Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Ik had speling op de kruisjes vd cardan as waardoor de APK niet werd verleend >
Heb de as er af gehaald en ben bezig om de huidige er uit te slaan. Dit gaat niet makkelijk. Is er een truc? En wat is de manier om de nieuwe lagertjes erin te krijgen. Ik ben een beetje bang dat als ik ze er in ga slaan er eea stuk gaat.
Alvast bedankt voor de tips
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
stevige bankschroef en een paar passende doppen, wel recht houden want anders vreet de nw bus in de vork..
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De oude cupjes kunnen goed vastgegroeid zijn. De enige manier om ze eruit te krijgen is naar buiten, maar om ze los te breken van hun roest kan je ze met een passende dop een fraktie naar binnen duwen met je bankschroef. En dan weer naar buiten tikken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Kijk even op
youtube
Tik "universal joint replacement"
Veel kijkplezier...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Met handige tooltjes gaat het zo te zien een stuk makkelijker. Ik moet even een U'tje regelen, zodat ik met een bankschroef het lager eruit kan persen. Gaat idd een stuk makkelijker dan eruit slaan...
Maar 's even kijken deze week, moet lukken.
Bedankt voor de tips ;D
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Het is een hele tijd geleden maar ik heb op de dopjes die erin geperst zijn een boutje gelast en door het
warm worden en weer krimpen zaten ze meteen al los.
Dit was wel bij mijn Ford F350 crewcab 4x4 en die hebben wel wat zwaardere kruisjes ;D.
Dus of het bij een volvo ook gaat............
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Ik heb de wat zwaardere hamer gepakt en dan sla je de cupjes er zo uit. Vervolgens met de bankschroef en een dop de nieuwe lagers erin geperst. Eigenlijk appeltje eitje. Alleen even opletten dat je de smeernippel aan de goede kant in de oren van de as hangt. Ik heb een korter nippeltje moeten halen, omdat ik er niet op lette :-[
As hangt er bijna weer onder. Ben benieuwd of de hele trilling eruit is.
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85