Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stuurbekrachtiging op laatste benen?
Dames en heren liefhebbers (en technici),

Na enkele maanden vrijwel probleemloos in de Witte (240 Polar dus) gereden te hebben, dient zich sinds kort weer een probleem aan. Omdat ik zelf niet van technische huize ben, maar ik op dit forum meermaals zeer waardevolle adviezen heb gekregen en gelezen, leg ik het probleem aan jullie voor met de vraag waar ik moet gaan zoeken.

Twee weken geleden startte ik de 240 en reed weg. Al bij de eerste bocht merkte ik iets vreemds: het stuur ging kortstondig nogal zwaar om. Bij het terugdraaien ging het eerste deel van de slag soepel, maar voor het laatste deel moest ik (en dat is ongebruikelijk) echt actief draaien. Dat terwijl deze meestal vanzelf weer in de 'rechtdoor-stand' terugkeert. Ik weet het aan het feit dat de auto een tijdje stil had gestaan en het nogal koud was geweest, waardoor wellicht bepaalde onderdelen nog wat stroef waren. Helaas: zelfs met een goed warme motor werd het niet beter. Steeds als ik het stuur draaide, ging afgewisseld zwaarder en lichter. En dat is dus binnen ÃÃn stuuruitslag naar links of rechts. Alsof de stuurbekrachtiging met een soort van interval werkte.
Een check onder de motorkap leerde dat de olie van de stuurbekrachtiging op een te laag peil stond. Dit laten bijvullen in de hoop dat het verholpen zou zijn. Ik heb enkele aanwijzingen hier op het forum uitgevoerd na het bijvullen (een paar keer de hele stuuruitslag naar alletwee de kanten maken). Helaas mocht het niet baten. Maar dan de vraag: wat scheelt er wÃl aan?
Met de hydraulische pomp lijkt niets mis: wanneer ik een hier op het forum beschreven testje uitvoer waarbij de wielen volledig naar links of rechts gedraaid worden, hoor ik dat er druk wordt opgebouwd. Dat is dan ook alles wat ik op dit moment kan zeggen over de stuurbekrachtiging. Ik lees hier op het forum over viezigheid in de olie, het stuurhuis of pompschotjes, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Of is dit gewoon een teken dat de stuurbekrachtiging of sterven na dood is?

Alvast bedankt! Smile
Waar het hart Volvo van is...
Antwoord
eerst spoelen. dan goed luisteren of je de stuurpomp of het stuurhuis hoort, kan ook allebei zijn.

waar komt de olie uit het systeem?
Antwoord
Dank voor je antwoord. Maar hoe weet ik of ik de pomp of het stuurhuis hoor?
Bedoel je waar ik de (stuurbekrachtigings)olie kan aftappen of kan ingooien? Want uiteraard gooi je 'm onder de motorkap vol in dat reservoirtje, maar waar je 'm aftapt weet ik eigenlijk niet...
Antwoord
Goedemiddag Vitt, alsof het lot ermee speelt: ik heb een soortgelijk probleem sinds een paar weken.

Eerst had ik met het winterse weer een krakend geluid bij de wielen van mijn Volvo 240 GLE Estate '93. Dit gerepareerd door de ophang-rubbers te vervangen. De kraak was weg maar had plaats gemaakt voor 'iets' dat klappert bij de voorwielen, vooral bij het rijden over klinkerwegen. Het euvel volgens mijn monteur een versleten stuurhuis. Dit zou geen grote problemen geven, behalve het klapperende ongemak. Maar net na een rit van een uur heb ik bij het verlaten van de snelweg ineens geen druk meer op de stuurbekrachtiging en moest ik zwaar 'aan de bak' om de auto in goede banen te leiden...

Wat is nu bij jou de oplossing?

Is dit misschien te verhelpen met olie bijvullen? Zo ja: hoe en waar?
Of kan ik het stuurhuis laten reviseren? (sets te koop bij vomd.nl)
Of is het toch een nieuwe stuurhuis in laten zetten (à 450€ incl. montage zo'n 700€)?

Elke hulp is welkom! Alvast bedankt!
Antwoord
Dag curly,

Het wonderlijke geval heeft zich vandaag voorgedaan dat de stuurbekrachtiging weer zonder problemen werkt! ??? Het is een bijzonder ding, die 240. Wink Hoe dan ook: ik leef niet in de illusie dat het daarmee voorgoed weg is, dus ben nog altijd aan het denken over de oorzaak. Nu de problemen echter weg zijn, wordt dat weer aanzienlijk moeilijker.

