6 March 2011, 20:47
Weer een leuke vraag waar ik even niet zelf uitkom.
Motor betreft een Prima B21ET uit '81 met electronische ontsteking.
Op een gegeven moment merkte ik dat bij stationair toerental de motor onregelmatig liep omdat niet alle arbeidsslagen werden gemaakt. Hierdoor ging het blok een beetje huppelen (te herkennen aan het kwispelen van de pook in het interieur) Bleek een breuk in een bougiekabel te zitten.
Om het geheel eens goed aan te pakken heb ik meteen de bougiekabels, bougies, rotor en rotorkap vervangen en de motor heeft een grote beurt gehad. resultaat was fantastisch, vrijwel een trillingsvrije stationare loop.
300 km later lijkt het probleem weer terug te zijn, bougiekabels wisselen werkt ditmaal niet... Starten gaat geweldig, er lijkt geen vermogensverlies te zijn, motor trekt lekker door, bougies hebben alles dezelfde (goede) kleur. Geen verschil bij warme of koude motor,,,
Toch mist er steeds weer op onregelmatige freguentie een arbeidsslag. Heeft iemand een suggestie? bobone oid?
Ben erg benieuwd
Motor betreft een Prima B21ET uit '81 met electronische ontsteking.
Op een gegeven moment merkte ik dat bij stationair toerental de motor onregelmatig liep omdat niet alle arbeidsslagen werden gemaakt. Hierdoor ging het blok een beetje huppelen (te herkennen aan het kwispelen van de pook in het interieur) Bleek een breuk in een bougiekabel te zitten.
Om het geheel eens goed aan te pakken heb ik meteen de bougiekabels, bougies, rotor en rotorkap vervangen en de motor heeft een grote beurt gehad. resultaat was fantastisch, vrijwel een trillingsvrije stationare loop.
300 km later lijkt het probleem weer terug te zijn, bougiekabels wisselen werkt ditmaal niet... Starten gaat geweldig, er lijkt geen vermogensverlies te zijn, motor trekt lekker door, bougies hebben alles dezelfde (goede) kleur. Geen verschil bij warme of koude motor,,,
Toch mist er steeds weer op onregelmatige freguentie een arbeidsslag. Heeft iemand een suggestie? bobone oid?
Ben erg benieuwd
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio