoop dat iemand een idee heeft.

Grt Pieter
Antwoord
Het gaat om deze:

[Afbeelding: 23012011597%20%28Small%29.jpg]
Antwoord
Misschien hapert de afsluiter van de benzineleiding of de benzinepomp? Dat hij het even op benzine doet zou dan kunnen liggen aan het feit dat hij het voorraadje benzine oprijdt maar geen nieuwe brandstof krijgt toegevoerd.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Ha Pieter. En dit probleem is recent?

Deze carb heet Pierburg (DVG) 175 CDUS. Sommige onderdelen zijn helaas al niet meer leverbaar.

Ik zou eerst eens controleren of de benzine boven komt, laat de auto op LPG draaien, haal de benzineslang los bij de carb, zet 12V op de benzineafsluiter (luister of die klikt) en kijk of er een gezellige straal benzine uitkomt.

Of schakel over naar benzine, wacht tot-ie afslaat en open dan de vlotterkamer. Deze moet gezellig vol zitten met benzine.

Als je op LPG rijdt, zit er uiteraard nog geen voorraadje benzine in de carb. Vul de vlotterkamer met een trechter. Op een volle vlotterkamer kan je zo 500 meter rijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hmm, ik heb eens geprobeerd te starten zonder demper en die deksel, dus helemaal open. En hij liep, niet eens zo slecht. Sloeg niet meer af.

Heb ook eens de benzine afsluiter overbrugd. En de gestart met slang eraf, dan spuit ie.

Ik heb het probleem vanaf dat ik op LPG ging rijden, een tijdje na de inbouw begon het. Nu zo'n 10 maanden denk ik.

grt Pieter
Antwoord
Marc1970 schreef:Als je op LPG rijdt, zit er uiteraard nog geen voorraadje benzine in de carb

Uiteraard, maar vanwege de storing zou het kunnen dat bij het omschakelen er een stootje benzine komt. Als de pomp vervolgens lam is of de afsluiter slaat weer dicht, stopt het spel.

@bassbambi: welke demper en deksel bedoel je? Loopt hij wel met overbrugde benzineafsluiter?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Sinds het LPG inbouwen? Dan hebben ze een stationair of andere luchtkanaal afgesloten met hun LPG mengstuk, of een verkeerde pakking gebruikt.

Ik schat de ontluchting vd vlotterkamer. Haal het mengstuk eraf en kijk naar de pakkingen en de boringen in het mengstuk. Als het goed komen die in de flens vd carb overeen met die in de pakking en met die in het mengstuk.
Antwoord
@landloper, ik bedoel met die deksel het hele bovenwerk, dus de drie schroeven los, deksel met oliereservoir eraf, membraam en zuiger eruit en starten maar. Met overbrugde afsluiter had ik nog steeds hetzelfde probleem.

Die ontluchting zou wel eens kunnen, toen de pakking van de vlotterkamer nog niet vervangen was lekte ie, dus ontluchtte hij via die lek. Ik zal dat spruitstuk er eens afhalen. Wie weet...

Welke carb is hier favoriet dan? Mocht ik er eentje tegenkomen.

grt Pieter
Antwoord
Deze carb is prima. De sproeier is niet meer te vinden en die gaat langzaam maar zeker slijten, zeker als je grootste deel vd tijd op LPG gaat rijden.
De Zenith Stromberg 175 CD en de SU HIF6 van de B21A zijn goeie vervangers, passen op het spruitstuk etc.
Antwoord
Marc, je had het aan het rechte eind, er zit inderdaad een ontluchtingsgaatje aan de aanzuigkant, en die zat dicht omdat het spruitstuk verkeerd om zat!

Beetje jammer, dit is al de tweede fout van de LPG inbouwer.

Hij loopt nu perfect op benzine. Alleen een nieuw euvel erbij. Op benzine rammelt er iets flink onder de motorkap, alleen bij accelereren, en dit doet ie op gas niet. Enig idee? Kan het zijn dat je brandstof pomp kan rammelen bij acceleratie? Hij heeft bijna een jaar op gas gereden nu.

Wel super dat ie zo mooi loopt nu
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor nummer D24 edantonissen 0 39 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.283 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 443 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 671 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Benzine lpg Rin 2 523 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.476 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 655 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.255 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.114 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 4.276 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)