Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vragen koppakking vervangen
Hallo,

Na vervangen koelwaterpomp geen lekkage maar toch koelwaterverlies. Mayonaise uit carterontluchting en drukopbouw koelwater. Slecht lopen als koud. Geen water in olie. Bruine bougies 3&4.

Ik wil 'on the cheap' mijn koppakking b21a vervangen. Een aantal vragen:

- kan ik mijn uitlaatspruitstuk laten zitten of krijg ik daar last mee.
- Ik wil inlaatspruitstuk in zijn geheel loshalen. Goed idee?
- Aftapnippel koelwater gelost maar slecht een paar druppies. Moet ie er helemaal uit? Of is ie al leeg.
- vlakken op glasplaat met p400?

dank,
Michiel
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Antwoord
Hoop dat je wat kan met deze ervaringen:

- Ik heb de kop laten vlakken. Kostte meen ik niet meer dan 50 euro.
- Heb het blok leeg laten lopen door een slang van de radiator los te halen. Verdiende geen schoonheidsprijs want dweilen.
- Heb het uitlaatspruitstok aan de rest van de uitlaat laten zitten. Hebben m met een spanband om het rechterscherm opzij getrokken.
244 DL '76
Antwoord
shineslikesun schreef:Hoop dat je wat kan met deze ervaringen:

- Ik heb de kop laten vlakken. Kostte meen ik niet meer dan 50 euro.
- Heb het blok leeg laten lopen door een slang van de radiator los te halen. Verdiende geen schoonheidsprijs want dweilen.
- Heb het uitlaatspruitstok aan de rest van de uitlaat laten zitten. Hebben m met een spanband om het rechterscherm opzij getrokken.

emmer eronderSmile Vroeg me af of er nog meer in het blok zat.
Ik heb hem juist los bij de pijp. Spaart pakkingen... en ...

Zojuist inlaatspuitstuk eraf. Pakking lek bij no. 4 waterinlaat. Zo dat het zijn? Verklaart alleen de drukopbouw niet.

thx,
Michiel
144 73 b20a lpg
Antwoord
Welkom bij Volvolvo Michiel,

Even antwoord op je vragen, je kunt het uitlaatspruitstuk gerust ernaast laten bengelen, maar steun hem dan wel meet een touwtje om afbreken op een zwakke plek van de uitlaat te voorkomen.
Het inlaatspruitstuk kun je ook in elkaar laten, maar vergeet niet de accuklemmen los te halen en gebruik labels aan alles wat je losmaakt, zodat je het naderhand weer aan kunt sluiten, want bij elkaar is dat toch aardig wat.
Kop vlakken heb ik laten doen, eerste keer was ik ook € 50 kwijt, maar daarna nog een keer € 60 bij een ander plus € 100 voor de verknalde kop.
(De beun had er groeven in gefreesd en die naam is dus uit de bestanden verwijderd) :'(
Check de vlakker als je het niet zelf doet dus even op voorhand, maar zelf doen volgens jouw methode kan ook als je het aandurft, maar of p400 fijn genoeg is weet ik helaas niet.

Succes en zoek een plaats waar je de wagen ook rustig een paar dagen langer kunt laten staan, voor het geval er toch iets mis gaat. :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Welkom bij Volvolvo Michiel,

Even antwoord op je vragen, je kunt het uitlaatspruitstuk gerust ernaast laten bengelen, maar steun hem dan wel meet een touwtje om afbreken op een zwakke plek van de uitlaat te voorkomen.
Het inlaatspruitstuk kun je ook in elkaar laten, maar vergeet niet de accuklemmen los te halen en gebruik labels aan alles wat je losmaakt, zodat je het naderhand weer aan kunt sluiten, want bij elkaar is dat toch aardig wat.
Kop vlakken heb ik laten doen, eerste keer was ik ook € 50 kwijt, maar daarna nog een keer € 60 bij een ander plus € 100 voor de verknalde kop.
(De beun had er groeven in gefreesd en die naam is dus uit de bestanden verwijderd) :'(
Check de vlakker als je het niet zelf doet dus even op voorhand, maar zelf doen volgens jouw methode kan ook als je het aandurft, maar of p400 fijn genoeg is weet ik helaas niet.