Ik heb dan ook geen oplossingen voor je probleem, ben ik bang. Het kan in elk geval nooit kwaad om je stuurbekrachtigingsvloeistof bij te vullen. Onder je motorkap zit daarvoor een mooi reservoirtje inclusief peilstokje. Let er wel op dat je 'm niet te vol doet. Met betrekking tot revisie of vervanging van het stuurhuis kan ik je geen advies geven: daar heb ik geen ervaring mee.

Ik hou de boel in elk geval in de gaten en zal het melden als er ontwikkelingen zijn.
Antwoord
iets wat kraakt en klappert? hebben we het niet over een versleten fusee of stuurkogel..?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Thx Vitt en Jambon.

Dat klapperen zou je denken, vandaar ook al de rubbers vervangen (waren eraan toe, veel speling en slijtage), maar fuseekogels (nog) niet. Ik zal ook nog 's de papieren erop nakijken (ik heb documentatie over vrijwel alles). Maar mijn monteur, zelf ook een Volvo liefhebber/kenner wees me op het stuurhuis en dat het geen uniek voorval is. Hij heeft ze vaker vervangen met soortgelijk euvel.

In combinatie met mijn voorval vanmiddag en een soortgelijke ervaring een paar weken geleden (ineens wegvallende stuurbekrachtiging, alsof contact eraf is) lijkt het steeds aannemelijker dat het stuurhuis bijna verleden tijd is.

Dat weerhoudt me natuurlijk niet om elders een second opinion te vragen, ook gezien de aanzienlijke kosten voor eventuele vervanging. Wellicht dat ik eerst probeer een 'goede' 2e hands stuurhuis op de kop te tikken, mits dit het daadwerkelijke probleem is (na second en misschien wel 3rd opinion).

In ieder geval bedankt voor jullie input en meedenken!
Antwoord
curly schreef:Of is het toch een nieuwe stuurhuis in laten zetten (à 450€ incl. montage zo'n 700€)?

nieuw revisie kost 300euro, niet op de site... montage kwestie van uren tellen
Antwoord
Afgelopen zaterdag second opinion gehad, blijkt ook letterlijk een tweede mening: deze monteur denkt dat de vering linksvoor kapot is en dat bij lage snelheden zorgt voor het klapperen linksvoor... Gedoe allemaal maar nog geen remedie.

Uitgaande van alle meningen, theorieën en conclusies denk ik nog steeds dat het iets in het stuurhuis is, ook omdat het klappert als je niet of nauwelijks rijdt. Maar zeker weten doe ik het niet. Alle andere rubbers zijn reeds vervangen. En de fuseekogels verschillen iets van lengte, maar vertonen geen speling. Ook geen problemen in de stuurbekrachtiging (niets bijzonders te vinden bij olie en druk).

Nu heb ik al een rondje gemaild naar Volvo onderdelen handelaars en kom op verschillende prijzen uit voor een stuurhuis: nieuw zo'n €450, gereviceerd zo'n €300, 2e hands €150 - de montagekosten zijn gelijk... wat te doen? Daarbij kan ik eventueel 2ehands set veerpoten compleet met schotel etc. voor €140 kopen... al met al een leuk duur geintje...

Hier op het forum niemand met een soortgelijk probleem en de oh-zo-gewenste oplossing? Alle hulp is welkom!
Antwoord
Betreft het klapperen/kraken

Kan het niet zoiets als de schokbreker in zijn houder zijn ?
Daar zit zo'n schroefdop op, om de schokker in zijn houder te houden.

Laatst ook mee gemaakt, en duurt eventjes voordat je daar achter bent
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 1.210 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar marc-f 9 4.272 6 July 2022, 10:09
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 4.550 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 7.799 24 June 2017, 12:18
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 8.155 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 15.997 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  (te) licht sturen 245 met stuurbekrachtiging jero 7 9.113 27 September 2014, 21:12
  Welke olie stuurbekrachtiging? Drk 1 40.755 30 August 2014, 16:40
Laatste bericht: Rob
  [1989 740 2.3i] Stuurbekrachtiging werkt soms niet powerflux 5 7.110 2 October 2013, 08:38
Laatste bericht: powerflux
  Stuurbekrachtiging werkt niet mee Rob 1 3.054 10 September 2013, 20:54
Laatste bericht: HansDAF

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)