Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Ik vind de claxon van mijn 245 (1993) een beetje soft klinken. Is het mogelijk om er een andere voor in de plaats te zetten (bijv. van een sloop 850) die harder klinkt? Zo ja, wat moet ik dan aanpassen of kan het 1 op 1 omgezet worden? Tips/adviezen zijn welkom.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij zijn alle claxons hetzelfde, van Hella, en lopen met een plus en een mindraad over een relais ergens.
Misschien is ÃÃn van de twee een beetje roestig?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Marc, ik heb de contacten even schoongemaakt maar het helpt niet veel. Het geluid blijft zielig voor dit formaat auto. Ik heb trouwens een Bosch claxon. Er zit maar 1 ronde claxon links achter de grill, hoort dat ook zo ?(ik meen dat de 850 daar twee claxons heeft)
Zijn er ervaringen bekend met luidere (inhaal)hoorns?
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
er horen 2 "toeters" voor de radiator te zitten bij een 240. Die van een 850 passen denk ik wel goed, enige is dat de aansluiting voor de spanning anders is, gelijk even een stukje kabel mee afknippen op de sloop. Die van een 850's (en vele andere merken) zijn goede kwaliteit, soms is wat je bij de automaterialen handel koopt geen echt merk of het is best duur.
Wat je kiest er ook vanaf hoe vaak je de toeter gebruikt ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
die van de 7/9serie passen zeker. misschien even het stekkertje vernieuwen door de goede maar past altijd.
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Dan maar eens op zoek naar een tweede 240 claxon zodat ze samen genoeg toetervolume hebben, of anders eentje uit een 7 of 9 serie.
Als iemand zoiets heeft liggen en er wel vanaf wil, dan hoor ik dat graag.
mvg,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
nadeel van de 7/9 serie toeters is dat ze onder de accubak of ruitenwisserreservoir hangen, helemaal onder de auto. Die zijn bijna altijd verrot. Kan zo uit mn hoofd al een hand vol gevallen van stukke toeter bedenken bij de 7 series die we (gehad) hebben. Maar als ze nog goed zijn, zeker bruikbaar!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ga nou gewoon naar de sloop en zoek een paar blommige uit van "een" jonge auto, een platte en eentje met toeter, heb je altijd 2 tonen, ik heb om dezelfde reden de claxons uit m'n MG er in geschroefd, de originele zaten dicht geroest..
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Het klopt dat de laatst gebouwde 1993'ers een eentonige hoornclaxon hebben. Klinkt inderdaad een beetje zielig voor een Volvo. Klinkt als een Franse autotoeter. (misschien moesten de Volvo-Renault magazijnen toen leeg?)
Alle modeljaren vóór 1993 hadden de bekende dubbele, tweetonige membraanclaxons, het bekende stoere Volvo toetergeluid.
Ik heb in mijn 1993'er daarom de originele dubbele claxons gemonteerd. Klinkt weer lekker stoer. Zijn te bestellen bij de Volvo dealer voor ca. 25 euro per stuk. Als je wilt kan ik je de originele Volvo part numbers geven, en tips hoe de bedrading aan te passen ( heel simpel hoor )
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com