Succes en zoek een plaats waar je de wagen ook rustig een paar dagen langer kunt laten staan, voor het geval er toch iets mis gaat. :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Vlakken op een glasplaat lijkt me niet te doen.
Die glasplaat is niet vlak genoeg en buigt door of breekt.
Het is geen cilinderkopje van een brommer natuurlijk.
En helemaal glad mag het oppervlak ook niet zijn dacht ik anders heeft de pakking
geen grip op het materiaal.
Voor die paar tientjes gewoon wegbrengen en af laten persen ook.
Je kopbouten zijn als het goed is al rekbouten en zou je moeten opmeten of je nog een keer
kunt gebruiken.
Als de rek er uit is dan moet je nieuwe kopbouten halen ook.
Verder heel goed alle opervlakken schoon maken.
Daarna de draadgaten waar de kopbouten in gaan schoon maken en zorgen dat er geen koel vloeistof of olie meer
onder in het gat zit.
Anders kan je de bouten niet goed aan trekken omdat de vloeistof onder je kopbout samenperst en de bout tegen houd.
Met de hand in elk gat even een bout draaien om te controleren of ze er allemaal makkelijk en helemaal in gaan.
Al met al is het best een leuke klus om zelf te doen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Vlakken op een glasplaat lijkt me niet te doen.
Die glasplaat is niet vlak genoeg en buigt door of breekt.
Het is geen cilinderkopje van een brommer natuurlijk.
En helemaal glad mag het oppervlak ook niet zijn dacht ik anders heeft de pakking
geen grip op het materiaal.
Voor die paar tientjes gewoon wegbrengen en af laten persen ook.
Je kopbouten zijn als het goed is al rekbouten en zou je moeten opmeten of je nog een keer
kunt gebruiken.
Als de rek er uit is dan moet je nieuwe kopbouten halen ook.
Verder heel goed alle opervlakken schoon maken.
Daarna de draadgaten waar de kopbouten in gaan schoon maken en zorgen dat er geen koel vloeistof of olie meer
onder in het gat zit.
Anders kan je de bouten niet goed aan trekken omdat de vloeistof onder je kopbout samenperst en de bout tegen houd.
Met de hand in elk gat even een bout draaien om te controleren of ze er allemaal makkelijk en helemaal in gaan.
Al met al is het best een leuke klus om zelf te doen.
Antwoord
Fijne, duidelijk antwoorden! Dank je wel. Verloop tnt:

Ik heb de uitlaat los gehaald en aan de kop laten zitten.
Inlaat in zijn geheel los (prima te doen).

Ik ga nu nieuwe inlaatpakking monteren en testen (en hopen).
Voor het geval dat: Goed adres voor vlakken (020) (of mag dat niet op het forum)?
Wat houd afpersen kop in (behalve die 50 euris danSmile

thx.
144 73 b20a lpg
Antwoord
Fijne, duidelijk antwoorden! Dank je wel. Verloop tnt:

Ik heb de uitlaat los gehaald en aan de kop laten zitten.
Inlaat in zijn geheel los (prima te doen).

Ik ga nu nieuwe inlaatpakking monteren en testen (en hopen).
Voor het geval dat: Goed adres voor vlakken (020) (of mag dat niet op het forum)?
Wat houd afpersen kop in (behalve die 50 euris danSmile

thx.
144 73 b20a lpg
Antwoord
Als ze de kop afpersen kunnen ze zien of de kop niet ergens lekt.
Ik denk dan aan verbrande kleppen, kop gescheurd of iets dergelijks.
Een lekke koppakking geeft soms erge schade aan de kop en een cilinderkop met schade weer
terug monteren is een beetje jammer van al het werk.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.613 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 16.887 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.304 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.140 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.979 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.312 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.788 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.822 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 11.231 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.132 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: