Topics: 30
Ik heb vandaag een b230fx gekocht met 80 uur op de teller. De motor komt van een waterpomp v/d brandweer.
Mijn huidige motor is een b200f.
Kunnen de computers van de onsteking en inspuiting blijven zitten of zijn die van een 230 anders, ik heb ze er nl wel bij.
Ik wil ook graag op lpg blijven rijden, de huidige installatie werkt met een ams module, is deze heftzelfde voor een 200 en een 230?
Ik heb al wel gehoord dat deze opnieuw in te regelen is maar hoe precies weet ik niet.
Zijn er nog dingen die je eenvoudig aan een b230fx kunt doen voor wat meer vermogen? Ik zat zelf al te denken aan een spaghetti uitlaatspruitstuk, maar suggesties zijn welkom.
Zaterdag ga ik de motor uit de pompwagen schroeven, ik zal mijn camera meenemen, en foto's posten.
Graag hoor ik van jullie.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Topics: 163
Misschien zit er een vreemde nokkenas in zoals in penta motoren; zodat ze makkelijk op een (hoog) constant toerental kunnen draaien.
Topics: 82
Ben benieuwd, 80 uur is 10.000 km hooguit. Volgens mij is een B230FX een soort B230FB maar dan in 240's. Met de 531 kop en een VX nokkenas, itt de VX3 in de FB. En een rond getande D riem. Moet iets van 136 pk maken.
Ik zou de goede computers er bij gebruiken. Geen idee wat de LPG doet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 30
Update:
Ik kan morgen al terecht bij de brandweer voor het uitbouwen.
Gister hebben we het blok even laten lopen, en echt als nieuw, uitlaat is nog blank van binnen, geen oliespoortje te vinden.
Techniek is bijna 240, koeler expansievat motorsteunen, echt alles is gewoon zo overgenomen v/d 240 zelfs de dempers zijn van een 240, alleen zitten ze over dwars gemonteerd met een paar extra bochten ertussen.
Anyway foto's zeggen meer dan woorden dus morgen avond weer een update
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Topics: 22
Geen antwoord op je vraag maar waarschijnlijk een hele goede keus! Zeer waarschijnlijk goed onderhouden en 80 uur water pompen is echt niets, als nieuw dus.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 288
dus..., indien onderdelen nodig, raadpleeg de brandweer..
Topics: 3
mooie score!
dingen om over na te denken:
een 2.0L motor verpompt minder lucht dan een 2,3L , er wordt bij die 2.0L dan ook minder brandstof ingespoten(Benzine) of aangezogen(LPG).
Je moet dus zorgen dat injectoren, brandstofdrukregelaar, ECU matchen met de 2,3L motor. Anders loopt de motor te arm en daar gaan motoren op den duur van kapot. ( het rijdt ook niet lekker, voelt als weinig vermogen)
Tunen van een normaal aanzuigende motor is eigenlijk nooit makkelijk maar een aantal dingetjes kan je wel doen:
- 4-2-1 spaghetti + (eventueel kat-back) een turbo-uitlaat monteren.
- een nokkenas die beter ademt bij hogere toeren: als je een VX3 hebt kan je een A, B, K of H proberen.
(voor een 240 is geen verdeler aandrijving nodig aan de achterkant, voor een 700/900 wel.)
Hoe heter de nokkenas, hoe meer compressie je kan gebruiken. (door bv een dunnere koppakking te gebruiken of door de kop af te vlakken.)
NB: met alle nokkenassen kan je gewoon door de APK komen. (emissietests)
- B234F injectoren geven bij die hoge toeren net wat meer brandstof. Dat past goed bij de extra lucht die je in de motor trekt. De LH-ECU zal zich inleren op deze iets grotere injectoren.
- grotere aanzuigopeningen in het deel van de luchtfilterkast die voor het filter zit: voor makkelijker aanzuigen.
- phenolic spacers tussen kop en inlaatspruitstuk ( minder geleidings overdracht van hitte, blijft je inlaatspruitstuk koeler en dus je inlaatlucht ook, koelere inlaatlucht neemt minder plaats in ofwel meer zuurstof moleculen kunnen in de cilinder worden gezogen. Althans, dat is de theorie)
- underdrive poelie op de krukas. ( nadeel: waterpomp draait minder hard, airco-pomp idem, stuurpomp idem, dynamo idem << kan lastig zijn in de winter)
- electrische fan, i.p.v visco-fan (doet alleen mee als het echt nodig is.)
- grotere diameter gasklep monteren. ( hiervoor moet je ook het spruitstukgat vergroten!)
- custom chip laten maken voor LH-ECU en EZK.
150-155pk is vrij eenvoudig te halen.
phenolic spacers ? kan dat op elke motor..?
Topics: 3
Jambon schreef:phenolic spacers ? kan dat op elke motor..?
Ja, ik heb ze ook op mijn turbo, daar is het effect nog groter omdat gecomprimeerde lucht(= boost) van zich zelf al warmer is.
Van oudsher hebben veel carburateur auto's standaard ook al zo'n spacer onder de voet van de carburateur(s) zitten, daar is het vooral bedoeld om het koken van de benzine in de carburateur te voorkomen.
Op motorfietsen zie je ook vaak dat er kunststof verbindingsstukken zitten tussen carburateurs (of throttlebodies) en de cilinderkop. Ook daar gaat het om thermische scheiding isolatie van de hete cilinderkop.
oh zo'n ding, lijkt een beetje op fiber, ik dacht vervolgens "leuk zo'n isolator, maar de tapeinden geven ook warmte door..