Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[B23A] stationair fluctueert en te laag bij koude, te hoog bij warme motor
Sinds het vervangen van de cilinderkop zijn er 2 problemen met de 245.
Carb=pierburg.

1-Hij start vrij moeilijk op LPG, maar perfect op benzine.
De bougiekabels, puntjes, rotor en kap zijn vervangen. De bougies niet, die zijn 20.000 oud.
Het lijkt wel alsof, wanneer je voor het starten eerst enkele keren contact geeft, de auto wel snel start op LPG. Mogelijk komt een LPG klep niet direct bij?

2-Hij houdt zijn stationair niet netjes vast. Bij een koude motor is lange tijd de choke nodig. Bij warme motor loopt ie weer veel te hoog. Regel ik het toerental terug met het spruitstukschroefje, lijkt het goed, maar vervolgens zakt langzaam het toerental en staat ie weer te laag. Of, denk je dat ie mooi rustig loopt voor het stoplicht, kruipt het stationair toerental weer omhoog.

Ik heb spanning van de stationair solenoid even los gehad; dan valt het toerental flink omlaag.
Die doet het dus nog.

Als ik de carterventilatie richting het luchtfilter dichtknijp of uit het inlaatkanaal laat, heeft dit invloed op het stationair lopen.
De grote luchtinlaatslang is iets lek tgv schuren tegen chassis.

Ik weet niet of beide problemen te herleiden zijn naar 1 oorzaak maar ik zou beide problemen graag oplossen.

Ik was begonnen op benzine met stat. schroef max in- 4 slagen uit en heb toen het carb. lipje verbogen tot voldoende stationair. Toen schroefje iets verder in.
Vervolgens op stationair LPG verdraaid tot juiste toerental.
Fluctueren in stationair toerental is in ieder geval op LPG. Op benzine weet ik dit niet zeker.
Antwoord
Hmm, ik kan je geen raad geven, maar zit met een vergelijkbaar probleem (b19 met stromberg; stationair zakt steeds terug). Dus ik ga dit topic wel volgen.

Heb je al eens getest of ie ergens valse lucht zuigt?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik had jouw topic al gezien ja.
Valse lucht weet ik zo niet waar en hoe te testen. Ik wil die grote PDF nog uitprinten.
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/20...ystems.pdf

Antwoord
Er is zoiets als een LPG choke om wat extra gas toe te voegen voor het startgebeuren. Soms gaat die automatisch LPG blazen als je het contact omdraait, soms zit er een apart knopje om alvast wat gas te laten lopen vóór het starten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
MartjeB schreef:Ik had jouw topic al gezien ja.
Valse lucht weet ik zo niet waar en hoe te testen. Ik wil die grote PDF nog uitprinten.
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/20...ystems.pdf

Die pdf is echt een must, staat helder en duidelijk in hoe de afstelling aan de carburateur moet zijn.
Controleren op valse lucht is niet zo moeilijk: met een bus WD40, startpilot of remmenreiniger flink vernevelen rondom de carburateur, alles van de luchtinlaat (spruitstuk, luchtfilter,..) en de vacuümslangetjes. Als het toerental hierbij verhoogt, zit je met een lek (de motor zuigt op die plaats de remmenreiniger naar binnen, en gaat sneller lopen).
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Marc1970 schreef:Er is zoiets als een LPG choke om wat extra gas toe te voegen voor het startgebeuren. Soms gaat die automatisch LPG blazen als je het contact omdraait, soms zit er een apart knopje om alvast wat gas te laten lopen vóór het starten.
Heeft elke LPG dat?
Ik zie slechts 1 slang vanaf de verdamper naar het mengstuk, meer niet.
Knopje heeft 3 standen; LPG-off-Benz.
Antwoord
Die op carburateur motoren zitten ws. allemaal. Ik heb een Lovato die heeft er zelfs een knopje voor op de verdamper zelve. En een Renzomatic op de andere 144. Beide hebben een apart knopje naast (in de buurt van) de benz-LPG schakelaar.
Antwoord
Maar wat stuurt dat knopje dan?
En kan dat bij mij dan spontaan lekken ofzo?
Antwoord
Een elektromagneet die het membraan in de verdamper open trekt zodat gas gaat stromen (normaal gaat dit onder invloed van motorvacuum).

Denk niet dat die lekken kan.

Je hebt blijkbaar een 'LPG choke' die automatisch opent als je het contact aanzet. Als je motor wel start als je het contact een paar keer aangezet hebt, is dat toch een prima startmanier?
Antwoord
Ja, op zich wel.
Dan het andere probleem.

Hij varieert bij stationair.........
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 357 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.465 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 579 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 743 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 429 22 April 2024, 15:58
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.007 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 795 30 April 2023, 16:52
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.315 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)