Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Heb een probleem met mijn ruitenwissers, ruitensproeiers en claxon.
Als de auto op contact staat werken alle drie naar behoren, echter als de motor loopt werken ze niet meer.
Nu dacht ik in eerste instantie aan een massa probleem. Heb alle voorkomende masa verbindingen opgeschuurd, echter zonder resultaat. Als ik meet aan bij de ruitenwissermotor (op contact) heb ik 12 volt. Bij lopende motor valt dit terug naar 3/4 volt.
Heeft dit te maken met de spanningsregelaar op de dynamo of moet ik ergens anders zoeken??
Wie weet raad?
Groet Erik
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Heb je echt twaalf volt of iets meer of minder?
meet de spanning eens op je accupolen bij lopende en niet lopende motor
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Als ik me goed herinner was de spanning bij de voeding van de motor net iets boven de 12 volt. (in elk geval gelijk aan de spanning van de accu)
Nu heb ik de spanning bij de accu niet gemeten bij een draaiende motor, maar aangezien ik geen last heb van een niet bij ladende accu ga ik er van uit dat ik daar een spanning zal meten van 13,4 volt of hoger.
Wat wel frappant is dat de ruitenwissers/sproeiers en claxon op 1 zekering zitten (zekering 2).
Zit er behalve op de dynamo nog ergens anders een soort spanningsregelaar die de oorzaak kan zijn dat ik bij een draaiende motor maar 3 volt meet.
Verlichting werkt normaal bij draaiende motor.
Erik
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Hoe hoog is de spanning voor de zekering? en na de zekering? en voor en na alle andere zekeringen?
Het zou heel goed kunnen dat je zekeringen slecht contact maken, dat is een bekende kwaal na al die jaren.
Alles goed borstelen met een messing draadborstel, en je zekeringen vervangen(of schoonborstelen/schuren) wil Het probleem vaak wel oplossen.
Hier geld, net als bij alle elektrische storingen, METEN IS WETEN.
en als dat dan ook nog in een logische volgorde doet, kan het bijna niet mis!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Ben het eens met het motto meten is weten. Ga van de week alles nameten in logische volgorde.
Het schoonmaken van de zekeringhouder en vervangen van de zekering was niet het euvel.
Erik
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Probleem opgelost. Het zat hem in het contactslot. Na het starten even de sleutel heen en weer frotten et voila de ruitenwissers doen het weer. Om nu telkens frotten te voorkomen en extra bruggetje gelegd in de zekeringkast met een andere 12v voeding welke geschakeld is over het contact.
Erik
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Pas op met bruggetjes maken.
Als het te vaak doet, ben je op het gegeven moment het overzicht kwijt wat nu origineel is en wat niet.
Leuker is het om de oorzaak op te sporen en dat te fixen. (als dat (teveel) geld kost kan je altijd nog een bruggetje maken.)
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
DopdeDouwer schreef:Pas op met bruggetjes maken.
Als het te vaak doet, ben je op het gegeven moment het overzicht kwijt wat nu origineel is en wat niet.
Leuker is het om de oorzaak op te sporen en dat te fixen. (als dat (teveel) geld kost kan je altijd nog een bruggetje maken.)
Hoor wie het zegt ;D
;D
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 57
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Probleem is ook gevonden, zit hem in het contactslot.
Bij zekeringkast is een andere groep te vinden die ook over het contact is geschakeld. Die doorlussen maakt het niet onoverzichtelijk.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hahaha,
Ja inderdaad, neem (juist daarom) van mij aan dat wil je niet wilt.