Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Gisteren met een 245 met 6 E-spelertjes (voetbal) aan boord die zojuist kampioen geworden waren door het dorp gereden om het kampioensschap te vieren. Luid toeterend, totdat opeens de claxon staakte.
Vandaag er naar gekeken, maar nog geen oorzaak kunnen vinden. Wie weet raad?
Wat heb ik reeds geprobeerd:
* stekkertjes bij de hoorns+relais losgehaald en langsgelopen en alle contacten met WD40 ingespoten.
* zekering 2 gecontroleerd voor de zekerheid opgeschuurd (was prima, ruitenwissers werken ook gewoon)
* bekabeling langsgelopen om te kijken naar slijtage/breuk. Niets te zien.
* Stuurpad losgehaald, stekkers gereinigd (WD40) en kabels gecontroleerd. Zag er op het oog goed uit.
* Je hoort het relais onder de motorkap ook klikken als je de claxon op het stuur indrukt, maar geen geluid.
Waar kan het aan liggen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Eenvoudigste lijkt me om even rechtstreeks 12 volt op je claxon te zetten. Als ie dan niet werkt moet je er een andere in zetten.
Anders toch de boel helemaal nalopen.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Kogelman schreef:Gisteren met een 245 met 6 E-spelertjes (voetbal) aan boord die zojuist kampioen geworden waren door het dorp gereden om het kampioensschap te vieren. Luid toeterend, totdat opeens de claxon staakte.
Vandaag er naar gekeken, maar nog geen oorzaak kunnen vinden. Wie weet raad?
Wat heb ik reeds geprobeerd:
* stekkertjes bij de hoorns+relais losgehaald en langsgelopen en alle contacten met WD40 ingespoten.
* zekering 2 gecontroleerd voor de zekerheid opgeschuurd (was prima, ruitenwissers werken ook gewoon)
* bekabeling langsgelopen om te kijken naar slijtage/breuk. Niets te zien.
* Stuurpad losgehaald, stekkers gereinigd (WD40) en kabels gecontroleerd. Zag er op het oog goed uit.
* Je hoort het relais onder de motorkap ook klikken als je de claxon op het stuur indrukt, maar geen geluid.
Waar kan het aan liggen?
le toetre zelf dood, houdt een keer op.. anderzijds kun je wel ff controleren of er spanning ná het relais is, dus over de contactjes van de claxon, dan zou het contact in het relais stuk zijn. 2 draadjes op de accu en claxon zegt een hoop..
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
We zijn weer iets verder. Rechtstreeks 12V op het relais levert een werkende claxon op. Het probleem zal dus ergens tussen het stuur en het relais moeten liggen. Iemand nog suggesties?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als ie klikt gaat er een signaal naar het relais, kan je het eerste deel , van stuur naar relais uitsluiten.
Gaat er spanning naar het relais toe? Is dat niet zo volg de draad naar de zekering.
Als er wel spanning naar het relais gaat, controleer of er spanning van het relais af komt. Is dat niet zo is het relais kaduuk.
Wat je dan kan doen is relais vervangen of je maakt 'm ff open en kijkt wat de oorzaak is, ingebrande contacten (vervangen) of indien gesoldeerd op een printplaatje kan je de soldeereilandjes opnieuw solderen en weer testen.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
als het relais werkt, dan maar ens de sleepring achter het stuur en bijbehorende stift bekijken
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Jambon schreef:als het relais werkt, dan maar ens de sleepring achter het stuur en bijbehorende stift bekijken
Dit onderdeel verdenk ik eerlijk gezegd ook als eerste, omdat het toeteren soms een beetje moeizaam ging maar naar wat meer rammen op de knop op het stuur vaak weer goed kwam. Hoe kan je zien of de sleepring en stift kaduuk zijn?
De beide stekkertjes en contacten heb ik al opgeschuurd en met WD40 ingespoten, dat heeft niet geholpen.
Kan het aan de contactpuntjes a.d. onderkant v.h. stuurdeksel liggen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ook, stekkertje aan de "knop" , draadbreuk door het draaien, ergens daar snuffelen..
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
als relais werkt is de 'knop' wel ok lijkt me.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2014
Het onderwerp is al wat ouder, maar zou iemand kunnen vertellen waar het relais zit. Kan ik deze vinden in de motorruimte?