Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 SuperPolar gekocht, meteen wat technische vragen
Goedenavond,

Afgelopen donderdag een SuperPolar uit 1992 voor mijn betere helft gekocht. Nette auto, goede onderhoudsgeschiedenis, maar er is wel wat aan te verbeteren. Nou ben ik helemaal nieuw met de techniek van deze auto, dus als er hier mensen met veel technische expertise zijn, dan zou ik jullie hulp zeer waarderen. Even kort de eerste bevindingen/twijfels. Het is een Italiaanse SuperPolar, een tweeliter dus, een B200 heb ik begrepen. De auto is in 2004 in Nederland op LPG gezet, ziet er uit als een gewone installatie met een gasring net voor de gasklep. Wat opvalt bij het rijden is dat in eerste instantie het waarschuwingslampje van de lambdasonde bleef branden. Dit was volgens de eerste eigenaar al een paar jaar zo, sinds gisteren gaat het wel weer uit!? Op benzine loopt de auto niet altijd goed. De ene keer draait ie probleemloos, de andere keer komt hij niet op toeren bij gasgeven. Op gas loopt hij prima, alleen heeft hij de neiging om zo nu en dan bij gas loslaten (bij koppeling in) zover in toeren te dalen dat de motor stil valt. Ook hier geldt dat er geen staat te maken is op wanneer dit gebeurt en wanneer niet. Ook vind ik dat de motortemperatuur op de snelweg wat hoog oploopt. De wijzer staat vrij hoog in de meter, net onder het rood. Ik heb nog niet echt kunnen vaststellen of de ventilator ook aanslaat. Ik heb ook nog niet echt goed gekeken, is dit bij deze auto een elektrische fan of een ouderwetse fan op de poelie van de v-snaar? Bij het remmen voel ik een trilling in het pedaal en in het stuur, sla ik de plank ver mis als ik dit aan versleten remschijven wil toeschrijven? De auto heeft overigens abs. Tot slot valt het erg op dat de motor regelmatig iets inhoud wanneer de airco aan staat. Heeft dit iets te maken met het inslaan van de pomp of moet ik het elders zoeken? Ik weet het, meteen een hoop vragen, maar wie weet is het allemaal erg simpel op te lossen. Om af te sluiten nog even een foto van de wagen zelf.

[img width=800 height=600]http://farm5.static.flickr.com/4128/4974541844_d83bfd2465_b.jpg[/img]
Antwoord
Een Italiaanse auto met onderhoudsgeschiedenis?

Ben benieuwd hoe de LPG erin zit, plaats eens een foto. Dat afslaan, kan dat te maken hebben met lang 'uitrollen', bv bij een stoplicht?
Alhoewel ik in combinatie met de airco-toerendaling denk aan iets met het gasklephuis of de stationair regelklep.

Temp hoort niet zo hoog, staat altijd rocksteady net onder het midden. Zeker op de NL snelweg waar koeling genoeg is, wat de fan doet maakt dan niet uit want de rijwind koelt.
Kijk nog eens onder de motorkap, dan zie je wat voor fan je hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De Italiaanse onderhoudshistorie gaat niet verder dan het netjes ingevulde onderhoudsboekje (dat vervolgens hier in NL netjes verder is ingevuld door de garage waarvan ik ook een hele stapel opeenvolgende onderhoudsfacturen heb meegekregen). De LPG zit er naar mijn mening erg netjes in, maar ik zal er morgen zeker eens een foto van maken. Het afslaan heeft juist minder met lang uitrollen te maken dan je zou denken (overigens is er geen aantoonbaar verband met het aircoverhaal, want ik heb de airco uit staan). Het is juist bij plots gas los laten, zeg maar bij terugschakelen naar twee om een langzame bocht te maken, dat dit euvel zich voordoet. Wat de koeling betreft is het wel opvallend dat de temperatuur alleen maar oploopt op de snelweg, bij binnendoor rijden blijft de temperatuurmeter netjes in het midden staan.
Antwoord
Ja, die zijn er wel Marc. Ik heb er nu reeds een paar gezien.

Probleem met het lambdasonde had ik ook als ik onder weg van gas op benzine ging.
Bij het starten op benzine de neiging om af te slaan. Op gas ging het prima.
Bij mij was het een scheur in de luchslang en daardoor een verkeerd mengsel en zo ook het branden van het lampje. Nu nieuwe slang, start op benzine loopt mooi rustig en na een kilometertje gaat tie op gas.

Het inhouden als je de airco aanzet heeft te maken dat de gas EN de airco aardig wat vermogen wegpakken. En dat is bij de B200F nog beter merkbaar dan bij een B230F
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Antwoord
Het is een auto die in 2004 door Aaldering in Brummen naar Nederland is gehaald, zogezegd van eerste eigenaar. In hoeverre dat verifieerbaar is, is natuurlijk koffiedik kijken. In elk geval is het bijbehorende 'libretto di servizio' netjes bijgehouden door in eerste instantie een Volvo dealer in Monza en later die in Milano. Op 116000 km is het boekje ingevuld door Aaldering en sindsdien door de plaatselijke garagehouder van de vorige eigenaar. Daarvan heb ik dus ook de bijbehorende facturen.
Antwoord
Valse lucht is ook een goeie. Doordat het gasmengstuk ertussen is gezet, komt de inlaatslang tegen het binnenscherm, en dat slijt best rap.
Of elders, vacuumslangen genoeg.

Het afslaan en inzakken bij airco zou allebei opgevangen moeten worden door de ECU en de stat. regelklep. Daarvoor komt een klikje van de gasklepsensor, waarvoor de gasklep en kabel goed afgesteld moet zijn. Al die doedah's kunnen ook nog eens vies en vet worden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als het morgen nog een beetje weer is zal ik mijn hoofd eens wat dieper onder de motorkap steken Big Grin
Antwoord
Weet iemand soms een goed adres/goeroe voor deze Volvo's in Zeeuws-Vlaanderen of omgeving?
Antwoord
Klein stukje verder in Steenbergen zit een goed adres.
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Antwoord
Steenbergen, da's ook te overzien, heb je toevallig iets meer gegevens bij de hand?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vriesplug lekt (superpolar) Boet 2 2.461 30 April 2021, 12:23
Laatste bericht: Boet
  B200K en vragen VolvoTom 2 3.340 28 August 2017, 22:13
Laatste bericht: VolvoTom
  even voorstellen + B20a vragen Martijn142 10 6.971 13 November 2012, 22:46
Laatste bericht: Martijn142
  Starten, en meteen afslaan (soms!) Vincent244 13 10.842 23 January 2012, 18:17
Laatste bericht: Vincent244
  B23A motor vragen 244Drift 1 2.175 14 July 2011, 09:46
Laatste bericht: Marc1970
  vragen koppakking vervangen jantjebeton 14 10.483 13 May 2011, 18:52
Laatste bericht: jantjebeton
  LPG vragen Bazis 32 14.160 13 April 2011, 20:57
Laatste bericht: jos245
  B230FX inbouwen, een paar vragen JoostV6 24 10.537 14 August 2010, 10:28
Laatste bericht: Jambon
  Een paar vragen over de keerringen motorassen henqui 2 1.881 13 October 2007, 00:47
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)