18 February 2011, 13:07
Dames en heren liefhebbers (en technici),
Na enkele maanden vrijwel probleemloos in de Witte (240 Polar dus) gereden te hebben, dient zich sinds kort weer een probleem aan. Omdat ik zelf niet van technische huize ben, maar ik op dit forum meermaals zeer waardevolle adviezen heb gekregen en gelezen, leg ik het probleem aan jullie voor met de vraag waar ik moet gaan zoeken.
Twee weken geleden startte ik de 240 en reed weg. Al bij de eerste bocht merkte ik iets vreemds: het stuur ging kortstondig nogal zwaar om. Bij het terugdraaien ging het eerste deel van de slag soepel, maar voor het laatste deel moest ik (en dat is ongebruikelijk) echt actief draaien. Dat terwijl deze meestal vanzelf weer in de 'rechtdoor-stand' terugkeert. Ik weet het aan het feit dat de auto een tijdje stil had gestaan en het nogal koud was geweest, waardoor wellicht bepaalde onderdelen nog wat stroef waren. Helaas: zelfs met een goed warme motor werd het niet beter. Steeds als ik het stuur draaide, ging afgewisseld zwaarder en lichter. En dat is dus binnen ÃÃn stuuruitslag naar links of rechts. Alsof de stuurbekrachtiging met een soort van interval werkte.
Een check onder de motorkap leerde dat de olie van de stuurbekrachtiging op een te laag peil stond. Dit laten bijvullen in de hoop dat het verholpen zou zijn. Ik heb enkele aanwijzingen hier op het forum uitgevoerd na het bijvullen (een paar keer de hele stuuruitslag naar alletwee de kanten maken). Helaas mocht het niet baten. Maar dan de vraag: wat scheelt er wÃl aan?
Met de hydraulische pomp lijkt niets mis: wanneer ik een hier op het forum beschreven testje uitvoer waarbij de wielen volledig naar links of rechts gedraaid worden, hoor ik dat er druk wordt opgebouwd. Dat is dan ook alles wat ik op dit moment kan zeggen over de stuurbekrachtiging. Ik lees hier op het forum over viezigheid in de olie, het stuurhuis of pompschotjes, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Of is dit gewoon een teken dat de stuurbekrachtiging of sterven na dood is?
Alvast bedankt!
Na enkele maanden vrijwel probleemloos in de Witte (240 Polar dus) gereden te hebben, dient zich sinds kort weer een probleem aan. Omdat ik zelf niet van technische huize ben, maar ik op dit forum meermaals zeer waardevolle adviezen heb gekregen en gelezen, leg ik het probleem aan jullie voor met de vraag waar ik moet gaan zoeken.
Twee weken geleden startte ik de 240 en reed weg. Al bij de eerste bocht merkte ik iets vreemds: het stuur ging kortstondig nogal zwaar om. Bij het terugdraaien ging het eerste deel van de slag soepel, maar voor het laatste deel moest ik (en dat is ongebruikelijk) echt actief draaien. Dat terwijl deze meestal vanzelf weer in de 'rechtdoor-stand' terugkeert. Ik weet het aan het feit dat de auto een tijdje stil had gestaan en het nogal koud was geweest, waardoor wellicht bepaalde onderdelen nog wat stroef waren. Helaas: zelfs met een goed warme motor werd het niet beter. Steeds als ik het stuur draaide, ging afgewisseld zwaarder en lichter. En dat is dus binnen ÃÃn stuuruitslag naar links of rechts. Alsof de stuurbekrachtiging met een soort van interval werkte.
Een check onder de motorkap leerde dat de olie van de stuurbekrachtiging op een te laag peil stond. Dit laten bijvullen in de hoop dat het verholpen zou zijn. Ik heb enkele aanwijzingen hier op het forum uitgevoerd na het bijvullen (een paar keer de hele stuuruitslag naar alletwee de kanten maken). Helaas mocht het niet baten. Maar dan de vraag: wat scheelt er wÃl aan?
Met de hydraulische pomp lijkt niets mis: wanneer ik een hier op het forum beschreven testje uitvoer waarbij de wielen volledig naar links of rechts gedraaid worden, hoor ik dat er druk wordt opgebouwd. Dat is dan ook alles wat ik op dit moment kan zeggen over de stuurbekrachtiging. Ik lees hier op het forum over viezigheid in de olie, het stuurhuis of pompschotjes, maar waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Of is dit gewoon een teken dat de stuurbekrachtiging of sterven na dood is?
Alvast bedankt!
Waar het hart Volvo van is...


Hoe dan ook: ik leef niet in de illusie dat het daarmee voorgoed weg is, dus ben nog altijd aan het denken over de oorzaak. Nu de problemen echter weg zijn, wordt dat weer aanzienlijk moeilijker.![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)